8 193 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Skaderegleringen som raserade vårt hus.
Pinsam historia för fb då.. spontant tänker jag att fb ska vara väldigt tillmötesgående i fall som dessa då det är deras entreprenörer som missköter sig. Men det kanske inte stämmer?mustanggt skrev:
Länsförsäkringar har varit väldigt bra så här långt..Vi hoppas, och ber, att de ser till att få entreprenören att ta sitt ansvar och gör om badrummet. Vårt tidigare badrum vara av en helt annan standard och kostade oss större delen av våra besparingar och vårt enda önskemål nu är att vi får ett likvärdigt badrum som fungerar. Varken mer eller mindre..motives skrev:
Allt skulle ta ca två månader att fixa till, nu närmare vi oss snart 6 månader och under tiden har vi levt med en toavagn på uppfarten. Det sista spiken i kistan var nog när man skulle montera duschväggarna och kom på att de hade mätt fel på standard dörrar med måtten 900*900 och fick specialbeställa väggar för att de skall passa med kaklingen.
har dom flytspacklat ovanpå de spårade spånskivorna?
Finns det någon sådan konstruktion som någon spackeltillverkare har godkänt?
De jag vet om så ska det limmas en godkänd skiva ovanpå plåtarna, sen flytspackla
Finns det någon sådan konstruktion som någon spackeltillverkare har godkänt?
De jag vet om så ska det limmas en godkänd skiva ovanpå plåtarna, sen flytspackla
Ja, du. De kallade det iaf för att "flyta golvet". Det vi reagerade på var att det vid ett tillfälle blev "kratrar" i ytan eftersom en del av massan rann ner i isoleringen och bjälklag men det var tydligen helt normalt. En av snickarna på plats pratade också om extra skivor men de blev aldrig monterade.nino skrev:
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Jag tycker det låter som de glömt det undre lagret spånskiva...
Du har ett LK Heatfloore 22. Spånskivan är bärande i sig, men vid montage av slang som dom har utfört så krävs det extra reglar under för bärigheten. Det har dom inte gjort.
Det är mycket annat dom inte heller har gjort... Klicka på heatfloor 22:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/
Saxat:
Keramik eller natursten --> Våta utrymmen:
Våta utrymmen
LK Värmefördelningsplåt ska, efter avslutad rörförläggning, skruvas i ett ”sick-sack” mönster c-c 150 mm. Använd lämplig skruv med flat skalle, typ montageskruv (längd 14-20 mm). Kontrollera att golvet och värmefördelningsplåtarna är rena, dammsug noga.
Prima sedan hela ytan med LK Kiilto Start Primer, torktid 1-2 timmar. Om det förekommer olja eller fett på plåtarna måste oljan/fettet tvättas bort innan primning. Därefter limmas en formstabil 12 mm Normal- Mineritskiva eller likvärdig på golvet med LK Kiilto Flytfix blandat med LK Kiilto Fixbinder. Limmet appliceras med en slät spackel, varefter limmet kammas ut med en tandad spackel (tandning 6-8 mm). Montage av den formstabila skivan ska ske inom 10-15 minuter efter att limmet applicerats. I samband med montaget av skivorna ska rörens placering märkas ut för att undvika skador på röret vid nästa arbetsmoment, skruvning av formstabil skiva.
Skivorna skruvas längs skivornas kort- och långsidor samt mellan rörrader. Till cementbundna skivor ska spånskiveskruv användas och för gipsskivor ska gipsskruv användas. Börja skruva skivkanterna 50 mm in från skivornas hörn och därefter med ett inbördes avstånd av högst 300 mm. Skruva sedan mellan rörraderna med ett inbördes avstånd av max 500 mm. När limförbandet har torkat efter ca 5 h kan uppbyggnad av fall påbörjas. På golvskivan påförs avjämningsmassa för falluppbyggnad i våtrum, min. tjocklek 12 mm vid golvbrunn. Därefter appliceras tätskikt och keramik, följ respektive leverantörs anvisning samt BKRs branschriktlinjer.
LK HeatFloor 22 monterat på golvbjälkar (max bjälklagsavstånd 300 mm). Keramiskt ytskikt i våta utrymmen.
Alternativ lösning för torra och våta utrymmen
För våtutrymmen samt som alternativ lösning för torra utrymmen kan en pågjutning med LK Kiilto Rot och Värmegolvspackel användas. Lägg ut 2 lag åldersbeständig plast 0,2 mm och vik upp plasten längs väggarna ca 100 mm. Lägg på LK Armeringsnät 70x70x2,5. Låt nätmattorna överlappa varandra med min 70 mm. Täck installationen med LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel. Total spackeltjocklek ska vara min. 30 mm vid golvbrunn. När spacklet har torkat efter 3-5 dygn kan plattsättning påbörjas. Se även BKR:s branschriktlinjer.
