12 682 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Skälig ersättning för fel levererad pergola
Det hoppas man ju verkligen inte. Enligt Willab så är det Skymatic i Italien som är tillverkaren.S s97danl skrev:Pergolan tillverkas i Kina, så just nu pågår säkert en diskution mellan Willab och tillverkaren [länk]
Behöver ju inte vara tillverkaren som gjort fel. Kan ju blivit fel i beställningsmatrisen om vad som är djup och bredd.
Den ska tillverkas, och sedan skickas med containerfrakt till Sverige eller något annat eu land. Det ska tullas och skickas vidare till Willab som sen skickar den till kund.
Dessutom skickar de inte en halvtom container från Kina, så är det inget annat som ska skickas just då så väntar de. Så 4-6 veckor är inte rimligt.
Samtidigt, om de inte självmant visar framfötterna mer än så måste du ställa ett ultimatum och då är ju alternativet att häva köpet ditt starka kort, som du på ett övertygande sätt måste visa att du är beredd att dra.Roblil72 skrev:
Roblil72 skrev:
Om det är tillverkat i Italien så är 4 veckor absolut rimligt. Är det designat i Italien, men producerat i Kina är 12 veckor rimligt.Roblil72 skrev:
5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.Luddis_1 skrev:
Blev nyfiken på vad chatGPT tyckte och fick följande:
Det du beskriver är ett klassiskt fall av felaktig leverans vid specialbeställning, vilket omfattas av konsumentköplagen. Eftersom produkten är felaktig enligt avtalet (fel mått), har du rätt att reklamera den och kräva åtgärd. Här är en genomgång av vad som kan anses skäligt i situationen:
---
1. Skälig tid för nytt leveransbesked
Enligt konsumentköplagen ska säljaren agera "inom skälig tid" efter att ha blivit underrättad om felet. För ett så dyrt och stort objekt är 1–2 veckor rimligt för att ge besked om hur felet ska åtgärdas, även om produkten är specialtillverkad.
Eftersom det redan gått två veckor utan besked är det inte längre skäligt. Du har rätt att kräva ett besked omgående.
---
2. Skälig tid för ny leverans
Eftersom du inte vill häva köpet, är omleverans (ny korrekt pergola) det aktuella alternativet. Här spelar den ursprungliga leveranstiden roll.
Eftersom det är tillverkarens fel bör en ny leverans ske så snabbt som möjligt, även om det innebär att Willab prioriterar om sina produktionsresurser. En skälig tid för ny leverans i detta fall kan bedömas till 4–6 veckor snarare än de 10 veckor som gäller för nybeställning.
Om de ändå håller fast vid 10 veckor kan det betraktas som oskäligt lång väntan, särskilt med tanke på att felet inte ligger hos dig.
---
3. Ekonomisk kompensation
Du har rätt till ersättning för skador eller förluster som du lider på grund av felet, t.ex.:
Användarförlust: Du missar hela sommaren med produkten.
Intrång/olägenhet: Pergolan står i vägen.
Eventuella extrakostnader: Om du t.ex. måste anlita hjälp för att flytta eller magasinera den felaktiga.
Skälig ersättning kan därför vara ett avdrag på priset, t.ex. 10–20 % beroende på dröjsmålets längd och olägenhetens omfattning, eller t.ex. 10 000–30 000 kr i kompensation beroende på hur länge du står utan korrekt vara.
---
Rekommendation:
Skriv ett formellt mejl till Willab Garden där du kräver:
1. Ett leveransbesked senast inom 3 arbetsdagar.
2. Omleverans inom senast 6 veckor.
3. Ekonomisk kompensation p.g.a. dröjsmål och bristande nyttjande.
Hänvisa till konsumentköplagen och nämn att du kommer att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om ärendet inte löses skyndsamt.
------
Ämne: Reklamation – Felaktig leverans av måttanpassad pergola (Ordernummer: [ditt ordernummer])
Hej,
Jag skriver med anledning av den felaktiga leverans vi mottog från er i början av maj gällande vår måttbeställda väggmonterade aluminiumpergola. Pergolan skulle enligt beställningen vara i måtten 4,1 x 3,6 meter, men levererades istället i måtten 3,6 x 4,1 meter – vilket gör den oanvändbar på avsedd plats.
