8 193 läst ·
46 svar
8k läst
46 svar
Skaderegleringen som raserade vårt hus.
Det är mycket som är riktigt dåligt gjort. Det finns många detaljer som hade retat mitt öga dagligen. Jag får dock en del funderingar också när jag tittat på filmer och bilder. Att golvet svikar är ganska självklart men det är ju inte den färdiga konstruktionen. Det är mycket som vinglar innan man gjort något färdigt. Tillsammans med golvgipsen bildar det ju en slags sandwichkonstruktion. Upplever du att golvet sviktar nu med klinker lagt? Jag skulle förvisso vara skeptisk till att dessa "hantverkare" gjort det rätt...
Ser på bilder med vattenpass att väggarna är sneda, var de raka innan renoveringen? Du kan inte begära att de ska räta upp väggar, försäkringsbolaget vill bara betala för att återställa, inte förbättra. Kolla också om plattorna är krökta. Stora plattor av lägre kvalitet kan vara rejält krökta och då får du fenomenet med att vattenpasset rider även om väggen är plan och fogsprånget korrekt.
Ser på bilder med vattenpass att väggarna är sneda, var de raka innan renoveringen? Du kan inte begära att de ska räta upp väggar, försäkringsbolaget vill bara betala för att återställa, inte förbättra. Kolla också om plattorna är krökta. Stora plattor av lägre kvalitet kan vara rejält krökta och då får du fenomenet med att vattenpasset rider även om väggen är plan och fogsprånget korrekt.
Golvet var klart och skulle flytspacklas, ingen golvgips.I detta fallet godkände inte försäkringsbolaget deras arbete och det fick göras om eftersom det inte var försäkringsbart. Väggarna var säkert inte helt raka, spec ytterväggarna men innerväggarna och den riktigt dåliga väggen var inte "sned" eller bulig. Resten av väggarna reglades och byggdes ifrån grunden så i de fallen fanns inget gammalt som störde. En av bilderna visar även en ventilpelare som också sattes upp ifrån grunden och den kan man nog inte kalla "rak".
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Eeeh, är inte spårad spånskiva och plåtar till för andra golvbeläggningar?
Golvet var klart och skulle flytspacklas, ingen golvgips.I detta fallet godkände inte försäkringsbolaget deras arbete och det fick göras om eftersom det inte var försäkringsbart. Väggarna var säkert inte helt raka, spec ytterväggarna men innerväggarna och den riktigt dåliga väggen var inte "sned" eller bulig. Väggarna reglades (utom ytterväggar) och byggdes ifrån grunden så i de fallen fanns inget gammalt som störde. En av bilderna visar även en ventilpelare som också sattes upp ifrån grunden och den kan man nog inte kalla "rak".fn76 skrev:Det är mycket som är riktigt dåligt gjort. Det finns många detaljer som hade retat mitt öga dagligen. Jag får dock en del funderingar också när jag tittat på filmer och bilder. Att golvet svikar är ganska självklart men det är ju inte den färdiga konstruktionen. Det är mycket som vinglar innan man gjort något färdigt. Tillsammans med golvgipsen bildar det ju en slags sandwichkonstruktion. Upplever du att golvet sviktar nu med klinker lagt? Jag skulle förvisso vara skeptisk till att dessa "hantverkare" gjort det rätt...
När det gäller filmen som visar den buliga väggen är de andra väggarna med som ref och de plattorna är helt ok. Inget att anmärka på dem. Två väggar är faktiskt helt Ok, endast ett fåtal fogsprång på ca 4-5mm men det döljs av badrums inredning.
Vad som inte är med på filmen är fogförskjutningar på ca 3-5 mm mellan två delar en av vägg (som vi dock fick åtgärdat),kantstötta och naggade plattor, plattor med skadad glasyr, avsaknad av fog mot tak (väldigt grund). Fogar med en bred på mellan 3-7mm mellan mosaik och vägg plattor, icke heltäckande fogar... plattor som sticker utanför kakelister, sneda utstickande plattor, felpacerade golvbrunnar... ja..finns mer..
Sen har du helt rätt, försäkringsbolaget skall inte förbättra utan endast återställa. I detta fallet var dock vår deal att om något behövdes fixas till för att få ett bra slutresultat, oavsett vad, så var vi bereda att betala. Tittar du på bilderna på vårt förra badrum så får ser du nog dock varför vi inte är nöjda..efter besiktning fanns inte en anmärkning och då kollades även väggarna med mera..Tidigare hade vi även skurna plattor på väggar och golv (allt utan anmärkning) , i detta fallet vågade vi dock inte vågade välja samma kakel igen eftersom vi kände på oss att något nog inte stod rätt till
Det kan den inteNyfniken skrev: