Hej,
Jag skulle behöva rådgivning kring min husfasad. Från marknivå och 40-50 cm upp på väggen ser det ut som enligt bilder runt stora delar av huset. Min upplevelse, men jag kan absolut ingenting, är att det handlar om någon form av färgliknande ytskikt som släppt. Men det kanske är puts?
Själva sockeln på grunden ser också den dålig ut med färgsläpp och bortfall av cement på sina ställen. Hur illa är detta egentligen? Kan man göra arbetet själv eller är det något endast för fackman? Och vad kan det kosta?
Jag förstår att det är svårt att svara på mina öppna frågor. Men kanske jag kan få någon vägledning.
ps. Det är en reveterad fasad målad med kalkfärg.
Jag skulle behöva rådgivning kring min husfasad. Från marknivå och 40-50 cm upp på väggen ser det ut som enligt bilder runt stora delar av huset. Min upplevelse, men jag kan absolut ingenting, är att det handlar om någon form av färgliknande ytskikt som släppt. Men det kanske är puts?
Själva sockeln på grunden ser också den dålig ut med färgsläpp och bortfall av cement på sina ställen. Hur illa är detta egentligen? Kan man göra arbetet själv eller är det något endast för fackman? Och vad kan det kosta?
Jag förstår att det är svårt att svara på mina öppna frågor. Men kanske jag kan få någon vägledning.
ps. Det är en reveterad fasad målad med kalkfärg.
C cpalm skrev:
Tack för snabba svar! Vi flyttade in för ett par månader sedan och jag minns att besiktningsmannen sa att huset var målat med kalkfärg, men det kanske inte gäller den nedre delen som helt korrekt blivit ommålad. Det är ingen fara med putsen?Luddis_1 skrev:
Inget akut säkert, men både puts och färg i nederkant av fasaden tar ju uppenbarligen stryk som läget är nu.S skanfals skrev:
Antingen accepterar man det och håller efter det, eller så får man se över konstruktionen.
Du kan lätt testa färgtypen om du eldar på en flaga. Svart rök = akrylfärg. Silikat eller kalk brinner inte. Om du lägger en flaga i en burk med kalklösare och du får en hyfsat kraftig reaktion så är det kalkfärg.
Tack! Testade direkt med en flaga från ommålningen och det hade svårt att ta fyr men till sist kom det en låga. Dock var röken vit!C cpalm skrev:Inget akut säkert, men både puts och färg i nederkant av fasaden tar ju uppenbarligen stryk som läget är nu.
Antingen accepterar man det och håller efter det, eller så får man se över konstruktionen.
Du kan lätt testa färgtypen om du eldar på en flaga. Svart rök = akrylfärg. Silikat eller kalk brinner inte. Om du lägger en flaga i en burk med kalklösare och du får en hyfsat kraftig reaktion så är det kalkfärg.
Ser att de ommålade partierna inte är målade med kalkfärg (inget vitt på fingrarna när man tar på det). Så skrapa bort och måla med rätt färg är alltså det som behövs göras.
Klicka här för att svara