Vi reklamerade felet omgående vid mottagandet för två veckor sedan, men har ännu inte fått något konkret besked om hur ni avser att åtgärda detta, eller när korrekt vara kommer att levereras.
Eftersom detta är en vara till ett värde om nästan 250 000 kr, är det oacceptabelt att stå utan leveransbesked så här lång tid efter reklamation. Den felaktiga pergolan står dessutom just nu i vägen på vår uppfart och orsakar praktiska problem.
Med hänvisning till konsumentköplagen (§ 26–29) ber vi nu om följande:
1. Ett skriftligt leveransbesked inom senast tre arbetsdagar, med information om när korrekt vara kan förväntas levereras.
2. Att ny leverans sker inom senast sex veckor, då det annars riskerar bli för sent för avsedd användning under sommarsäsongen.
3. En ekonomisk kompensation för förlorad nyttjandetid samt olägenhet i form av att den felaktiga pergolan blockerar vår uppfart. En rimlig nivå utifrån produktens värde och dröjsmålets längd uppskattar vi till [ange önskat belopp, t.ex. 30 000 kr].
Om vi inte får återkoppling inom ovan angiven tid, kommer vi att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Vi hoppas givetvis att detta kan lösas skyndsamt och i god samförstånd.
Med vänlig hälsning,
[För- och efternamn]
[Adress]
[Telefonnummer]
[Ordernummer]
Radera inlägget, jag var inte medveten om att det bröt mot de nya reglerna.snaggletooth skrev:
Kan ju vara att Amshine har "lånat" bilder från Skymatik, eller så använder de samma bildbyrå.Roblil72 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför behöver man fråga sig det? Vad fan har man som kund med ett företags ”kölista” att göra? Dom har inte fått sin avtalade leverans, vad är det då för kö dom skulle tränga sig i menar du? Det är upp till företaget att lösa, inte för en kund att ”förstå” att det finns en kö.Tomtom79 skrev:
Man kan ju fråga sig varför alla andra kunder ska bli drabbade med förseningar för att ni ska få förtur i er reklamation.
Oavsett, läs villkoren noga till att börja med så vet ni vad ni har avtalat. Brukar finnas skrivelser om förseningar eller felleveranser. Därefter kan man börja ställa krav och kanske hoppas att man får något bättre än avtalat. Bättre än att kräva på tok för mycket eller för lite och antingen väcka stridslusten eller göra sig en björntjänst.
Risken finns ju att vad ni kan kräva är att häva köpet och att de hämtar tillbaka sin felleverans.
Andra kunder har absolut ingenting att göra med TS. Och TS har absolut ingenting att göra med andra kunder.Tomtom79 skrev:
Man kan ju fråga sig varför alla andra kunder ska bli drabbade med förseningar för att ni ska få förtur i er reklamation.
Oavsett, läs villkoren noga till att börja med så vet ni vad ni har avtalat. Brukar finnas skrivelser om förseningar eller felleveranser. Därefter kan man börja ställa krav och kanske hoppas att man får något bättre än avtalat. Bättre än att kräva på tok för mycket eller för lite och antingen väcka stridslusten eller göra sig en björntjänst.
Risken finns ju att vad ni kan kräva är att häva köpet och att de hämtar tillbaka sin felleverans.
Irrelevant.
Att de blivit fel är en sak.Roblil72 skrev:
Men att du ens har mage att beklaga dig över lite sol som om du led. Är löjligt.
Att folk har mage alltså
B Bozzen skrev:
Och att det i mitt fall inte går att montera glasdörrar på sidorna pga hur huset är byggt. Eftersom det ändå inte blir vindtätt räcker det med en zip-screen i framkantG G.L. skrev:
Dra dit pepparn växer.B Bozzen skrev:
Att det inte blir klart som utlovat och att studentfest, midsommarfirande mm inte går att ha som planerat då det fortfarande är en byggarbetsplats är inga problem menar du.
Du är alltså en sådan som tycker att allt är ok oavsett om folk inte uppfyller sina utlovade åtaganden?
