Har kikat på en fin tomt som för en gångs skulle INTE förmedlas av en hustillverkare! Tomten är avstyckad och har en skaftväg förbi den främre tomten som är på ca 1000 kvm. Det jag funderar på nu är hur jobbigt det kan bli på en skala att snöröja skaftvägen vintertid? :P Ser framför mig en stressig morgon och så har det snöat mängder under natten och så ska man börja skotta sig ut.... Visst här i Stockholm är ju inte vintern så farlig men nog kan det snöa rejält ibland.

Målar jag fan på väggen eller kan detta bli ett irritationsmoment utan dess like? Synpunkter eller erfarenheter mottages tacksamt! ;)

Ingen egen erfrenhet av skafttomt. Hur jobbigt det är med snöröjningen tror jag beror lite på ambitionsnivån. Här i Stockholm är det ytterligt få dagar som det kommer så mycket snö att man inte kan köra på en oplogad bit väg.

Problemet är ofta att forcera snövallen som plogbilen lagt upp över din garage utfart, och det problemet måste man lösa oavsett hur lång väg man har ut.

Däremot så brukar man ju vilja att det skall se prydligt ut med välröjd entré osv. Då tror jag att skaftvägen kan bli lite värre. Jag tror att efter ett rejält snöfall så känn det som att klippa 6-700kvm gräs med handdriven klippare.

Som sagt, det beror nog mest på ambitionsnivån.
Jag har 40-50 meter infartsväg som jag hittils (8 år) inte skottat en enda gång.
Det jobbigaste är inte snön utan isen som bildas när vårsolen börjar smälta den hårdpackade snön.

Man kan ju också köpa en snöslunga, eller en SUV.

Bra tomter växer ju inte på träd och det finns fördelar med att inte ha tomtgräns mot gatan, mindre skräp tex.

Tack för inputs!

Ja det är mycket att väga in när man skall köpa tomt... får känna lite på det där med ambitionsnivån ;D Snöslunga låter ju bra dessutom. Det där med isen har jag inte tänkt på och såklart vill man ha en snygg uppfart, hmmmm...

Nån annan?

Hemmakatten
KOmmunerna lägger ju ut snöröjningen på entreprenad. Dessa i sin tur lägger ut det på underentreprenörer. En möjighet kan ju vara att prata personligen med snöröjaren om han kör med en mindre maskin och få till en "personlig" överenskommelse om att de röjer din uppfart också. Vet inte om detta är möjigt i ett villaområde, men försöka kan man ju.
Själva kommer vi att göra så, men vi bor på landet, enklare då kankse. Med 225 m infartsväg har man inte lust att gå upp kl. 4 på morgonen och snöslunga känns inte realistiskt för oss. ;)

I Stockholm räknar man med att det statistiskt är 11 snöfall per vintersäsong.

Jag har själv skaft tomt. Ca 25 m garage uppfart.
Det är inga större problem med snöröjningen tycker jag.
Släde är bra om det är lite pudersnö. Snöslunga vid mer snö. No problemas!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.