Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skaffa hus i vilket varmt land? Lite billigare land?

1. nattugglan11
    Medlem · 1 075 inlägg
    Hej!
    Har du drömt om ett hus utomlands i värmen? Jag med! (Europa!)
    Spanien, Frankrike, Italien är nog länder man kan glömma pga prisläget, så tankarna fladdrar åt andra håll. Fnulade lite på Makedonien, Kroatien, Portugal, Korsika, Grekland, Bosnien, Montenegro, Albanien, Bulgarien. Kan tänka mig betala 500-700,000kr för ett litet charmigt sommarhus med vanlig standard i en mindre stad/by/ort längst kust.

Vad gäller Grekland så funderade jag på halkidiki(enkelt med flyg till thessaloniki o sen bil hela vägen fram - utan färja)

Har ni själva lite erfarenheter eller idéer kring dessa länder eller tom någon annat land jag missat? Förslag på orter som är trevliga o vackra?

2. T
    Medlem · Dalarna · 3 088 inlägg

Troberg

Medlem
    Europa har jag inga tips på, däremot har jag själv varit väldigt nära att skaffa hus i Jordanien där jag jobbade ett par år, men det blev inte av på grund av sjukdom i familjen som gjorde att jag ville vara i Sverige. Planen var ett hus i Naur, utanför Amman, precis där marken dyker brant ner i Jordandalen. På en klar dag kan man se hur långt som helst, är det minsta lilla dis är det som att stå på världens kant, speciellt i solnedgångarna. Otroligt vackert läge i ett otroligt vackert och gästvänligt land.

3. S
    Medlem · Blekinge · 1 723 inlägg

steve5432

Medlem
    Annars är det ju poppis med asien, Thailand och Filippinerna... hade varit skönt att kunna dra sig tillbaka och leva gott på pensionen. :)

/S

4. K
    Medlem · Västerbotten · 1 510 inlägg

Krille4

Medlem
    Ni har inte funderat på Thailand?

Även om det ligger en bra bit från Europa så kompenseras det med att prisnivåerna gör att vistelsen i Thailand blir billig. Uppskattningsvis får du 3-4 gånger så mycket för pengarna i Thailand som i Sverige.

Enda nackdelen är att husköp är problematiskt då du kan köpa huset men inte marken det står på. Så en bostadsrätt är ett tryggare boende i Thailand. För 500 - 700 kkr får du ett riktigt bra boende i Thailand.

Själv har jag gjort 7 resor till Thailand de senaste 6 åren och gillar landet mer och mer för varje resa. Bara man håller sig från de värsta turistorterna/turistfällorna är landet underbart.

/Krister

5. jonmo
    Självbyggare · Stockholms län · 2 931 inlägg

jonmo

Självbyggare
    Om du ska köpa hus i Grekland så ska du nog ha lite is i magen i dagsläget. Situationen blir allt värre där för varje dag, och det är inte omöjligt att extrema scenarier såsom kravaller, plundring, eller i värsta fall en militärkupp eller liknande kan utspela sig där. M.a.o. ska man helst inte åka dit ens på semester.

Notera att detta kanske inte är det troligaste scenariot, men inte bortom orimlighetens gräns. Senast Grekland hade militärjunta var 1974. Det är inte alls så länge sedan som många tror.

6. T
    Medlem · Dalarna · 3 088 inlägg

Troberg

Medlem
    Thailand kanske verkar mysigt, men politiskt sett är det en diktatur, och kupper är vanliga.

Just det där med demokratin och stabiliteten verkar vara ett problem i tropiska länder överlag än så länge.

• Laddar…
  7. misingen
    Medlem · Öland, Kalmar län · 67 inlägg

misingen

Medlem
    Jag skulle inte ytterligare stödja asien-marknaden genom ett husköp där. Personligen försöker jag även undvika att stödja diktaturer så även Albanien går bort där...
    Portugals nackdel är den iskalla Atlanten om man gillar bad.
    Husköp i Grekland är högrisktagande men också chans till något prisvärt om läget stabiliserar sig därnere.
    Kanske du har någon i bekantskapskretsen med ursprung från de länder du lurar på... Prata med dem.

Redigerat 1 jun 2012 10:24
  8. C
    Medlem · Skåne · 178 inlägg

Credde

Medlem
    Jag tycker inte du ska kasta bort Italien direkt. De flesta tänker nog Toscana, Milano, Rivieran, Rom, när man nämner Italien. Men om man tittar sig lite för så går det faktisk att hitta ganska bra hus för en rimlig sum penga om man tittar på andra områder än de vanliga. Till eksempel börjar Kalabrien att bli mer populärt, där ska det gå att hitta ett hus inom din budget. Det kan dock vara lite krångligt att ta sig dit just nu, men det kan bli bättre i framtiden.

Sardinien kan också vara en möjlighet, här ska det gå bättre att hitta flera flygresor dit.

Men generelt tänk också på hur du tar dig dit, vad kostar flygbiljetter etc.

9. Hemmakatten
    Medlem · 12 243 inlägg
    Just i Grekland tror jag man kan få tag på billigare hus framöver. Tror man skall ha is i magen och vänta nån månad eller ge (skam)bud. En variant är att köpa (billig) men fantastisk tomt och sedan låta bygga ett hus. Tänker mig att det vore lätt att få tag på duktiga hantverkare. Vi själva funderade länge och väl att köpa tomt och bygga hus på Antiparos där vi varit många gånger. Men just då 2004 var det väldigt dyrt och vi valde att prioritera vardagsboendet. Nu däremot borde det vara köpläge.

10. jojjeblom
    Medlem · Stockholm · 701 inlägg

jojjeblom

Medlem
    Turkiet då, har själv kikat där fast då på en lägenhet.

11. M
    Medlem · 1 inlägg

mmbyggahus

Medlem
    Själv har jag precis köpt mig en lägenhet i Brasilien, känns väldigt bra.

12. T
    Medlem · Tokyo · 286 inlägg

Tokyoboy

Medlem

Pirater?

Det finns billiga tomter i Karibien, kan vara bökigt med visum och sådant dock. Costa Rica är inte helt omöjligt, halva Hollywood har ju fritidshus där.

Frågan är dock om det någonsin är särskilt prisvärt att köpa hus i utomlands bara för att bo några veckor om året? Språk, lagar, visum etc. brukar ställa till det.

13. Z
    Medlem · 318 inlägg

Zero

Medlem
    Den Svenska skattelagstiftningen (det sk. jobbskatteavdraget) gör ju att en del Svenskar sjukpensionärer, ålderspensionärer och avtalspensionärer funderar på att lämna Sverige också av skatteskäl.

Dock kan det vara nödvändigt i att köpa en sjukvårdsförsäkring i stället i vissa länder.

Det är ju också viktigt hur livsmiljön är.
    Är kriminaliteten hög?
    Hur är internet uppkopplingar?
    Risk för naturkatastrofer (tromber, tsunami tex.)?
    Är lokalbefolkningen lätt att komma i kontakt med?

Spanien har fördelen att 65 000 svenskar bor i där mer eller mindre permanent.

Vilka andra länder har lägre levnadsomkostnader och bra livsmiljö?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.