Hej, vi har ett takutsprång från huset på 2m över altanen idag. Hur räknar man ytan på ett skärmtak om man bygger det delvis under befintligt takutsprång? Ca 40 cm under och sedan sticker skärmtaket ut 2m utanför det.

Jag tror att du får räkna med utsprånget från husväggen, inte från takskägget.
Precis som byggytan räknas mellan husväggarna om takutsprånget är < 500 mm, och från takets ytterkant om takutsprånget är > 500 mm.

Har inte kollat nu, utan stöder mig på gamla minnesbilder.
Någon som har avvikande åsikt?

• Gilla
Nybyggare08
  • Laddar…
Jag har fått svar att jag inte behövde räkna med ytan under takutsprånget i totalytan på skärmtaket (för att hålla mig till 15kvm). Kan säkert vara olika tolkningar i olika kommuner/vem som får frågan.

• Gilla
Nybyggare08
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag tror att du får räkna med utsprånget från husväggen, inte från takskägget.
Precis som byggytan räknas mellan husväggarna om takutsprånget är < 500 mm, och från takets ytterkant om takutsprånget är > 500 mm.

Har inte kollat nu, utan stöder mig på gamla minnesbilder.
Någon som har avvikande åsikt?
Ok, det är nog bäst att fråga kommunen vad som gäller, verkar vara lite olika tolkningar. Om man ska räkna med takutsprånget man redan har så blir det inte mycket skärmtak för att hålla sig under 15m2 totalt.

V Villa1949 skrev:
Jag har fått svar att jag inte behövde räkna med ytan under takutsprånget i totalytan på skärmtaket (för att hålla mig till 15kvm). Kan säkert vara olika tolkningar i olika kommuner/vem som får frågan.
Det låter bra, hoppas jag får samma svar.

När taket sticket ut mer än 500 mm räknas hela ytan som skärmtak. Fick det beskedet när jag kollade med kommunen och när jag sökte på nätet för några år sedan. Hela ytan där taket sticker ut mer än 500mm alltså. Så har du 5 meter altan så får taket sticka ut Max 3m. Tyvärr inte Max 3,40 om 400mm är dagens utsprång.

det är för att det utsprång som finns idag inte räknas. Det finns inte enligt reglerna. Men om du förlänger det så ska det räknas och då räknas hela ytan.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
När taket sticket ut mer än 500 mm räknas hela ytan som skärmtak. Fick det beskedet när jag kollade med kommunen och när jag sökte på nätet för några år sedan. Hela ytan där taket sticker ut mer än 500mm alltså. Så har du 5 meter altan så får taket sticka ut Max 3m. Tyvärr inte Max 3,40 om 400mm är dagens utsprång.

det är för att det utsprång som finns idag inte räknas. Det finns inte enligt reglerna. Men om du förlänger det så ska det räknas och då räknas hela ytan.
Ok, men det är märkligt att takutsprånget som var med i bygglovet när huset byggdes ska räknas med igen om man väljer att lägga till ett skärmtak?

N Nybyggare08 skrev:
Ok, men det är märkligt att takutsprånget som var med i bygglovet när huset byggdes ska räknas med igen om man väljer att lägga till ett skärmtak?

Det är inte alls märkligt om man ser det som att utsprång som är under 50cm räknas inte. När du sen lägger till 3 meter skärmtak är utsprånget plötsligt 3,5 meter och ska räknas i sin helhet. Det är det nya slutresultatet som räknas, inte exakt vad som läggs till.

har du ex. 500m2 svartbygge på tomten sen minst 10år behöver du inte riva det. Men du får ju inte bygglov för att bygga till svartbygget heller.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det är inte alls märkligt om man ser det som att utsprång som är under 50cm räknas inte. När du sen lägger till 3 meter skärmtak är utsprånget plötsligt 3,5 meter och ska räknas i sin helhet. Det är det nya slutresultatet som räknas, inte exakt vad som läggs till.

har du ex. 500m2 svartbygge på tomten sen minst 10år behöver du inte riva det. Men du får ju inte bygglov för att bygga till svartbygget heller.
Ok, det långa takutsprånget vi har på huset när huset byggdes är 1,7m. Då får jag alltså bara lägga till 1,3m om skärmtaket ska vara 5m långt?

N Nybyggare08 skrev:
Ok, det långa takutsprånget vi har på huset när huset byggdes är 1,7m. Då får jag alltså bara lägga till 1,3m om skärmtaket ska vara 5m långt?
Nu får jag ta och backa. Har ju läst slarvigt! Ni har alltså idag ett utsprång som är 5m brett och som sticker ut 2m från huset. Då är det alltså redan inräknat i Byggarean eftersom det är mer än 50cm ut (200cm alltså).

Om ni ska förlänga detta utåt i hela bredden 5m så kan det vara 3 meter ut = 15 kvadrat! Missuppfattade när det stod att det skulle in 40cm under det gamla, det ska alltså inte ända in till husväggen utan bara en liten bit under!

Men i detta fallet har ni redan byggarea under de 2 meterna, såvida ni inte har stolpar 40cm in. Då avslutas det gamla taket vid stolparna på 160cm från väggen och därifrån räknas ert nya skärmtak!

En bild eller två så klarnar det nog i huvudet för mig och andra här :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.