1 483 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Skalman somnar på natten
För tre dagar sen fick vi igång vår Automower 220 AC och han har sen fått tuffa runt dygnet om för att få lite hyfs på gräsmattan. På dagarna jobbar han exemplariskt, men inte på nätterna. Första natten fastnade han på en stubbe och illskrek tills vi vaknade. Stubben togs bort följande morgon. Andra och tredje natten har han stått batterilös och moloken i närheten av de två besvärligaste partierna av gräsmattan, nämligen barnens åttabenta studsmatta och hustruns labyrint av pallkragar. På dagarna har han alltid hittat ut ur dessa, så jag funderar på om det bara är en slump att han verkar köra slut på sig när han ska ta sig ur dem på natten. Eller är det nåt annat fel som är trasigt?
En slump? Kanske...
...men det kan vara så att det är fel på batteriet och att det laddar ur snabbare vid kallare temperatur.
Har du en guide? Detta brukar hjälpa vid problem med att hitta hem, se även över tiderna för att byta mellan olika sätt att hitta hem. Min klippare byter guide till kanttråd efter 99min, dvs aldrig...
Gå ut tidigt på morgonen/sent på kvällen och starta klipparen och kolla så att klipptiden verkar vara vettig. Är batteriet dåligt vid lägre temperatur så borde klipptiden också påverkas.
Sedan kan ju glapp i anslutningar påverkas av temperaturen också...
...men det kan vara så att det är fel på batteriet och att det laddar ur snabbare vid kallare temperatur.
Har du en guide? Detta brukar hjälpa vid problem med att hitta hem, se även över tiderna för att byta mellan olika sätt att hitta hem. Min klippare byter guide till kanttråd efter 99min, dvs aldrig...
Gå ut tidigt på morgonen/sent på kvällen och starta klipparen och kolla så att klipptiden verkar vara vettig. Är batteriet dåligt vid lägre temperatur så borde klipptiden också påverkas.
Sedan kan ju glapp i anslutningar påverkas av temperaturen också...
Tack för svaret. Jag har ingen guideslinga, jag tänkte kolla först om det faktiskt behövs och så långt har det inte verkat så. På dagtid har jag sett den följa slingan tillbaka till boet vid ett tillfälle, men jag sitter ju inte och blåstirrar på den hela tiden. Halv två i natt var jag uppe en vända och då såg jag att den rullade omkring och jobbade, men jag kollade inte hur länge den höll på. Finns det ingen logg i den som man kan checka istället för att sitta med klockan och hålla ögonen på den? Måste erkänna att jag inte lusläst hela manualen än...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är bara slump att den skulle göra ett "sämre" jobb på natten.
Stubben är ju inte klipparens fel, den hade bara inte hunnit hitta den under dagtid.
Pallar och studsmattor går att anfalla på många sätt och en del blir fel.
Vår går bara dagtid och den fastnar emellanåt ändå.
Låt det gå några veckor och se hur det fungerar.
Håll ut och ha lite tålamod
Stubben är ju inte klipparens fel, den hade bara inte hunnit hitta den under dagtid.
Pallar och studsmattor går att anfalla på många sätt och en del blir fel.
Vår går bara dagtid och den fastnar emellanåt ändå.
Låt det gå några veckor och se hur det fungerar.
Håll ut och ha lite tålamod
Klicka här för att svara