Hej!

Har en vedpanna i ett förråd på nedervåningen som stått oeldad i ett gäng år. Det var en sotare ute för ett par år sedan och tittade, hans bedömning var att "jaja, det blir bra det här! Flytta undan brännbart bara...". Betraktelsen var relevant, då såg det ut som ett skrotupplag på och omkring pannan.

Nu är min plan att röja undan och börja elda i eländet för att dra ned värmekostnaderna i vinter. Frågan är bara - hur skall det se ut omkring? Att inte ställa saker ovanpå eller någon meter intill pannan fattar jag, men kan jag trava upp ved t.ex. en meter till höger om pannan och bortom det? Eller skall det finnas noll brännbart i utrymmet?

Tacksam för er expertis och idéer. :)

127 läsningar och ingen har en aning? Kom igen, någon vet väl om det är okej att ha ved i pannrummet eller ej? :)

Tråkigt svar men ring sotaren så har du svar på 30 sek. Måste du inte ta dit sotaren ändå innan du fjuttar på

Lägg upp en bild på ditt pannrum då det är enklare att se.
Och du bör nog be sotaren testa pannan / skorstenen om det har stått oanvänt i flera år.
Det är en billig livförsäkring för dig.
Är du osäker på hur mycket ved du får ha inne kan du ju ta in ved för kanske 2 dagar och sedan hämta nytt.

Vad jag förstår så är det i många fall lite godtyckligt bedömt, med variationer mellan sotare och kommuner.
I vilket fall som helst så förvarar jag 6 EUR-pallar med ved, 1,8m höga i mitt pannrum. De är placerade med början ung. 2 meter ifrån pannan. Runt pannan håller jag rent och snyggt.

Sotaren eller annan har aldrig haft några synpunkter på detta.

Pannrummet är i ett angränsande hus till boningshuset.

Det var kanske inget svar, men en beskrivning av hur jag har det, hoppas det hjälper.

Lycka till!

Svårt att ge ett bra svar, eftersom det är din kommun/fejarmästare som avgör vad som är OK och inte. Men sålänge man håller rent och snyggt i pannrummet, och förvarar veden så långt bort man kan från pannan( i pannrummet), så trot jag att de flesta sotare tycker det är godtyckligt.

Men jag föreslår att du frågar honom hur han vill ha det, det är en god gest mot honom. Så man slipper bli irriterad i onödan.

Uppföljning! Ringde sotaren, och han sade att det skall vara fritt två meter framför pannan, för att vara på den säkra sidan med gnistor och liknande. En meter går bra om man sätter upp något skydd framför objektet som inte kan ta fyr.

Vad gäller sidorna så sade han att en halvmeter skall hållas fritt, annars är det okej att ställa ved och annat bredvid pannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.