Hej,

Jag skulle behöva rådgivning kring min husfasad. Från marknivå och 40-50 cm upp på väggen ser det ut som enligt bilder runt stora delar av huset. Min upplevelse, men jag kan absolut ingenting, är att det handlar om någon form av färgliknande ytskikt som släppt. Men det kanske är puts?

Själva sockeln på grunden ser också den dålig ut med färgsläpp och bortfall av cement på sina ställen. Hur illa är detta egentligen? Kan man göra arbetet själv eller är det något endast för fackman? Och vad kan det kosta?

Jag förstår att det är svårt att svara på mina öppna frågor. Men kanske jag kan få någon vägledning.

ps. Det är en reveterad fasad målad med kalkfärg.
 
  • Husfasad med skadat ytskikt och bortfall av puts vid marknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med skadat ytskikt i nederkanten och synlig färgskada på putsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husfasad med flagnande färg och spruckna puts vid sockeln, synligt nedre delen av en vitmålad vägg och trottoaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hand som håller en bit avsläppt vit kalkfärg framför en brunt träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett bitat stycke av flagad kalkfärg från en husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad med skadat ytskikt, där färg eller puts flagnat bort nära marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det vore ren kalkfärg eller silikatfärg så skulle det inte flagna bubbla sig sådär.

Borsta bort eller blästra bort färgen och sedan måla med korrekt färg som kan andas, är min gissning/tips iaf.
 
C
S skanfals skrev:
Det är en reveterad fasad målad med kalkfärg.
Tycker man kan ana på bilderna att den nedre delen av fasaden blivit ommålad. Är du säker på att det är kalkfärg hela vägen ner?
Av ventilen att döma har marknivå höjts en hel del, vilket säkert är orsaken till att det blir så där.
 
C cpalm skrev:
Tycker man kan ana på bilderna att den nedre delen av fasaden blivit ommålad. Är du säker på att det är kalkfärg hela vägen ner?
Av ventilen att döma har marknivå höjts en hel del, vilket säkert är orsaken till att det blir så där.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Om det vore ren kalkfärg eller silikatfärg så skulle det inte flagna bubbla sig sådär.

Borsta bort eller blästra bort färgen och sedan måla med korrekt färg som kan andas, är min gissning/tips iaf.
Tack för snabba svar! Vi flyttade in för ett par månader sedan och jag minns att besiktningsmannen sa att huset var målat med kalkfärg, men det kanske inte gäller den nedre delen som helt korrekt blivit ommålad. Det är ingen fara med putsen?
 
C
S skanfals skrev:
Det är ingen fara med putsen?
Inget akut säkert, men både puts och färg i nederkant av fasaden tar ju uppenbarligen stryk som läget är nu.
Antingen accepterar man det och håller efter det, eller så får man se över konstruktionen.

Du kan lätt testa färgtypen om du eldar på en flaga. Svart rök = akrylfärg. Silikat eller kalk brinner inte. Om du lägger en flaga i en burk med kalklösare och du får en hyfsat kraftig reaktion så är det kalkfärg.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
C
P.s. ser nu att du skriver reveterad. I så fall skulle jag definitivt oroa mig för syllen. Inte bra att den hamnar så nära marknivå om så är fallet.
 
C cpalm skrev:
Inget akut säkert, men både puts och färg i nederkant av fasaden tar ju uppenbarligen stryk som läget är nu.
Antingen accepterar man det och håller efter det, eller så får man se över konstruktionen.

Du kan lätt testa färgtypen om du eldar på en flaga. Svart rök = akrylfärg. Silikat eller kalk brinner inte. Om du lägger en flaga i en burk med kalklösare och du får en hyfsat kraftig reaktion så är det kalkfärg.
Tack! Testade direkt med en flaga från ommålningen och det hade svårt att ta fyr men till sist kom det en låga. Dock var röken vit!

Ser att de ommålade partierna inte är målade med kalkfärg (inget vitt på fingrarna när man tar på det). Så skrapa bort och måla med rätt färg är alltså det som behövs göras.
 
C
S skanfals skrev:
Dock var röken vit!
Troligen någon form av oljefärg då.
Själv hade jag nog backat några steg och tagit mig en funderare på helheten. Det du ser är bara symptom på ett mer grundläggande problem (i dubbel bemärkelse :rofl:).
 
Det vore rimligt att anta att sockelfärg använts, dvs akrylatfärg, det flagnar likt dina bilder.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.