4 418 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Skador av gasolbil?
En något udda händelse. Kanske utanför forumets rågång (hihi) men i alla fall.
En tankbil med gasol åkte av vägen och in i min plantskog. Lyckligtvis blev det varken explosion eller brand, men en del skador på skogen pga räddningsarbetet. Inte särskilt mycket, och tveksamt om det kommer upp i skogsförsäkringens självrisknivåer, men har inte fordonsförare något slags strikt ansvar?
I så fall, är det lastbilens försäkringsbolag man skall vända sig till?
En tankbil med gasol åkte av vägen och in i min plantskog. Lyckligtvis blev det varken explosion eller brand, men en del skador på skogen pga räddningsarbetet. Inte särskilt mycket, och tveksamt om det kommer upp i skogsförsäkringens självrisknivåer, men har inte fordonsförare något slags strikt ansvar?
I så fall, är det lastbilens försäkringsbolag man skall vända sig till?
Jag hade ringt till räddningstjänsten. När lastbilar är inblandade i komplicerade olyckor så brukar vi kontakta en restvärdesledare. Denne har mandat från de flesta försäkringsbolagen och ska se till att allas intressen tas tillvara. Så ring till räddningstjänsten och kolla om de nyttjade restvärdesledaren och isf be att hen kontaktar dig.
Edit: Rvr-ledare används vid betydligt fler händelser än lastbilsolyckor.
Edit: Rvr-ledare används vid betydligt fler händelser än lastbilsolyckor.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
"Restvärdeledarens uppdrag varar intill dess varje objekts försäkringsgivare eller ägare själv är beredd att ta över ansvaret för sin skada. Generellt gäller en uppdragstid om högst 48 timmar, tid därutöver kräver särskild beställning."
Är det inte snabba insatser för att hindra hindra ytterligare skador / begränsa skadans omfattning de sysslar med?
Betala ersättning för de skador som ändå har inträffat är det väl försäkringsbolaget som hanterar?
Ja, ring bilens trafikförsäkringbolag.
Är det inte snabba insatser för att hindra hindra ytterligare skador / begränsa skadans omfattning de sysslar med?
Betala ersättning för de skador som ändå har inträffat är det väl försäkringsbolaget som hanterar?
Ja, ring bilens trafikförsäkringbolag.
Inga problem du får ersättning från bilens trafikförsäkring..Det är du som avgör om du vill utnyttja din skogsförsäkring vill du inte ,så vill du inte, ingen kan tvinga dig. Du har en självständig rätt gentemot skadevållaren så vänd dig till hans försäkringsbolag med dina ersättningsanspråk...
Ringde släpets försäkringsbolag (If), för det var släpet nummerplåt jag hittade. De visste inget om dragbilen. Fick sedan tag i den lokala polisstationen, och kunde få reg. nummer och försäkrare av dragbilen. Det var såklart If det med... Så nu ville de jag skulle författa krav/beskrivning på skadan.
Förutom det rent skogstekniska, skulle jag vilja reservera mig för framtida skador pga kemikalier från bilen. Hur gör man det?
Kan man ta med kostnader för värdering av skador? Ställkostnader för rättning/plantering?
I ärlighetens namn har jag svårt att motivera kostnader över några hundralappar
finns det en summa man kan ta till så de bara säger "här har du, ring inte oss igen"?
Förutom det rent skogstekniska, skulle jag vilja reservera mig för framtida skador pga kemikalier från bilen. Hur gör man det?
Kan man ta med kostnader för värdering av skador? Ställkostnader för rättning/plantering?
I ärlighetens namn har jag svårt att motivera kostnader över några hundralappar
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
jag tror att det viktiga är att du får en skadeanmälan registrerad. Generellt så skall förs. bolagen ersätta även för skador som visar långt senare. Då kan givetvis uppstår bevisproblem.
Om vi nu antar att ex. 30 tallplantor bör planteras om. Då bör du kunna ringa en firma som sysslar med tallplantering och få ut dem för att göra omplantering. jag har svårt att tro att de ens kollar på kartan, var reparationen skall göras, för ett par hundralappar.