Det är mycket annat dom inte heller har gjort... Klicka på heatfloor 22:
http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...varme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/
Saxat:
Keramik eller natursten --> Våta utrymmen:
Våta utrymmen
LK Värmefördelningsplåt ska, efter avslutad rörförläggning, skruvas i ett ”sick-sack” mönster c-c 150 mm. Använd lämplig skruv med flat skalle, typ montageskruv (längd 14-20 mm). Kontrollera att golvet och värmefördelningsplåtarna är rena, dammsug noga.
Prima sedan hela ytan med LK Kiilto Start Primer, torktid 1-2 timmar. Om det förekommer olja eller fett på plåtarna måste oljan/fettet tvättas bort innan primning. Därefter limmas en formstabil 12 mm Normal- Mineritskiva eller likvärdig på golvet med LK Kiilto Flytfix blandat med LK Kiilto Fixbinder. Limmet appliceras med en slät spackel, varefter limmet kammas ut med en tandad spackel (tandning 6-8 mm). Montage av den formstabila skivan ska ske inom 10-15 minuter efter att limmet applicerats. I samband med montaget av skivorna ska rörens placering märkas ut för att undvika skador på röret vid nästa arbetsmoment, skruvning av formstabil skiva.
Skivorna skruvas längs skivornas kort- och långsidor samt mellan rörrader. Till cementbundna skivor ska spånskiveskruv användas och för gipsskivor ska gipsskruv användas. Börja skruva skivkanterna 50 mm in från skivornas hörn och därefter med ett inbördes avstånd av högst 300 mm. Skruva sedan mellan rörraderna med ett inbördes avstånd av max 500 mm. När limförbandet har torkat efter ca 5 h kan uppbyggnad av fall påbörjas. På golvskivan påförs avjämningsmassa för falluppbyggnad i våtrum, min. tjocklek 12 mm vid golvbrunn. Därefter appliceras tätskikt och keramik, följ respektive leverantörs anvisning samt BKRs branschriktlinjer.
LK HeatFloor 22 monterat på golvbjälkar (max bjälklagsavstånd 300 mm). Keramiskt ytskikt i våta utrymmen.
Alternativ lösning för torra och våta utrymmen
För våtutrymmen samt som alternativ lösning för torra utrymmen kan en pågjutning med LK Kiilto Rot och Värmegolvspackel användas. Lägg ut 2 lag åldersbeständig plast 0,2 mm och vik upp plasten längs väggarna ca 100 mm. Lägg på LK Armeringsnät 70x70x2,5. Låt nätmattorna överlappa varandra med min 70 mm. Täck installationen med LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel. Total spackeltjocklek ska vara min. 30 mm vid golvbrunn. När spacklet har torkat efter 3-5 dygn kan plattsättning påbörjas. Se även BKR:s branschriktlinjer.
Redigerat:
Tack för info. Jag tror faktiskt att de har följt den "alternativa lösningen" som inte kräver någon extra skiva men har kanske skippat plasten. Det som dock oroar mig lite, om jag inte mins fel, är att reglarna inte sitter men cc 30. Om jag inte missminner mig så sa de faktiskt att det var helt ok så länge som "pågjutningen" var minst 25 mm. Oavsett vilket så gjorde man inget fall mer än i duschen och runt brunnen eftersom det inte enligt utsago inte behövdes. Missar jag något mer ??
Tyvärr har jag inte bilder på allt arbete, även om vi misstänkte att allt nog inte gick rätt till så började vi inte dokumentera förrän en av snickarna på plats uttryckte oro över vissa utförda moment.
Tyvärr har jag inte bilder på allt arbete, även om vi misstänkte att allt nog inte gick rätt till så började vi inte dokumentera förrän en av snickarna på plats uttryckte oro över vissa utförda moment.
Redigerat:
låter ju sådär när en av snickarna börjar oroa sig för att de inte är rätt utfört...
om dom gjorde enl alt 2 så bör det vara 40-50mm spackel längst bort från brunnen
och jag fick även se en lösning där man inte limmat skivor ovan på, tack krilleman
om dom gjorde enl alt 2 så bör det vara 40-50mm spackel längst bort från brunnen
och jag fick även se en lösning där man inte limmat skivor ovan på, tack krilleman