harry73
Jag har bra insyn i situationen i Holland och där är det mycket enklare för ungdomar att köpa alkohol och droger, även om det har blivit svårare där de senaste åren.
Just att alkoholmissbruk bland barn är mindre här än där gör att jag gärna accepterar alkoholmonopolet och de höga alkoholskatter.

Jag håller alltså inte med

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå kritiken mot bankernas vinster. De existerar endast för att människor istället för att konsumera sina pengar, investerat dessa i ett företag vars affärsmodell är att tjäna pengar på andras pengar. Dessa miljontals människor i Sverige (du och jag) äger gemensamt dessa storbanker alla klagar på, genom privatspar, tjänstepensioner och andra pensionsavsättningar. Vissa äger större andel än andra, visst, men "bankerna" är ju inte något brinnande öga i Mordor, utan ett företag som människor väljer att gå till, och för en vad jag tycker, extremt billig slant, t.o.m. subventionerad av våra egna inbetalda jobbskattepengar, får möjligheten att bo i ett hus och köra en bil man egentligen inte har råd med eller är för otålig för att spara till.

Att i dagsläget betala 4600kr/mån för att få tillgång till ett hus som man, med samma kostnad/månadssparande skulle få spara i 72 år för att ha råd med (4 miljoner kronor) tycker jag är väldigt billigt.

Att låna är inget tvång. Fastighetspriserna i storstäderna har exploderat för att människor vill bo där trots konsekvensen att man måste ta stora lån. Om man värderade låga eller inga lån högre än det geografiska läget man sover på så har man alla möjligheter i Sverige idag att komma relativt billigt undan.

Till syvene och sist har var person gjort ett medvetet val att köpa bankens tjänster, till ett pris som var mer eller mindre känt, och man har oftast stora möjligheter att dra sig ur "fällan" om man är missnöjd. D.v.s. man kan alltid sälja sitt boende och flytta till något annat som är billigare.

Man kan även ta del av bankens "enorma guld täljande" genom att själv avvara en del av sina pengar till att investera i bankaktier, istället för att köpa en ny telefon, en ny bil etc.
"-Men om jag köper bankaktier för pengarna, så kan ju aktierna gå ned och jag kan förlora flera tusen kronor..." Ja precis, den risken finns, och just därför bör man också få en motsvarande avkastning för att man tar den risken, vilket är precis vad bankens vinst går till, avkastning till alla de som avstått konsumtion och istället riskerar sina pengar på börsen.

harry73
J Krullert skrev:
Till syvene och sist har var person gjort ett medvetet val att köpa bankens tjänster, till ett pris som var mer eller mindre känt,
Här håller jag inte med. För i tiden kunde man leva ett vanligt liv utan bankernas inblandning. En gång i veckan fick men en påse med mynt i lön, som man kunde använda för att köoa mat för och betala sin hyra.
Idag finns det inte många arbetsgivare som anställer dig om du vill lönen kontant. Om de ens får göra så.
Många affärer och restauranger acepterar inte kontanter längre, och att köpa bensin mitti natten utan kort är svårt.
Jag kan fortsätta men poängen är att man är tvungen att använda bankerna.. De formar en lika viktig infrastrukturnät som t ex vägnätet.
jag är väldigt glad för att de viktiga vägar är kommunalt eller statligt och att gatuchefer inte får en jättebonus för att det fanss trafikköer t ex.

harry73 harry73 skrev:
Här håller jag inte med. För i tiden kunde man leva ett vanligt liv utan bankernas inblandning. En gång i veckan fick men en påse med mynt i lön, som man kunde använda för att köoa mat för och betala sin hyra.
Idag finns det inte många arbetsgivare som anställer dig om du vill lönen kontant. Om de ens får göra så.
Många affärer och restauranger acepterar inte kontanter längre, och att köpa bensin mitti natten utan kort är svårt.
Jag kan fortsätta men poängen är att man är tvungen att använda bankerna.. De formar en lika viktig infrastrukturnät som t ex vägnätet.
jag är väldigt glad för att de viktiga vägar är kommunalt eller statligt och att gatuchefer inte får en jättebonus för att det fanss trafikköer t ex.
Jag förstår tyvärr inte dina liknelser, det är politikerna som orsakat att det är dyrt att bo idag, inte bankerna. Tvärtom så bidrar bankernas höga marginaler till att stävja bostadspriserna, eftersom en lägre vinstmarginal och därmed lägre kostnad för att låna hade inneburit ännu högre skuldkvot hos hushållen. Den stora anledningen till att bostadspriserna är höga är för att politikerna valt att låta det bli billigare att låna, och i princip alla har fått ta del av denna "förmån". De rikaste har såklart mest nytta av ränteavdraget eftersom de såklart har de fetaste lånen, 85% av de 30 miljarder skattekronorna som ränteavdraget kostar går till höginkomsttagare. Enligt SVT.

Det är kul att riksbanken jagar inflation, d.v.s. prisökningar i samhället, men räknar inte med bostadsköp som en utgiftspost. Stefan Ingves har i många år nu varnat för bostadspriserna som konsekvens av de låga räntorna, men fått som svar från diverse instanser att han ska "hålla keft" och koncentrera sig på sitt enda uppdrag, att nå en ihållande inflation på 2%, med de få och ytterst trubbiga verktyg han har i sin låda.

Därför sitter vi här idag. Och att slippa bära en massa mynt tycker jag bara är bra :)

harry73
J Krullert skrev:
Jag förstår tyvärr inte dina liknelser
Bankerna utgör en viktig financiell infrastruktur på samma sättet som vägnätet är en viktig transportinfrastruktur.
Finansvärlden drivs av höga bonusar och de betalas ut när det går bra och när det gpr dåligt.
Gatuchefer som styr vägnätet får inte bonusar och säkert inte när det finns för många trafikköer eller när vägarna rasar ihop.

Nu sa jag samma sak en gång till och hoppas att det händer lite magi och att du plötsligt förstår min liknelse.

Ps, detta är såklart inte det ända punkt i dina inlägg där jag inte håller med om, men nan orkar bara så mycket.

harry73 harry73 skrev:
Bankerna utgör en viktig financiell infrastruktur på samma sättet som vägnätet är en viktig transportinfrastruktur.
Finansvärlden drivs av höga bonusar och de betalas ut när det går bra och när det gpr dåligt.
Gatuchefer som styr vägnätet får inte bonusar och säkert inte när det finns för många trafikköer eller när vägarna rasar ihop.

Nu sa jag samma sak en gång till och hoppas att det händer lite magi och att du plötsligt förstår min liknelse.

Ps, detta är såklart inte det ända punkt i dina inlägg där jag inte håller med om, men nan orkar bara så mycket.
Banker är ju vinstdrivande företag, ju mer vinst de gör desto mer tjänar de, desto mer bonus får de. Jag ser inget problem i att VDn för ett företag som omsätter hundratals miljarder tjänar 10 miljoner om året. Vad tjänar Zlatan på att spela fotboll?

Jag gissar att gatuchefens lön är skattefinansierad precis som en poliskonstapel, dessa jobbar inte åt något vinstdrivande företag, det finns ingen vinst att dela ut någon bonus från utan det skulle i så fall vara dina och mina pengar han får som bonus, istället för att vi t.ex. får vägen lagad för pengarna. Jag gissar även att han nog får en lön så han klarar sig ändå. Jag ser inte att det är en relevant liknelse. Låneräntorna påverkas nog föga av VDns bonus.

Bankens roll i samhället blir ju vad samhället gör den till. Om samhället inte vill låna pengar så behöver det inte heller det. Det betyder dock att man måste spara ihop pengar i förväg, kanske genom sätt som i andra länder, som att bo flera människor i samma bostad, inte åka på utlandssemestrar etc. , innan man köper något. Vilket är ganska ovanligt levnadssätt här i Sverige.

I Sverige har vi ju nu på senare tid normaliserat miljonlån och beroendet av banken så till den grad att det jag säger ovan kanske låter befängt? På var och varannan kafferast hör man ju vad man tyckte var dyrt för 10-15 år sedan. Nu känns det lite som "aja, det kostar väl så många miljoner att bo i denna storstad, och någon annanstans kan man ju inte bo såklart, så jag är helt enkelt tvungen att ta lånet". Då har man ju gjort det valet. Man vet vad man inte vill offra och man vet vad det kommer kosta att slippa offra det, man gör det valet.

harry73
Definiera vad di menar med omsättning.
Om jag jobbar och min arbetsgivare betalar ut min lön och för över 25tkr pä mitt bankkonto, är det då en omsättning av 25 tkr? Eller räknar du bara avgifterna?
Ok hur blir det när jag sen tar ut pengarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.