Sedan finns det väl(?) definierade värderingsmodeller för vad den missade tillväxten är värd, om plantorma hade några år på nacken. Men det blir kanske bara kaffepengar.
I princip så skall ju inte du behöva leka detektiv för att hitta vilken bil som orsakat skadorna. Bilföraren har gjort sig skyldig till smitning. Fast det fyller kanske inte ngn. större funktion att anmäla.
Om vi nu antar att ex. 30 tallplantor bör planteras om. Då bör du kunna ringa en firma som sysslar med tallplantering och få ut dem för att göra omplantering. jag har svårt att tro att de ens kollar på kartan, var reparationen skall göras, för ett par hundralappar.
Sedan finns det väl(?) definierade värderingsmodeller för vad den missade tillväxten är värd, om plantorma hade några år på nacken. Men det blir kanske bara kaffepengar.
I princip så skall ju inte du behöva leka detektiv för att hitta vilken bil som orsakat skadorna. Bilföraren har gjort sig skyldig till smitning. Fast det fyller kanske inte ngn. större funktion att anmäla.
Så här ligger det till:
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, 3kap 9§
"9 § En räddningsinsats är avslutad när den som leder insatsen (räddningsledaren) fattar beslut om detta. Beslutet skall
redovisas i skriftlig form. När en räddningsinsats är avslutad
skall räddningsledaren, om det är möjligt, underrätta ägaren
eller nyttjanderättshavaren till den egendom som
räddningsinsatsen har avsett om behovet av bevakning,
restvärdeskydd, sanering och återställning.
Behövs bevakning med hänsyn till risken för nya olyckor men
kommer bevakningen inte till stånd, får räddningsledaren utföra
bevakningen på ägarens eller nyttjanderättshavarens bekostnad.
Polismyndigheten skall lämna den hjälp som behövs."
Det ligger alltså på dig som fastighetsägare att sanera och återställa din mark. Även om du inte orsakade skadan. Det jag, och hoppas jag alla mina kollegor över landet, brukar göra när jag informerar en markägare om att jag avslutar en räddningsinsats på dennes mark är att be markägaren att ta kontakt med i första hand fordonets försäkringsbolag (om ett fordon varit inblandat), och i andra hand sitt eget försäkringsbolag.
Du ska kunna kräva ersättning för de kostnade du får för att återställa din mark från försäkringsbolagen. Inte ovanligt att man schaktar bort en del jord om det läckt diesel till exempel, eller för att få bort glaskross från gräsmattor och liknande.
Jag hoppas att du inte blev informerad för att du inte var närvarande eller gav dig till känna, annars är det förbannat slarvigt av räddningsledaren. I sådana här situationer, om man i efterhand inser att en räddningsinsats utförts som berört ens fastighet så går det att kontakta räddningstjänsten och be att få ut händelserapporten. Där dokumenteras oftast registreringsnummer m.m. om det är känt. Rapporterna är offentlig handling. Polisen borde också veta, men jag är osäker på hur man får ut rapporter från dom.
Vad gäller miljöskador så ska de också ha dokumenterats av räddningstjänsten i händelserapporten. Räddningsledaren ska också kontakta kommunens miljö och häsoskyddskontor (heter lite olika i olika kommuner, men funktionen finns överallt) om man misstänker en miljöskada som inte går att åtgärda just nu, typ större dieselutsläpp, kemikalier som kan nå grundvattnet och dylikt.
Så du är på helt rätt spår nu. Hoppas att det blir bra till slut. Prata också gärna med ditt eget försäkringsbolag så borde de kunna ge tips på vad du kan kräva av fordonets försäkringsbolag.
/PNO, ibland räddningsledare.
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor, 3kap 9§
"9 § En räddningsinsats är avslutad när den som leder insatsen (räddningsledaren) fattar beslut om detta. Beslutet skall
redovisas i skriftlig form. När en räddningsinsats är avslutad
skall räddningsledaren, om det är möjligt, underrätta ägaren
eller nyttjanderättshavaren till den egendom som
räddningsinsatsen har avsett om behovet av bevakning,
restvärdeskydd, sanering och återställning.
