16 789 läst ·
61 svar
17k läst
61 svar
Skambud vid röklukt?
Moderator
· Stockholm
· 57 736 inlägg
Utgångspris sätts alltid utifrån en förväntning på marknaden. Det finns lite olika strategier. Om man har anledning att tro att fastigheten kommer att locka flera spekulanter, så sätts ofta utgångspriset lågt (men behöver inte vara ett "lockpris" för det), dels för att locka dit några fler, dels för att få med fler spekulanter på en budgivning. Priset går upp till "markandspris".
Om det är ett objekt som man tror är svårsålt. Det gäller att hitta rätt spekulant, man kan inte räkna med att flera "rätt" spekulanter kommer att vara intresserade samtidigt. Då sätter man ofta utgångspriset högre, kanske på en nivå man i bästa fall hoppas att få ut. Sedan om "rätt" spekulant dyker upp, så kan man förhandla, en förhandling som då går nedåt, inte upp.
Finns bara en spekulant, så är det svårt att få upp priset, därför är det viktigt att inte lägga sig lågt och hoppas på budgivning vid tider när det är ont om intressenter.
Förhoppningsvis är säljaren medveten om att det finns en allvarlig brist, och är öppen för förhandling nedåt.
Om det är ett objekt som man tror är svårsålt. Det gäller att hitta rätt spekulant, man kan inte räkna med att flera "rätt" spekulanter kommer att vara intresserade samtidigt. Då sätter man ofta utgångspriset högre, kanske på en nivå man i bästa fall hoppas att få ut. Sedan om "rätt" spekulant dyker upp, så kan man förhandla, en förhandling som då går nedåt, inte upp.
Finns bara en spekulant, så är det svårt att få upp priset, därför är det viktigt att inte lägga sig lågt och hoppas på budgivning vid tider när det är ont om intressenter.
Förhoppningsvis är säljaren medveten om att det finns en allvarlig brist, och är öppen för förhandling nedåt.
Att försöka göra en god affär, är på inget sätt en skamlig handling. Lägg det bud du är villig att betala. Om det så är 10 eller 90% av utgångspriset spelar ingen roll, för det är efterfrågan som styr. Många intressenter = högt pris. Få intressenter = lågt pris.
Om säljaren och än värre mäklaren, inte begriper bättre, utan blandar in känslor i affären och blir "kränkta", är det bra att veta det direkt, så att man kan lägga energin på ett annat objekt.
Det är som sagt var, efterfrågan som styr. När jag köpte mitt hus, strax efter det att bostadsbubblan brustit, ringde jag på ett hus, utannonserat för 590.000kr. Mäklaren sänkte priset med hundra tusen redan i telefon. Senare prutade jag ytterligare 50.000kr. Ordet "skambud" kom aldrig upp. Så denna "självklarhet" att utgångspriset är ett första steg i en "sund" budgivning, är ett nytt påhitt.
Här är en tråd som är full av bortskämda lättkränkta män (och kvinna) som inte förstår sig på ekonomi.
https://www.byggahus.se/forum/threads/blocket-annonsoerer-som-hellre-slaenger-aen-skaenker.380564/
Staffan
Om säljaren och än värre mäklaren, inte begriper bättre, utan blandar in känslor i affären och blir "kränkta", är det bra att veta det direkt, så att man kan lägga energin på ett annat objekt.
Det är som sagt var, efterfrågan som styr. När jag köpte mitt hus, strax efter det att bostadsbubblan brustit, ringde jag på ett hus, utannonserat för 590.000kr. Mäklaren sänkte priset med hundra tusen redan i telefon. Senare prutade jag ytterligare 50.000kr. Ordet "skambud" kom aldrig upp. Så denna "självklarhet" att utgångspriset är ett första steg i en "sund" budgivning, är ett nytt påhitt.
Här är en tråd som är full av bortskämda lättkränkta män (och kvinna) som inte förstår sig på ekonomi.
https://www.byggahus.se/forum/threads/blocket-annonsoerer-som-hellre-slaenger-aen-skaenker.380564/
Staffan
Varför skall man dra in andra trådar och personer i detta?
Huset är olika värt för olika personer. En kedjerökare som är nöjd med planlösningen som den är, kan antagligen tänka sig betala mer för detta objekt än TS.
Ni kan bara lägga bud utifrån era förutsättningar, det är upp till mäklaren att vaska fram köpare som vill lägga mer.
Lägg ett lågt bud som ni skulle vara nöjda med, men räkna med ett nej.
Huset är olika värt för olika personer. En kedjerökare som är nöjd med planlösningen som den är, kan antagligen tänka sig betala mer för detta objekt än TS.
Ni kan bara lägga bud utifrån era förutsättningar, det är upp till mäklaren att vaska fram köpare som vill lägga mer.
Lägg ett lågt bud som ni skulle vara nöjda med, men räkna med ett nej.
Det är nog rätt vanligt att en säljare tar det som en personlig förolämpning om man ger ett "för lågt" bud, men i själva verket är ju ett lågt bud bättre än inget bud alls. Reglerna säger väl att mäklaren är skyldig att förmedla ett bud oavsett nivå men att de kanske väljer att inte klicka i "budgivning pågår" förrän buden uppnått en viss nivå, för det finns det väl inga regler om?
Därför att människans beteende är ofta irrationellt och går tvärs emot sunt förnuft, där kortsiktig pesonlig prestige blir viktigare än att göra en så god affär som möjligt.M -MH- skrev:
Exemplen i länken förekommer säkert även vid millionaffärer.
Staffan
Alla bud under taxeringsvärde kan väl betraktas som skambud? Som flera tidigare sagt, lägg ett bud som du känner att du kan leva med om säljaren förhoppningsvis accepterar. För att ev förklara ditt bud kan du ju ta upp framförallt röklukten och ev andra saker som du tycker gör att fastigheten minskar i värde. Personligen hade jag inte blandat in vad jag eventuellt har för ombyggnadsplaner för fastigheten, det är inget som egentligen har med värdet att göra.
Men kan inte säljaren lägga ett motbud om det är få spekulanter på huset? Vi sålde ett hus för ett tag sen i ett inte speciellt attraktivt område och fick vad man skulle kunna kalla för ett skambud. Vi blev inte arga för det, utan lämnade ett motbud som köparen accepterade.
Men knappast över utgångspris.
En sak är klar, det finns inga skambud bara bud, bjud det lägsta du tror du kan få det för så får du ett motförslagK Koalabjörnen skrev:Hej, har kollat på ett radhus där nuvarande ägaren har rökt inomhus.
Det luktar och många intressenter verkar ha dragit sig ur pga det.
Dvs vi kan ha ett guldläge att få det till ett bra pris.
Frågan är, finns det någon "oskriven regel" på hur lågt ett första bud kan vara ? Någon viss % av utgångspriset tex 10 eller 20% lägre.
Har aldrig köpt hus innan och har ingen erfarenhet av hur det fungerar.
H hempularen skrev:Detta med vad som fungerar att ge som skambud, är väldigt svårt att veta. Väldigt mycket beror på hur viktigt det är för säljarna att få sålt just nu. Och det kan även finnas någon smärtgräns, "får vi inte minst xxxx så går allt åt skogen".det finns inga skambud bara bud, det är väl bara bjuda så får man väl reda på vart landet ligger
Nu skulle jag inte kalla det ett skambud om du bjuder 10 - 15% under begärt pris, det är en nivå som det borde gå att förhandla om. Det är väl mer om man bjuder 30 - 50% under begärt pris, som det liksom är för stort avstånd för att kunna göra en meningfull förhandling. Men det är klart om säljaren räknar med att få 25% över begärt pris, så kommer de inte att börja förhandla med dig 10% under, på ett tag.
Dig naturligtvis.