5 665 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Skåpar på enkelgips
Sida 1 av 2
Hej jag har gjort i ordning i vår tvättstuga och satt ny väv och målat. På väggen som består av en gipsskiva + väv och färg skall jag sätta upp ett (över)skåp med tre dörrar från ikea. Min fråga till er nu är hur jag på bästa sätt skall få upp skåpen så de sitter så säkert och stabilt som det går på en enkelgipsvägg?
p.s. inga förslag om att riva och sätta upp extragips eller annat skivmaterial då ytskiktet redan är färdiggjort. d.s.
Tacksam för snabba ideer
/Per
p.s. inga förslag om att riva och sätta upp extragips eller annat skivmaterial då ytskiktet redan är färdiggjort. d.s.
Tacksam för snabba ideer
/Per
Skruva skåpet i reglarna direkt är det enklaste, skåpet har väl en regel på insidan som man skruvar igenom?
Annars är ninos lösning enkel och bra, jag skulle gjort så hellre än att hänga i gipset även om det finns olika typer av gipsankare som också är en tänkbar lösning.
Annars är ninos lösning enkel och bra, jag skulle gjort så hellre än att hänga i gipset även om det finns olika typer av gipsankare som också är en tänkbar lösning.
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Vill du inte ha massa extra material bakom skåpet utan skåpet dikt an väggen är det gipsankare/expansionsskruv som gäller. De fungerar på så sätt att du borrar hål i väggen så att hela "cylindern" på gipsankaret går in i väggen, sedan placerar du skåpet över, sticker in skruven genom skåpet (som håller fast ankaret mot väggen) och in i cylindern. I början när du skruvar kommer skruven att gå i botten, men när du fortsätter att skruva kommer cylindern att dras ihop och expandera inuti väggen och bereda ut sig på baksidan på gipset. Fördelen här är att tyngden från skåpet fördelas på en större yta och minska belastningen per kvadratcentimeter, nackdelen är att gipsankare är svåra som helsike att gå ut från väggen när de väl sitter där.
Skåpet kommer säkert med en regel inuti att fästa skruvar i, men för bättre bärighet på gips skadar det kanske inte att förse skåpet med lite extra hål och sätta fast med fler ankare i väggen. Då fördelar du ytterligare skåpets tyngs på fler och större ytor. Väggen blir ändå så pass "förstörd" av gipsankare att det skadar inte att "förstöra" den lite extra
Jag gissar på att du vill ha skåpet på en speciell plats i möbleringen och inte vill rätta dig efter var väggens reglar finns, men om du har turen att hamna på en regel, var inte blyg med lite extra och längre gips/träskruv där så att du får ytterligare hållfasthet
Man måste ju som sagt inte skruva i skåpets egen regel enbart så snåla inte med skruv. Ju fler desto bättre, desto lägre belastning per kvadratcentimeter gips.
Skåpet kommer säkert med en regel inuti att fästa skruvar i, men för bättre bärighet på gips skadar det kanske inte att förse skåpet med lite extra hål och sätta fast med fler ankare i väggen. Då fördelar du ytterligare skåpets tyngs på fler och större ytor. Väggen blir ändå så pass "förstörd" av gipsankare att det skadar inte att "förstöra" den lite extra
Jag gissar på att du vill ha skåpet på en speciell plats i möbleringen och inte vill rätta dig efter var väggens reglar finns, men om du har turen att hamna på en regel, var inte blyg med lite extra och längre gips/träskruv där så att du får ytterligare hållfasthet
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det mesta från Ikea har ju tyvärr inte det... q(;^Jan-Å skrev:
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Hmm, kass... Kanske finns det möjlighet att sätta egna reglar inuti skåpet? Då "klämmer" man ju skåpryggen mellan vägg och egen skåpinnerregel, minskar ju belastningen på materialet som skåpryggen är gjord av.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Då måste du också se till så att du skruvar fast den regeln utifrån sidorna eller toppen av skåpen för annars drar det loss masonitryggen som bara spikas fast med småspik...echX skrev:
Dock fungerar det hur bra som helst med rejäla Mollyplugg och jag förstår inte de som säger nej till detta...och ska komplicera allting i onödan...
För att vara lite petig (men korrekt föredrar jag att kalla detechX skrev:Vill du inte ha massa extra material bakom skåpet utan skåpet dikt an väggen är det gipsankare/expansionsskruv som gäller. De fungerar på så sätt att du borrar hål i väggen så att hela "cylindern" på gipsankaret går in i väggen, sedan placerar du skåpet över, sticker in skruven genom skåpet (som håller fast ankaret mot väggen) och in i cylindern. I början när du skruvar kommer skruven att gå i botten, men när du fortsätter att skruva kommer cylindern att dras ihop och expandera inuti väggen och bereda ut sig på baksidan på gipset.

Det finns nämligen risk att man fördärvar bärigheten för gipsankaret om det snurrar runt det minsta vid montaget.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt korrekt när det gäller iaf köksskåpen men det jag kommenterade var att det inte finns någon regel på insidan...lordi skrev:
Med dessa Ikeaskåp är det enklaste då att använda mollypluggar som sagt.
Dock är frågan om det handlar om köksskåp då TS skriver om ETT skåp med TRE dörrar
Eftersom Ikea-skåpen inte har någon inre regel utan istället två plåtvinklar inne i skåpet högst upp, så kan man skruva en horisontell regel på insidan av dessa (eventuellt måste du först borra ett mindre hål i plåtvinklarna, jag kommer inte ihåg exakt hur de ser ut) och sedan fästa denna regel i väggreglarna som antagligen ligger på cc 60 cm (ev med litet distansmaterial bakom för att få stum anliggning vid skruvarna). Eftersom ditt skåp har tre dörrar så är det antagligen minst 90 cm brett och då kan du alltid hitta två reglar attt skruva i (du kan köpa en regelindikator billigt på Clas Ohlson eller liknande).
Vill man dubbelgardera sig kan man köpa två ytterligare plåtvinklar på Ikea och fästa dem längst ner i skåpet och sedan fästa en horisontell regel i dessa på samma sätt som ovan. Efter detta kan du hänga dig i skåpet utan risk. Jag bruka alltid sätta dit sådana extra plåtvinklar på Ikeaskåpen när jag bygger kök, eftersom jag tycker att det känns litet smäckigt med bara två fästpunkter per skåp.
Vill man dubbelgardera sig kan man köpa två ytterligare plåtvinklar på Ikea och fästa dem längst ner i skåpet och sedan fästa en horisontell regel i dessa på samma sätt som ovan. Efter detta kan du hänga dig i skåpet utan risk. Jag bruka alltid sätta dit sådana extra plåtvinklar på Ikeaskåpen när jag bygger kök, eftersom jag tycker att det känns litet smäckigt med bara två fästpunkter per skåp.
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Korrekt, korrekt min bäste herre. Man ska absolut använda en expandertång, ber om ursäkt att jag slarvade med denMikael_L skrev:
bjurel skrev:
Ehm, ja om inte den enkla gipsskivan som TS nämner brakar sönder då, men vi förstår nog hur du menar
(Off topic; hua vad hemskt... Hänga sig i skåpet...
*hehe*echX skrev:
Ja jag var orolig att uppfattas som en messerschmitt ...
Men för att tona ner det hela kan jag ju erkänna att jag monterat gipsankare med skruva ihop skiten-metoden massor av gånger. Först ett tag för att jag inte visste, och sen bara av slöhet och/eller avsaknad av tång.
Har man inte otur så funkar det lika bra.
Men går det dåligt har man skaffat sig stora problem ifall man inte enkelt kan flytta upphängningspunkten en dm ...