1 597 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skall man dra rör från fördelarskåp till apparatdosan bakom rumstermostaten?
Hej,
Jag undrar om det är överkurs att dra rör från golvvärmens(vattenburen) fördelarskåp till apparatdosan bakom rumstermostaterna när jag funderar på att använda trädlösa termostater?
Har sett att en del termostater är batteridrivna men skulle vilja ha 240v och funderar därför på att dra fram 240v till apparatdosan.
Någon som har några tankar om detta eller tips om alternativa lösningar?
Tack på förhand,
Jag undrar om det är överkurs att dra rör från golvvärmens(vattenburen) fördelarskåp till apparatdosan bakom rumstermostaterna när jag funderar på att använda trädlösa termostater?
Har sett att en del termostater är batteridrivna men skulle vilja ha 240v och funderar därför på att dra fram 240v till apparatdosan.
Någon som har några tankar om detta eller tips om alternativa lösningar?
Tack på förhand,
Kör du LK:s styrenhet och teromstater så matas de med 12v från centralenheten som sitter i fördelarskåpet. Då måste man dra ett tomrör till varje aparatdosa där man vill ha en termostat.
Eller så kör man med trådlösa termostater och byter batteri då och då. Då behöver du inte dra något rör eller montera en aparatdosa över huvud taget.
Själv valde jag att köra med trådbundna termostater och har dragit rör till alla termostater från golvvärmefördelaren.
Vilket fabrikat har du på styrningen av golvvärmen?
Eller så kör man med trådlösa termostater och byter batteri då och då. Då behöver du inte dra något rör eller montera en aparatdosa över huvud taget.
Själv valde jag att köra med trådbundna termostater och har dragit rör till alla termostater från golvvärmefördelaren.
Jag har inte valt fabrikat än, utan har endast lagt rör i plattan. Har tittat på tyska alternativ såsom Edelstahl.T tobben87 skrev:Kör du LK:s styrenhet och teromstater så matas de med 12v från centralenheten som sitter i fördelarskåpet. Då måste man dra ett tomrör till varje aparatdosa där man vill ha en termostat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej!Jag skall renovera mitt badrum,badkarsblandaren är från 80 talet.Tog måttet cc40mm,utanpåliggande rör.Vilken blandraren skall jag ha.🤔
Badrum -
Expansionskärl bergvärme: Vad skall denna rördragning vara bra för?
Värmepumpar -
El i badrum. Hur skall jag dra mina VP-rör och sätta mina doser.
El -
hur djupt skall dränrören ligga ?
Grund & Markarbeten -
Våtrum - När skall vattenrör och avlopp dras?
Badrum