Hej!
Ny på forumet här!
Jag och min sambo har precis köpt en liten tollarvalp och har tänkt att börja bygga en hundgård som hon kan ha när hon har blivit större.
Vi har en landstomt där vi har tänkt att placera denna utefter vad vi har läst på ska klara de krav som jordbruksverket ställer och som vi även tror kommer bli en lämplig placering.
Vi tänker att vi ska ha rejäla galler i en rektangel och även ha ett fristående litet hus som ska vara isolerat och som hon ska kunna använda året om så den både ska klara varma och kalla dagar.
På bilden markerat i svart är den totala ytan som vi tänker ca 6x4m med 120x180-sektioner.
Resterande bilder är så man förstår hur den kommer placeras på tomten i förhållande till huset.
1. Hur tycker ni man ska börja? Minigrävare och få bort vegetation, gräva ned ramen för gallerna, markduk medmera?
2. Betongblock och gräsyta? Eller något annat alternativ?
3. Tak på halva delen av hundgården?
4. Vart placerar vi lämpligtvis det lilla hundhuset i hundgården?
Så som vi har förstått det så måste en del av hundgården vara minst 50cm över mark och ha tillgång till alla väderstreck.
Vi är supertacksamma för alla tips vi kan få och även lite inspiration ifall det här någon annan här som har gjort något liknande.
Tack!
// Jacob
Ny på forumet här!
Jag och min sambo har precis köpt en liten tollarvalp och har tänkt att börja bygga en hundgård som hon kan ha när hon har blivit större.
Vi har en landstomt där vi har tänkt att placera denna utefter vad vi har läst på ska klara de krav som jordbruksverket ställer och som vi även tror kommer bli en lämplig placering.
Vi tänker att vi ska ha rejäla galler i en rektangel och även ha ett fristående litet hus som ska vara isolerat och som hon ska kunna använda året om så den både ska klara varma och kalla dagar.
På bilden markerat i svart är den totala ytan som vi tänker ca 6x4m med 120x180-sektioner.
Resterande bilder är så man förstår hur den kommer placeras på tomten i förhållande till huset.
1. Hur tycker ni man ska börja? Minigrävare och få bort vegetation, gräva ned ramen för gallerna, markduk medmera?
2. Betongblock och gräsyta? Eller något annat alternativ?
3. Tak på halva delen av hundgården?
4. Vart placerar vi lämpligtvis det lilla hundhuset i hundgården?
Så som vi har förstått det så måste en del av hundgården vara minst 50cm över mark och ha tillgång till alla väderstreck.
Vi är supertacksamma för alla tips vi kan få och även lite inspiration ifall det här någon annan här som har gjort något liknande.
Tack!
// Jacob
Jag tror att man måste ha möjlighet att rengöra hundgården så frågan är om gräs är riktigt lämpligt, om än trevligt. Betongplattor på större delen är nog vanligaste.
Hur har du tänkt konstruera huset för att hålla sig svalt?
Hur har du tänkt konstruera huset för att hålla sig svalt?
Hej!Satsuki skrev:
Tack för svar!
Nej jag håller nog med om gräset, bättre med betongplattor eller alternativt grus.
Jag har ingen färdigspånad lösning på huset än, därav tar jag hemskt gärna emot så mycket idéer som möjligt!
En tanke är att ha en liten golvvärmeslinga i hundhuset och en liten belysning så att man kan se på vintern.
Men..... skall inte hunden bo med er alls?
När vi byggde hundgård snackade vi med en som drev hundpensionat om tips för hur man skulle bygga. Rekommenderar följande:
- Två varv med trädgårdsplattor som ytterkant. Kommer stoppa alla utgrävningsförsök. Du kan sätta fast gallret direkt i dem med spikplugg, eller lägga en syll av tryckimpregnerat mellan.
- Några centimeter gårdsgrus är en bra marktäckning, lätt avspolat med slangen vid behov och lätt att plocka bajs i. Markduk under.
- Det säljs speciella element för hundkoja om man vill ha vintersäkert, som aldrig blir så varma att de bränns. Samma företag säljer även uppvärmda vattenskålar, eftersom kravet på tillgång till vatten gäller även på vintern.
- Att ha möjlighet för hunden att hoppa upp på hundkojans tak tillmötesgår utsiktskravet.
- Glöm inte att hunden skall ha tillgång till skugga, så någon slags solsegel kan vara bra att spänna över.
Har säkert mer tips och sånt, men dessa grejer var det jag minns från bygget på rak arm.
- Två varv med trädgårdsplattor som ytterkant. Kommer stoppa alla utgrävningsförsök. Du kan sätta fast gallret direkt i dem med spikplugg, eller lägga en syll av tryckimpregnerat mellan.
- Några centimeter gårdsgrus är en bra marktäckning, lätt avspolat med slangen vid behov och lätt att plocka bajs i. Markduk under.
- Det säljs speciella element för hundkoja om man vill ha vintersäkert, som aldrig blir så varma att de bränns. Samma företag säljer även uppvärmda vattenskålar, eftersom kravet på tillgång till vatten gäller även på vintern.
- Att ha möjlighet för hunden att hoppa upp på hundkojans tak tillmötesgår utsiktskravet.
- Glöm inte att hunden skall ha tillgång till skugga, så någon slags solsegel kan vara bra att spänna över.
Har säkert mer tips och sånt, men dessa grejer var det jag minns från bygget på rak arm.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Nejdå, inte alls men jag kanske missuppfattade när du nämnde belysning. Jag har haft hundar under större delen av mitt liv och är uppvuxen i en familj med kennel.
Hundgårdens funktion för mig var vistelse för hundarna under tiden vi arbetade, all annan tid tillbringade hundarna tillsammans med familjen.
Jag skulle inte sätta betongplattor i en hundgård, inte trevligt för hundar att springa på ett hårt underlag. Den avföring som kommer från en enda hund försvinner snabbt ute i det fria men inte på stenplattor.
Hundar vill hålla uppsikt, det betyder att de kommer att vistas utomhus i hundgården i väntan på att ägarna kommer hem, det vi tycker är mysigt med ett litet hus med både värme och ljus är mänskliga behov, sannolikt inte hundens önskan.
Hundgårdens funktion för mig var vistelse för hundarna under tiden vi arbetade, all annan tid tillbringade hundarna tillsammans med familjen.
Jag skulle inte sätta betongplattor i en hundgård, inte trevligt för hundar att springa på ett hårt underlag. Den avföring som kommer från en enda hund försvinner snabbt ute i det fria men inte på stenplattor.
Hundar vill hålla uppsikt, det betyder att de kommer att vistas utomhus i hundgården i väntan på att ägarna kommer hem, det vi tycker är mysigt med ett litet hus med både värme och ljus är mänskliga behov, sannolikt inte hundens önskan.
Belysning är ju bra i den mån det hjälper ägaren se hundarna och att de har det bra. Det finns ju tillfällen då hundar behöver vara i hundgård trots att man är hemma, även om man helst inte har det så. Om man har hundrädda gäster, exempelvis.
Man har säkert också gärna en uppkopplad övervakningskamera (med ljudupptagning) för att se så de mår bra när man är borta, och då hjälper ju en lampa dens funktion.
Man har säkert också gärna en uppkopplad övervakningskamera (med ljudupptagning) för att se så de mår bra när man är borta, och då hjälper ju en lampa dens funktion.
Som sagt, jag utgår från att hundar vistas i hundgården dagtid men självklart, bor man norr om Korpilombolo så kan det säkert hända att temperaturen inte överstiger -30 grader någon dag under de senaste 5-6 åren. Då blir det inomhusvistelse för voffsingarna även dagtid, det är helt enkelt för kallt för de flesta hundar att vistas ute en längre tid.Alfredo skrev:
Placera hundgården närma (närmare) huset. Hunden vill ha så mycket kontakt som möjligt med er. Hunden vill också höra alla ljud i huset, och känner sig mindre ensam. För ni kommer väl att placera hunden där ibland när ni är hemma också.
Utsikt är viktig. Bra som någon skrev med platt tak, eller nästan platt. Hunden måste kunna hoppa upp, så bygg ett bord bredvid på sidan så hunden kan hoppa upp.
Isolera botten och tak på kojan. Fyll med halm. Väggarna bör andas. Ingen tät plyfa eller dito. Kan även ha ett inre rum med avskiljande innervägg för hårt väder.
Full hundgårdens gårdsplan med grus, därefter (kanske markduk) och ett lager gårdsgrus (väggrus).
Plantera några björkar för skugga.
Hur du gör stängsel är en kostnadsfråga, och utseendefråga. Överdriv inte golvarmering.
Tänk på att hunden kan lida av ensamhet. Studera den noga, och överväg att köpa till ett sällskap om behov verkar finnas.
Utsikt är viktig. Bra som någon skrev med platt tak, eller nästan platt. Hunden måste kunna hoppa upp, så bygg ett bord bredvid på sidan så hunden kan hoppa upp.
Isolera botten och tak på kojan. Fyll med halm. Väggarna bör andas. Ingen tät plyfa eller dito. Kan även ha ett inre rum med avskiljande innervägg för hårt väder.
Full hundgårdens gårdsplan med grus, därefter (kanske markduk) och ett lager gårdsgrus (väggrus).
Plantera några björkar för skugga.
Hur du gör stängsel är en kostnadsfråga, och utseendefråga. Överdriv inte golvarmering.
Tänk på att hunden kan lida av ensamhet. Studera den noga, och överväg att köpa till ett sällskap om behov verkar finnas.
Om man vill hålla sig till lagar och regler rekommenderar jag att kika på Jordbruksverkets hemsida.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Gå ned till Utrymmen och miljö för hundar -> Rastgårdar
Fick bygga dubbelt så stort än vad jag själv hade tänkt.
Förutom isolerad hundkoja bygger du även en soffa, dubbel så bred som hunden ligger på, halva öppen och halva med tak och vägg i två riktningar.
Då har du löst både utsikt, regn och avskildhet.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/sa-skoter-du-din-hund
Gå ned till Utrymmen och miljö för hundar -> Rastgårdar
Fick bygga dubbelt så stort än vad jag själv hade tänkt.
Förutom isolerad hundkoja bygger du även en soffa, dubbel så bred som hunden ligger på, halva öppen och halva med tak och vägg i två riktningar.
Då har du löst både utsikt, regn och avskildhet.
Tänk på att för varje meter extra stängsel blir det mycket mer yta och ni verkar ha plats.
En plattform för att kunna ligga på skapar också väderskydd under. Förslagsvis öppet åt ett håll med bäst uppsikt dvs en "vanlig" hundkoja. Självklart inte den enda byggnaden.
Ni måste inte ha bara ett ytskikt.
En plattform för att kunna ligga på skapar också väderskydd under. Förslagsvis öppet åt ett håll med bäst uppsikt dvs en "vanlig" hundkoja. Självklart inte den enda byggnaden.
Ni måste inte ha bara ett ytskikt.
Tack för ett jättebra och utförligt svar!T TedM skrev:När vi byggde hundgård snackade vi med en som drev hundpensionat om tips för hur man skulle bygga. Rekommenderar följande:
Du har möjligtvis ingen bild på en egen hundgård som du vill dela med dig av?
Idag kämpar vi jättemycket med våran 14 veckor tollare att hon inte ska äta precis allt. Det är en utmaning att ha koll på allt hon stoppar i sig, men även om jag hoppas att vi lyckas bli av med det beteendet tills hon har blivit äldre, så finns det ju ändå en liten oro att hon kommer kunna äta av gruset när hon har blivit vuxen.
Om man ska använda gårdsgrus, kan man inte gå upp i större stenar då, eller alternativt köra på något mer packat material för att med hängslen och livrem inte riskera att hon får i sig något olämpligt i munnen?
Hur skulle du ha tänkt här?
Vill förtydliga att hon testar allting av ren nyfikenhet. Vi övar mycket hjärnarbete med henne och jobbar mycket så att hon gör av med den energi som hon kräver som tollare, och särskilt som valp.