i februari beställde vi en rejält dyr, väggmonterad och måttanpassad aluminiumpergola från Willab garden. Leveranstiden var 2,5 månader så den skulle komma lagom till försommaren.
När den väl anlände så har tillverkaren vänt på måtten så istället för 4,1x3,6m så är den 3,6x4,1 och går inte att använda alls.
Nu har det gått två veckor sedan den anlände och vi reklamerade den direkt. Vi har fortfarande inte ens fått ett nytt leveransdatum och den felaktiga står ivägen mitt på uppfarten.

Att häva köpet är inte aktuellt då det är specifika mått som krävs men vid nybeställning är det ca 10 veckors leveranstid igen och då har ju sommaren nästan passerat.

Vad anser ni är skälig tid för 1: nytt leveransbesked, 2: ny leveranstid samt vad kan vara skälig ekonomisk kompensation om det drar ut på tiden?
Nypriset är nästan 250000:- så det är ingen dussinvara direkt…

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
1. Inom en arbetsvecka

2. Tillverkaren kan knappast trolla utan får väl placera er längst bak i kön och försöka kompensera ekonomiskt så ni blir nöjda och glada och återkommer här på forumet till hösten och redogör för hur bra de löst det uppkomna problemet.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
1. Inom en arbetsvecka

2. Tillverkaren kan knappast trolla utan får väl placera er längst bak i kön och försöka kompensera ekonomiskt så ni blir nöjda och glada och återkommer här på forumet till hösten och redogör för hur bra de löst det uppkomna problemet.
Inom en vecka för besked är min åsikt också. Längst bak i kön när de gjort fel håller jag dock inte med om. Har man gjort fel får man anstränga sig för att rätta till det.
Det ekonomiska är mindre viktigt än tiden för oss

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Inom en vecka för besked är min åsikt också. Längst bak i kön när de gjort fel håller jag dock inte med om. Har man gjort fel får man anstränga sig för att rätta till det.
Har de ens erkänt att de gjort fel eller anser de kanske att ni lämnat tokiga uppgifter?

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har de ens erkänt att de gjort fel eller anser de kanske att ni lämnat tokiga uppgifter?
Japp, de har lagt sig platt. Ritning och ordererkännande är korrekt men vad som leverats är helt tvärtom

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Man kan ju fråga sig varför alla andra kunder ska bli drabbade med förseningar för att ni ska få förtur i er reklamation.

Oavsett, läs villkoren noga till att börja med så vet ni vad ni har avtalat. Brukar finnas skrivelser om förseningar eller felleveranser. Därefter kan man börja ställa krav och kanske hoppas att man får något bättre än avtalat. Bättre än att kräva på tok för mycket eller för lite och antingen väcka stridslusten eller göra sig en björntjänst.

Risken finns ju att vad ni kan kräva är att häva köpet och att de hämtar tillbaka sin felleverans.

• Gilla
  • Arg
peves10 och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man kan ju fråga sig varför alla andra kunder ska bli drabbade med förseningar för att ni ska få förtur i er reklamation.
Man kan ju tänka sig att tillverkaren gör allt som står i deras makt ( dvs erbjuda ordentligt betalt) för att någon/ några i personalen på golvet ska ta ett extrapass eller två och fixa problemet så fort som möjligt.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Oavsett, läs villkoren noga till att börja med så vet ni vad ni har avtalat. Brukar finnas skrivelser om förseningar eller felleveranser. Därefter kan man börja ställa krav och kanske hoppas att man får något bättre än avtalat. Bättre än att kräva på tok för mycket eller för lite och antingen väcka stridslusten eller göra sig en björntjänst.

Risken finns ju att vad ni kan kräva är att häva köpet och att de hämtar tillbak för att de gjort
Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Risken finns ju att vad ni kan kräva är att häva köpet och att de hämtar tillbaka sin felleverans.
Är det förtur när man redan väntat en gång menar du? Jag anser att de bör kunna anstränga sig utan att andra kunder drabbas.
Känner inte att de ens försöker när man inte ens fått ett besked om ny leveranstid efter två veckor.
Hävning är inte aktuellt då den är väldigt specialbeställd.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Först i kön är svårt eftersom dom troligtvis köper in pergolan från en extern aktör, men det beror ju även på vem som gjorde fel. Om det är beställaren hos Willab eller fabriken.

Jag beställde i höstas en pergola från Pergolux (för leverans i vår), när den skulle skickas i mars så upptäcktes det att den var vit istället för antracit. Ordermottagaren som gjort fel, och hade köpt en utgången model. Vi fick en nyare variant i samma storlek till samma pris, tror försening blev totalt två veckor.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag säger att det är dags för tillverkaren att beordra övertid. Möjligen även tillfälligt öka på personalstyrkan. Att lägga er sist i kön är inte acceptabelt på något sätt. Om så är fallet, skulle jag inte nöjt mig utan ersätting på ca 100.000kr.
Att ens fråga om det kan vara ni som gjort fel, som någon gjorde. Det är upp till tillverkaren att säkerställa att han fått rätt uppgifter.
Tillverkaren kan givetvis inte trolla, men han bör se till att sätta igång med tillverkningen av en ny, isortsett omedelbart. Alla andra beställare ska givetvis inte bli lidande. Men beställaren måste ju ha med i beräkningen att sådant kan ske.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag säger att det är dags för tillverkaren att beordra övertid. Möjligen även tillfälligt öka på personalstyrkan. Att lägga er sist i kön är inte acceptabelt på något sätt. Om så är fallet, skulle jag inte nöjt mig utan ersätting på ca 100.000kr.
Att ens fråga om det kan vara ni som gjort fel, som någon gjorde. Det är upp till tillverkaren att säkerställa att han fått rätt uppgifter.
Tillverkaren kan givetvis inte trolla, men han bör se till att sätta igång med tillverkningen av en ny, isortsett omedelbart. Alla andra beställare ska givetvis inte bli lidande. Men beställaren måste ju ha med i beräkningen att sådant kan ske.
Det kanske man kan göra hos Nisse i svängen, men på ett större företag så finns det något som heter planering.

• Gilla
Herr Klocka och 1 till
  • Laddar…
Roblil72 Roblil72 skrev:
Är det förtur när man redan väntat en gång menar du? Jag anser att de bör kunna anstränga sig utan att andra kunder drabbas.
Känner inte att de ens försöker när man inte ens fått ett besked om ny leveranstid efter två veckor.
Hävning är inte aktuellt då den är väldigt specialbeställd.
Varför gör specialbeställningen att hävning inte är aktuell? Finns det inga andra leverantörer?

• Gilla
Joakimkarsberg och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur en pergola kan kosta en kvarts miljon. Hur ser en sådan ut?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Det kanske man kan göra hos Nisse i svängen, men på ett större företag så finns det något som heter planering.
Större företag har planering för felleveranser och liknande. Så på ett större företag torde problemet vara mindre. Men helt oavsett om kapaciteten finns för att lösa det hela snabbt, eller inte. Så får man ju se till att fixa fram kapaciteten, väldigt fort.

• Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.