Behövs bevakning med hänsyn till risken för nya olyckor men
kommer bevakningen inte till stånd, får räddningsledaren utföra
bevakningen på ägarens eller nyttjanderättshavarens bekostnad.
Polismyndigheten skall lämna den hjälp som behövs."
Det ligger alltså på dig som fastighetsägare att sanera och återställa din mark. Även om du inte orsakade skadan. Det jag, och hoppas jag alla mina kollegor över landet, brukar göra när jag informerar en markägare om att jag avslutar en räddningsinsats på dennes mark är att be markägaren att ta kontakt med i första hand fordonets försäkringsbolag (om ett fordon varit inblandat), och i andra hand sitt eget försäkringsbolag.
Du ska kunna kräva ersättning för de kostnade du får för att återställa din mark från försäkringsbolagen. Inte ovanligt att man schaktar bort en del jord om det läckt diesel till exempel, eller för att få bort glaskross från gräsmattor och liknande.
Jag hoppas att du inte blev informerad för att du inte var närvarande eller gav dig till känna, annars är det förbannat slarvigt av räddningsledaren. I sådana här situationer, om man i efterhand inser att en räddningsinsats utförts som berört ens fastighet så går det att kontakta räddningstjänsten och be att få ut händelserapporten. Där dokumenteras oftast registreringsnummer m.m. om det är känt. Rapporterna är offentlig handling. Polisen borde också veta, men jag är osäker på hur man får ut rapporter från dom.
Vad gäller miljöskador så ska de också ha dokumenterats av räddningstjänsten i händelserapporten. Räddningsledaren ska också kontakta kommunens miljö och häsoskyddskontor (heter lite olika i olika kommuner, men funktionen finns överallt) om man misstänker en miljöskada som inte går att åtgärda just nu, typ större dieselutsläpp, kemikalier som kan nå grundvattnet och dylikt.
Så du är på helt rätt spår nu. Hoppas att det blir bra till slut. Prata också gärna med ditt eget försäkringsbolag så borde de kunna ge tips på vad du kan kräva av fordonets försäkringsbolag.
/PNO, ibland räddningsledare.
Dags för uppdatering och slutrapport.
Efter många om och men fick jag tag i försäkringsbolaget och kontakt med rätt person som bad mig komma med krav.
Helt oberoende så skickade miljökontoret i förra veckan en rapport från saneringen. Ca 20 bilder fick jag tillsänt och gedigen analys av provtagningen i mark och meddelande om att de schakta bort jord och lagt dit ny (blålera verkade det vara, hmm). Det lugnade mig lite på punkten framtida skador pga föroreningar.
Försäkringsbolaget återkom idag med en beräkning utifrån hur mycket plantor som gick åt/ha, mervärde för ungskog och jämkade uppåt. Jag föreslog det tredubbla vilket de accepterade per vändande e-post. Ersättningen blev i stil med vad motsvarande plantering hade kostat att köpa/ha. Inga jättesummor, men nu har man blivit en erfarenhet rikare.
Tack för alla tips!
Efter många om och men fick jag tag i försäkringsbolaget och kontakt med rätt person som bad mig komma med krav.
Helt oberoende så skickade miljökontoret i förra veckan en rapport från saneringen. Ca 20 bilder fick jag tillsänt och gedigen analys av provtagningen i mark och meddelande om att de schakta bort jord och lagt dit ny (blålera verkade det vara, hmm). Det lugnade mig lite på punkten framtida skador pga föroreningar.
Försäkringsbolaget återkom idag med en beräkning utifrån hur mycket plantor som gick åt/ha, mervärde för ungskog och jämkade uppåt. Jag föreslog det tredubbla vilket de accepterade per vändande e-post. Ersättningen blev i stil med vad motsvarande plantering hade kostat att köpa/ha. Inga jättesummor, men nu har man blivit en erfarenhet rikare.
Tack för alla tips!
Klicka här för att svara
