Farsan fick en spegelvänd bänkskiva från IKEA en gång, de försökte också med att det bara var att vänta en ny leveranstid på X månader, pappa stod på sig och fick till slut sin bänkskiva prioriterad så den kom på någon vecka.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man kan ju fråga sig varför alla andra kunder ska bli drabbade med förseningar för att ni ska få förtur i er reklamation.
Att kalla detta för att TS skall få förtur är väl ändå lite galet!?!?
TS har redan fått ett leveransdatum, TS har inte fått sin vara än, bara en felaktig vara som TS inte har någon nytta av och som inte är beställd heller...

Så som jag ser det så är leveransen försenad med två veckor nu...

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är nyfiken på hur en pergola kan kosta en kvarts miljon. Hur ser en sådan ut?
Aluminium med motoriserade lameller, belysning och elektriska zipscreens. Allting mm-anpassat för att fungera där vi skall ha den. Sök på Skymatik, Renson eller liknande.
Pergolux är billigare men kan inte anpassas. Övriga leverantörer är ännu dyrare

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Varför gör specialbeställningen att hävning inte är aktuell? Finns det inga andra leverantörer?
Jo, men betydligt dyrare och då hamnar man ju verkligen sist i kön. Vi vill ju ha vad vi beställt och de åtagit sig att leverera

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Att kalla detta för att TS skall få förtur är väl ändå lite galet!?!?
TS har redan fått ett leveransdatum, TS har inte fått sin vara än, bara en felaktig vara som TS inte har någon nytta av och som inte är beställd heller...

Så som jag ser det så är leveransen försenad med två veckor nu...
Precis min uppfattning också

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Typ så här kanske??
Med lite tillval så går det snabbt att få en kostnad på 250 000 tror jag....

[länk]
Det blev onekligen lite villhöver av att kika på dessa bilder.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Jo, men betydligt dyrare och då hamnar man ju verkligen sist i kön. Vi vill ju ha vad vi beställt och de åtagit sig att leverera
Kolla med din konsumentvägledare. Det kan ju vara så att du har rätt till merkostnaderna för att köpa likvärdig produkt från en annan leverantör. Det finns ju små smidesföretag lite överallt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
i februari beställde vi en rejält dyr, väggmonterad och måttanpassad aluminiumpergola från Willab garden. Leveranstiden var 2,5 månader så den skulle komma lagom till försommaren.
När den väl anlände så har tillverkaren vänt på måtten så istället för 4,1x3,6m så är den 3,6x4,1 och går inte att använda alls.
Nu har det gått två veckor sedan den anlände och vi reklamerade den direkt. Vi har fortfarande inte ens fått ett nytt leveransdatum och den felaktiga står ivägen mitt på uppfarten.

Att häva köpet är inte aktuellt då det är specifika mått som krävs men vid nybeställning är det ca 10 veckors leveranstid igen och då har ju sommaren nästan passerat.

Vad anser ni är skälig tid för 1: nytt leveransbesked, 2: ny leveranstid samt vad kan vara skälig ekonomisk kompensation om det drar ut på tiden?
Nypriset är nästan 250000:- så det är ingen dussinvara direkt…
Skadestånd /ersättning är en sak. I min värld har du gjort en beställning och tillslut fått en försenad felaktig vara. Företaget har erkänt sitt fel. Nu borde du komma först i kön, då du gjorde din beställning för flera månader sedan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C Clossa skrev:
Skadestånd /ersättning är en sak. I min värld har du gjort en beställning och tillslut fått en försenad felaktig vara. Företaget har erkänt sitt fel. Nu borde du komma först i kön, då du gjorde din beställning för flera månader sedan.
Så ser jag det också men andra kunder skall inte heller drabbas

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Så ser jag det också men andra kunder skall inte heller drabbas
Det är tillverkarens problem, inte ditt.

Fast jag hade en fråga rent allmänt om pergolas. När vi bodde i Hawaii hade det varit suveränt för där är ju solen rakt ovanför. I Sverige är ju solen som högst 50 grader upp mitt på dan vid midsommar, och på eftermiddan på sensommaren mestadels mycket lägre, så solen kommer ju mer från sidan än uppifrån. Hur bra funkar de där egentligen? Jag tycker det vore bättre med lameller på sydvästsidan istället.

lutorm lutorm skrev:
Det är tillverkarens problem, inte ditt.

Fast jag hade en fråga rent allmänt om pergolas. När vi bodde i Hawaii hade det varit suveränt för där är ju solen rakt ovanför. I Sverige är ju solen som högst 50 grader upp mitt på dan vid midsommar, och på eftermiddan på sensommaren mestadels mycket lägre, så solen kommer ju mer från sidan än uppifrån. Hur bra funkar de där egentligen? Jag tycker det vore bättre med lameller på sydvästsidan istället.
Vi vill mest ha den för att ta bort solen från vårt köksfönster på dagen samt ett tak som möjliggör att sitta ute även om det regnar lite.
Sedan kompletterar vi med en zip-screen för att ta kvällssolen.

Visst är det tillverkarens ansvar att lösa men tills dess det sker är det ju vi som har problem.

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Visst är det tillverkarens ansvar att lösa men tills dess det sker är det ju vi som har problem.
Jag menade att det inte är ditt jobb att oroa sig för deras andra kunder. Om deras fel gör att andras kunder drabbas så får de försöka kompensera dem precis som de får kompensera er, men det är upp till dem att lösa.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lutorm lutorm skrev:
Jag menade att det inte är ditt jobb att oroa sig för deras andra kunder. Om deras fel gör att andras kunder drabbas så får de försöka kompensera dem precis som de får kompensera er, men det är upp till dem att lösa.
Ja så är det ju givetvis

Pergolan tillverkas i Kina, så just nu pågår säkert en diskution mellan Willab och tillverkaren https://www.amshine.com/
Behöver ju inte vara tillverkaren som gjort fel. Kan ju blivit fel i beställningsmatrisen om vad som är djup och bredd.
Den ska tillverkas, och sedan skickas med containerfrakt till Sverige eller något annat eu land. Det ska tullas och skickas vidare till Willab som sen skickar den till kund.
Dessutom skickar de inte en halvtom container från Kina, så är det inget annat som ska skickas just då så väntar de. Så 4-6 veckor är inte rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.