S
Jag har precis rivit ner all råspont från garaget då sponten var i dåligt skick, murken och skjutit sig rejält pga att bara var 4:e bräda var spikad, resten låg löst.. (yay för lata byggarbetare)

Sponten låg dikt emot takstolarna, jag vet inte hur tjocka takstolarna är, men isoleringen är 120CM och det finns minst 15CM tomutrymme ovanför isoleringen. Jag har inte pengar till att isolera om, utan det tänkte jag ta innifrån när vi inte går hemma med föräldrapenning båda 2 :)

Jag funderar på om man ska dra vindskyddsfolie över takstolarna och sedan läkta på varje takstol med 45x21 ytterpanel från byggmax.

Eller behöver jag ens göra en luftspalt alls?

Idag är garaget ett kallgarage, men i framtiden kanske det byggs om till varmgarage om pengarna finns. Så då vore det ju smutt om takets konstruktion inte satt stopp för det.

Det kommer att ligga underlagspapp och ytpapp på taket enbart, då lutningen är 3 grader så lär det bli så.

Redigerat:
Råsponten brukar ligga dikt an takstolarna så där är inget konstigt. Luftspalt behöver du ju inte i nuläget eftersom du har luft mellan isolering och råspont. Skall du tilläggsisolera i efterhand så har du ju de 15cm. Däremot kan det med så låg taklutning kanske vara bra att ha något så det inte droppar in vatten i isoleringen eller som fångar eventuellt kondensdropp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.