4 689 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Skaffa FTX i villa; kommun önskar riskbedömning och kontrollprogram
Hej!U UrbOls skrev:Funderar på att ersätta min mekaniska frånluft med FTX och eftersom jag har en enplansvilla med lösull på vinden så tänker jag mig att sätta in det själv. Kommer att anlita en firma för konstruktionsritning och lämpligt paket. Ser att min kommun (Lund) förväntar sig att anmälan innehåller såväl riskbedömning som kontrollprogram. Antar att "paket leverantören" inte bidrar med det.
Någon av er som sitter på sådana som ni kan tänka er att dela med er av?
Inser att ventilationskontroll, OVK, ska genomföras innan ett ventilationssystem för första gången tas i bruk. Vet inte hur ett sådant protokoll ser ut idag, om det kan användas som kontrollprogram alt del av kontrollprogram.
Hur löste du problemet i slutändan? Jag funderar också på att ersätta F ventilation med FTX och bor också i Lund. Det vore skönt om du skulle kunna dela av din erfarhenet och kanske dina dokument/mallar.
Ett litet konstaterande (även jag i Skåne): totalrenovering av badrum inkl teknikrum så FTX'en flyttades ut i hallen (oinkopplad) under ett par varma sommarmånader. Det blev en märkbar skillnad på luften i huset trots att fönster och dörrar var öppna. Visserligt modernt/tätt hus men jag var ändå förvånad över FTX'ens effektivitet.
Lite av en side note: Även jag har använt Alig, både för att rita och leverera alla delar, och är oerhört nöjd. De tar typ 3000 spänn för att göra en konstruktionsritning.
Drog in FTX:en för 2 år sen och nu håller jag på att slå ut en väg och bygga ett nytt badrum, och behöver därför förändra ventilationen något. Drog iväg ett mail till dem och de svarade med en ny, korrigerad, ritning i princip med vändande post, utan att ta betalt för det. 10/10 would recommend!
Drog in FTX:en för 2 år sen och nu håller jag på att slå ut en väg och bygga ett nytt badrum, och behöver därför förändra ventilationen något. Drog iväg ett mail till dem och de svarade med en ny, korrigerad, ritning i princip med vändande post, utan att ta betalt för det. 10/10 would recommend!
Beklagar, jag har inte installerat FTX ännu. Drivkraften har varit låg eftersom det inte är någon ekonomi i det för mig. Annars hade jag med glädje delat med mig av erfarenheter och dokument. Bestämmer du för att genomföra så får du gärna dela med dig av riskvärderingen och erfarenheten av lunds kommun.loregrassi skrev:
Flyttade upp fläkten för ventilationen på vinden i samband med köksrenoveringen och satte in en separat köksfläkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden