Bröt upp ett igensatt fönster i torpet och fann följande (se bilder). Tittar jag på baksidan av panelen finner jag att träet är torrt men brunfärgat och jag misstänker någon typ av hussvamp. När jag tittade närmare på de bärande delarna på kanterna så ser jag att ytskiktet är poröst och går att skrapa bort. Bland det fina spånet finns små små svarta prickar. Inget tecken på att det är fuktigt eller att det skulle vara liknande inuti.
Någon som sett något liknande och kan ge en kvalificerad gissning på vad det är?
Någon som sett något liknande och kan ge en kvalificerad gissning på vad det är?
Vankant på virket, dvs bark.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Mitt hus och lada har vankant på många ställen där det inte syns. Ofta har det varit insekter och ätit under barken innan träet kom till sågen. Antagligen inte lika snabb hantering på 1920-talet som idag.
Jag kan fortfarande köpa virke billigare (ibland t o m gratis) med vankant hos de lokala sågarna (vilket jag gjort rätt många gånger för att spara pengar).
Jag kan fortfarande köpa virke billigare (ibland t o m gratis) med vankant hos de lokala sågarna (vilket jag gjort rätt många gånger för att spara pengar).
Klicka här för att svara