20 354 läst ·
17 svar
20k läst
17 svar
Skall man koppla köksfläkten till FTX-systemet?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nuvarande aggregat är kopplat till köksfläkten, man ska vrida på ett vred när man steker så oset inte ska gå igenom värmeväxlaren, när jag övertog kåkern så var det ett lager med fett och nåt svart jox i aggregatet och jag gjorde rent utgående fläktens blad som hade en tjock beläggning, inget jobb man ser fram emot direkt...
jag skulle försöka separera spisfläkten från ftx en om jag gjorde om....
jag skulle försöka separera spisfläkten från ftx en om jag gjorde om....
Det har vi ett riktigt bra tips till mig som uppskattar att inte ha en massa skit som låter och bullrar.Demmpa skrev:
Funkar det bra?

akfläkt, TFSK
Externa Motorer
PRODUKTSPECIFIKATIONER
- Takfläkten monteras på yttertak vilket ger låg ljudnivå i köket.
- Tillverkade av pulverlackerad galvaniserad stålplåt.
- Finns i färgerna svart, röd eller grå.
- Fällbara och utrustade med servicebrytare för enkel rengöring.
- Kvadratisk anslutning 421 x 421 mm.
- [länk]
GenomföringTakfläkt VDA
Externa Motorer
[bild]
Produktspecifikationer
Tekniska data
- Takfläkten monteras på yttertak vilket ger låg ljudnivå i köket.
- VDA-serien passar ihop med alla modeller utan motor i Crystalia-Line, Fantasia-Line, Design-line och Century-Line.
- VDA finns i tre storlekar med luftmängder från 1250-1800 m³/h.*
- Vertikal avluft
- Max temperatur på transporterad luft 40˚C
- Motor med inbyggd termosäkring
- Rost- och fuktskyddad

Lite priser. Verkar ju helt okej.
http://shop.luftmiljo.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$echoType=VU&$echoCode=40010101&p=H

Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Sjukt längesen du skrev detta, men hur har det gått? Fått en offert på en komfovent med bypass på köksfläkten. Har din lösning hållt? Vad har du för märke?Consensus skrev:
Ja det är sant, frånluftsfläkten måste göras rent från fett - låt säga vartannat år. Likaså får man torka litegrann på insidan av aggregatlådan. Men det är ingenting jämfört med de gamla FTX-aggregaten där stekoset leddes genom värmeväxlaren. Det blev geggigt överallt.
Gör man om allt från början, och är villig att dra nya kanaler genom huset, ja då skulle även jag dra ut en helt egen imkanal från spiskåpan och låta FTX:n sköta resten. Glöm dock inte att den separata fläkten till spiskåpan då måste rengöras, så gegget blir man aldrig av med. Annars fungerar det i praktiken alldeles utmärkt med en modern FTX med bypass för spiskåpan. Jag har levt med en sådan lösning i 2.5 år.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden