Det låter lite som om folk anlitar snickare och hantverkare (eller iaf vill anlita) för billiga priser på arbetet och material mer än ett bra jobb....och sen om dom är nöjda med priset så har dom mage att gnälla på arbetet, och har dom inget direkt att klaga på en hantverkares arbete ja då är materialte och/eller timmdebiteringen för stor. Man kan inte både äta kakan och behålla den. Skaffa eget konto hos grossister och köp ut materialen till era projekt då istället, hämta grejerna och lagra upp till hanverkaren kommer och ta endast offert på arbetstiden plus vad det skulle kosta extra per timme på avvikelser från vad som ska ingå i offereten. Men som TheStills sa, detta finns väl i hur många trådar som helst i det här forumet + artiklar i media + andra forum + allt snack folk imellan ute i verkligheten osv osv.

Rikard Ågren skrev:
Med ett så lågt timpris får man nog räkna med rejäla materialpåslag. Be hantverkaren om ett högre timpris nästa gång som täcker hans kostnader, istället för höga materialpåslag.
Ja, det kan vara nog så. 375 kr i timmen utan moms blir det när jag först räknar. Jag hade och fortfarande inte har någon aning vad genomsnitt timpriset är. Jag hoppas att det finns någon anledning om varför man fakturerar på det viset.

Jag skrev inte inslaget bara för att klaga, man vill ju kolla sig själv också och få kännedom. Från alla jag anlitat tidigare fick jag budskapet att "vi sköter materialinköpet åt dig då vi har bra rabatter när vi köper". Jag har aldrig bett dem motivera timpriset eller räknat timmar. Jag trodde att det är den principen som gäller generellt.

Tack alla för framförda synpunkter!

Hej då var vi där igen
snickaren är ärlig han köper ut grejorna i en smäll oftast leverantören kör ut dem allt som blir över lämnar han kvar för det tar han ett "rimligt påslag"
Elektrikern köper ut matrial tex kabel styckar upp den o säljer bara vad som går åt reste försöker han transportera utan att skada finishen till nästa kund viss matrial ligger han på i lager som knappt rör sig av olika anledningar är det kontstigt att han lägger på mer i %
Mvh tille

Kan man inte begripa skillnaden melan att beställa en fast vara som man kan klämma och känna på innan man köper (och ibland lämna tillbaka), mot att beställa en konsulttjänst per timme där konsulten själv avgör vad som skall utföras och vilket material som behövs och ingen vet hur lång tid det tar, kommer aldrig att förstå kundernas förvåning med saltade materialpris.

Och ja, elektrikern/snickaren är konsulter.

Själv har jag 0% i påslag.

Klart att även hantverkare skall ta betalt för sin varuhantering och expertis i val av sortiment, alla som köper och säljer grejer gör påslag annars skulle det vara ebberöds bank. Saker och ting kostar vad folk är beredda att betala, vilka påslag som förekommer år ur den synpunkten irrelevant. Men kunden måste också ta sitt ansvar och se till att ta reda på vad det han köper kommer att kosta. Om man skall köpa varor är det fullt rimligt att begära att få se en prislista. Ingen går väl och plockar varor på byggmarknaden utan att titta på priserna. Det är mycket dåligt att Bauhaus och Hornbach inte har priser på nätet som Beijer och Rusta har.

Kommer ihåg en gång i järnaffären när jag frågade varför de tog 40 kr för en packe batterier när jag kunde köpa samma på ICA för drygt 20 kr, fick svaret att de var tvungna att lämna 30 40% rabatt till byggarna så de fick utgå från ett högre pris på den typen av varor.

En revisor jag kände sa en gång när byggare kom på tal att han hade nån mindre firma som kund och de tjänade mer på materialet än gubbarna som jobbade där.

Det där att de visar upp inköpsfaktura, som om de oegennyttigt förmedlade material, skall man ta med en stor nypa salt de får rabatt på denna sen och förmodligen efter hur mycket de handlat för. Men som sagt det är även det irrelevant, kunden måste ta sitt ansvar och göra klart för sig vad det han köper kommer att kosta.

P
Rrrrr skrev:
Jag kan avslöja att dessa "ärliga" snickare som stolt visar upp sina inköpspriser ofta får sk. "bakbonus" i efterhand från sin grossist. Är inte helt ovanligt att byggaren får tillbaka 10-20% av den summan senare (någon/några gånger / år). Dessa "inköpspriser" är mao inte deras inköpspriser.
Saken är att jag har samma inköpskanal med konto..... :d

I dag när jag stod vid urinaren på bygget och tittade på vattendragningen till urinaren som såg mindre fackmannamässig ut, så kom jag att fundera på vad som skulle hända om en kund klagade på att ett arbeta var fult gjort. T.ex. att en kulo installation är till viss del fult klamrad eller vattenrör i badrum som är fult gjort.
Är det möjligt att firman blir tvungen att åka tillbaka och förbättra?
Har någon här någon gång fått klagomål på det estetiska och vart tvungen att fixa till?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
I dag när jag stod vid urinaren på bygget och tittade på vattendragningen till urinaren som såg mindre fackmannamässig ut, så kom jag att fundera på vad som skulle hända om en kund klagade på att ett arbeta var fult gjort. T.ex. att en kulo installation är till viss del fult klamrad eller vattenrör i badrum som är fult gjort.
Är det möjligt att firman blir tvungen att åka tillbaka och förbättra?
Har någon här någon gång fått klagomål på det estetiska och vart tvungen att fixa till?

//Patrik
Jadå, fast jag var på plats redan då dom klagade, det var egentligen inget fel med dragningen, det var till en diskmaskin och jag tog den enkla vägen under kanten in mot sockeln på underskåpen, den syndes inte men den boende såg när jag höll på och krävde att det skulle borras inne i skåpen istället just för att man såg kabeln när den kom in i sop-skåpet i ett borrhåll i framkant istället för längst in i skåpet.
Rörisar på stamrenoveringar får alltid gå tillbaka till nån lgh för att göra nån ändring, men det handlar ju oftast om boende som är grymt extrema i sina synsätt.

När vi nu ändå är inne på kunder som klagar kan jag berätta vad jag fick höra från en rörmokare: när jobbet hos den fina kunden (som ej var hemma) var klart så blev det fika vid köksbordet före avfärd. Vid dagens slut och väl hemma (några mil bort) fick han ett samtal från chefen. Kunden hade hört av sig och ville att han skulle komma och städa bort smulorna han lämnat på köksbordet.

Men det här inlägget var visst rejält ur spår :)

Glufsglufs skrev:
Jadå, fast jag var på plats redan då dom klagade, det var egentligen inget fel med dragningen, det var till en diskmaskin och jag tog den enkla vägen under kanten in mot sockeln på underskåpen, den syndes inte men den boende såg när jag höll på och krävde att det skulle borras inne i skåpen istället just för att man såg kabeln när den kom in i sop-skåpet i ett borrhåll i framkant istället för längst in i skåpet.
Rörisar på stamrenoveringar får alltid gå tillbaka till nån lgh för att göra nån ändring, men det handlar ju oftast om boende som är grymt extrema i sina synsätt.
Aha, okej.

//Patrik

Rikard Ågren skrev:
När vi nu ändå är inne på kunder som klagar kan jag berätta vad jag fick höra från en rörmokare: när jobbet hos den fina kunden (som ej var hemma) var klart så blev det fika vid köksbordet före avfärd. Vid dagens slut och väl hemma (några mil bort) fick han ett samtal från chefen. Kunden hade hört av sig och ville att han skulle komma och städa bort smulorna han lämnat på köksbordet.

Men det här inlägget var visst rejält ur spår :)

Det kan jag faktiskt hålla med om... Tar man sig friheten att fika hos någon annan så får man också städa.. Det är hans chefs skyldighet att se till så de anställda har fikarum...

Rikard Ågren skrev:
Va, skall en röris städa undan efter sig? Hu vad hemskt!

Men ärligt, vad är det du vill ha sagt? Att rörisar skall man inte släppa in i sitt hus, eftersom man inte kan lita på att de beter sig som folk?

-MH- skrev:
Va, skall en röris städa undan efter sig? Hu vad hemskt!

Men ärligt, vad är det du vill ha sagt? Att rörisar skall man inte släppa in i sitt hus, eftersom man inte kan lita på att de beter sig som folk?
Alla ska väl städa efter sig men jag tror han menar att i jämförelse på allt vad en kund kan klaga på när det gäller hantverkare så är väl kanske smulor i det mest småaktiga laget, vem har inte glömt att städa av en yta någon gång, sånt händer. Sen kan det ju vara så att kunden genom överenskommelse upplåtit köket till firman för mat och fika och då har inte rörisen gjort något fel mer än att han glömde några smulor.

Ang. att man skall ta uppvisade fakturor och kvitton med en nypa salt. De priser min snickare redovisar till mig är alltid lägre eller i paritet med vad jag själv kan köpa prylarna för. Dvs jag får hans pris efter rabatt. Sedan är det fullt möjligt att han får ytterligare några procent i årsbonus från sin bygghandel, svårt att göra ngt. åt. Min snickare lägger sedan på 10% på de faktiska priser han redovisar till mig. Som sagt det blir helt OK priser av det.

När jag någon enstaka gång handlat material via en elektriker så har priset hamnat ca 300% över vad jag kan köpa identiskt samma material för själv (trots att han gav mig 20% rabatt). Samma sak när jag handlat rörkopplingar av en lokal VVS firma.

För att ingen ska tro att "årsbonus" är en guldgruva kan jag tala om att den brukar ligga på ca 1-2 % om man handlar för en miljon, ca 2-3 vid 5 miljoner.
Det gäller BÅDE byggsektorn och elbranchen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.