43 504 läst ·
73 svar
44k läst
73 svar
Skälig eller oskälig faktura?
Föredömligt av BK! Fast jag är ganska övertygad om att de inte hade behövt agera så, rent juridisktAnna_H skrev:När vi var på BK, och hade beställt mat en gång så slutade kortläsarna att fungera just när vi skulle betala. Vi som redan hade beställt och tagit fram våra kort fick då vår mat gratis (en förlust för dem på totalt ca 500 spänn eftersom det gällde flera kassor). Övriga fick höra att de endast kunde ta kontanter. Vi fick inte ens frågan. Dvs lagt avtal ligger.
Lätt uppdatering!!
Jag betalade fakturan (- de 700kr han tagit betalt för traktor - eftersom den inte varit med och gjort något)
Nu hotar han mig med 500kr för ny faktureringskostnad + dröjsmålsränta!
Hur kan man ta betala för en traktor som inte utfört ett jobb?!
Traktorn skulle hjälpa till att lyfta bort en rotvälta, men rotvältan ligger kvar..
Detta skulle göras i anslutning till flytt av spabadet..
Ska jag som konsument betala för en tjänst där inget blivit utfört?!
Behöver råd... ska jag vända mig till konsumentombudsmannen, eller?
Dessutom är han ruggigt otrevlig i sin kontakt med mig, konstigt nog skriver han brev för hand trots att han har firma, men breven osar av förtäckta hot om inkasso etc - om jag inte betalar pengarna för traktorn som inte använts!
Hjälp!!!
Jag betalade fakturan (- de 700kr han tagit betalt för traktor - eftersom den inte varit med och gjort något)
Nu hotar han mig med 500kr för ny faktureringskostnad + dröjsmålsränta!
Hur kan man ta betala för en traktor som inte utfört ett jobb?!
Traktorn skulle hjälpa till att lyfta bort en rotvälta, men rotvältan ligger kvar..
Detta skulle göras i anslutning till flytt av spabadet..
Ska jag som konsument betala för en tjänst där inget blivit utfört?!
Behöver råd... ska jag vända mig till konsumentombudsmannen, eller?
Dessutom är han ruggigt otrevlig i sin kontakt med mig, konstigt nog skriver han brev för hand trots att han har firma, men breven osar av förtäckta hot om inkasso etc - om jag inte betalar pengarna för traktorn som inte använts!
Hjälp!!!
Har du frågat hur han motiverar kostnaden för traktor om den inte använts till något i arbetet?
Är det bestämt att rotvältan ska bort och inte är borta så får du hålla inne betalning tills hela arbetet är fullgjort. Är han inte intresserad av att slutföra så säg att då kan han inte heller skicka en faktura.
Skulle du ändå få en så skriv BESTRIDES över den och skicka tillbaka den.
Är det bestämt att rotvältan ska bort och inte är borta så får du hålla inne betalning tills hela arbetet är fullgjort. Är han inte intresserad av att slutföra så säg att då kan han inte heller skicka en faktura.
Skulle du ändå få en så skriv BESTRIDES över den och skicka tillbaka den.
Ja han skrev att "det tillkommer vare sig du vill eller inte" typ..
Eftersom han endast skriver brev för hand så tar ju korrespondensen längre tid,
går knappt att nå honom via telefon eftersom han jobbar så pass mycket!
Det var därför jag betalade hela fakturan minus kostnaden för traktor som skulle ta bort rotvälta!
Enligt honom var inte traktorn bra nog för att ta bort den.. men varför ska jag som beställare av en tjänst betala för en tjänst som inte blivit utförd om den man anställer har missbedömt sin traktors kapacitet??!
Badet blev ju dessutom skadat.. och jag frågade honom hur han ställde sig till detta och ev. försäkring..
Totalt ignorerad blev jag! :/
Eftersom han endast skriver brev för hand så tar ju korrespondensen längre tid,
går knappt att nå honom via telefon eftersom han jobbar så pass mycket!
Det var därför jag betalade hela fakturan minus kostnaden för traktor som skulle ta bort rotvälta!
Enligt honom var inte traktorn bra nog för att ta bort den.. men varför ska jag som beställare av en tjänst betala för en tjänst som inte blivit utförd om den man anställer har missbedömt sin traktors kapacitet??!
Badet blev ju dessutom skadat.. och jag frågade honom hur han ställde sig till detta och ev. försäkring..
Totalt ignorerad blev jag! :/
Du har gjort helt rätt som dragit av kostnaden för traktorn då han faktiskt erkänner att den inte använts.
Bestrid hans krav med hänvisning till det han skrivit
Länk till lagar och regler om avgifter:
http://www.svea.com/sv/swe/Utbildni...vseende-fakturerings--och-paminnelseavgifter/
Bestrid hans krav med hänvisning till det han skrivit
Länk till lagar och regler om avgifter:
http://www.svea.com/sv/swe/Utbildni...vseende-fakturerings--och-paminnelseavgifter/
Redigerat:
Tänkte lägga upp de "brev" han skrev till mig, känns inte som en direkt angenäm ton från en egenföretagare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Till saken hör att detta företag endast är i drift på ön där vi har stugan, totalt har han fakturerat under 20st klienter i år!
Kan ju inte hymla med att jag känner ca 40% av öns sommarbefolkning - man kan ju indirekt undra sig hur han tänker när han beter sig såhär mot en kund som i princip står för ca 5% av hans totala kundunderlag?
Det råkar ju vara så att ett dåligt rykte fastnar ganska lätt...
Kan ju inte hymla med att jag känner ca 40% av öns sommarbefolkning - man kan ju indirekt undra sig hur han tänker när han beter sig såhär mot en kund som i princip står för ca 5% av hans totala kundunderlag?
Det råkar ju vara så att ett dåligt rykte fastnar ganska lätt...
Eventuellt ja.. och hans företag ligger nog lite mer i riskzonen för fortsatt verksamhet om han blir utan kunder!
På "vår sida" av ön bor det ca 70st sommarfamiljer, alla dessa känner jag väl.. och jag tänkte inte sticka under stol med att berätta hur hela situationen urartade när han krävde betalt för ej utfört jobb!
På "vår sida" av ön bor det ca 70st sommarfamiljer, alla dessa känner jag väl.. och jag tänkte inte sticka under stol med att berätta hur hela situationen urartade när han krävde betalt för ej utfört jobb!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden