Fan det är skönt för ADHD-hjärnan att se någon riva ut skit och liksom "blottlägga" möglet för att kunna åtgärda det. Lite som den årliga dammsugningen under soffan !

Kör på !

• Haha
  • Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fan det är skönt för ADHD-hjärnan att se någon riva ut skit och liksom "blottlägga" möglet för att kunna åtgärda det. Lite som den årliga dammsugningen under soffan !

Kör på !
Haha ja detta är verkligen mindfulness. Skönt att höra att det funkar för åskådare också. Borde micka upp rummet och filma för rätta upplevelsen också.

L longtimelurker skrev:
Haha ja detta är verkligen mindfulness. Skönt att höra att det funkar för åskådare också. Borde micka upp rummet och filma för rätta upplevelsen också.
gillr faktiskt att du filmar och kommenterar. Det för allt mycket enklare Hatten av

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
gillr faktiskt att du filmar och kommenterar. Det för allt mycket enklare Hatten av
Tack :)
Kanske kan det hjälpa någon annan som stöter på något liknande. Lite lustigt att förra ägaren och mäklaren marknadsförde detta rum som potentiell matkällare :rofl:

Iaf, dagens skörd:
Mögelangripen källare som felaktigt marknadsförts som matkällare, med synlig fukt och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Plutus
  • Laddar…
Jag kanske är fel ute, men de facto att det är svart och då potentiellt mögel (luktar det?) även där så utgår jag ifrån att det är beklädnaden som iallafall är en del av problemet. Du får nog ta bort mera.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
En kommentar också. Verkar som att träet känns friskare ju längre bort från startpunkten jag kommer. Snart har jag fått bort allt treetex/kartong-material. I andra sidan av rummet är det hårda träskivor typ plywood, tror jag. Dock målade så jag vet inte riktigt vad det är.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kanske är fel ute, men de facto att det är svart och då potentiellt mögel (luktar det?) även där så utgår jag ifrån att det är beklädnaden som iallafall är en del av problemet. Du får nog ta bort mera.
Det luktar och jag utgår från att det är mögel. Yes jag ska ta bort allt. Och sen tvätta all sten är planen. Jag jobbar mig ”bakåt” i rummet. Tänkte börja med att få bort allt organiskt material och sen försöka sanera allt stenmaterial i ett svep :thinking: känns det som bra ordningsföljd?

L longtimelurker skrev:
Det luktar och jag utgår från att det är mögel. Yes jag ska ta bort allt. Och sen tvätta all sten är planen. Jag jobbar mig ”bakåt” i rummet. Tänkte börja med att få bort allt organiskt material och sen försöka sanera allt stenmaterial i ett svep :thinking: känns det som bra ordningsföljd?
Det tror jag, bort med allt organiskt är iallafall steg 1! Fundera på varför väggarna är/ har varit fuktiga också

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:

Kör på !
Håller med :D Ungefär som när vi rev ut ett genomblött golv av spånskiva i en vattenskadad källare (inte vårt hus) efter ett skyfall förra året. Spånskivan var i dåligt skick sedan tidigare fuktskador, så den löste upp sig i sågspån. Bara att ta fram sopsäckar och skyffel :rofl:

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det tror jag, bort med allt organiskt är iallafall steg 1! Fundera på varför väggarna är/ har varit fuktiga också
Det där är nog den allra största frågan. Rummet kommer förhoppningsvis kunna bli rent och fint. Men knäckfrågan är om fukten uppstått tidigare vid en period när dräneringen var kass. Eller om fukten är ett tecken på att dräneringen är kass NU. Säljaren ansåg att dräneringen var förträfflig och att han hade gått the extra mile för att göra den extra bra. Det är fullt möjligt att det är så, men hur ska man kunna veta det? Finns det något objektivt sett att få reda på om man behöver dränera? Givet att detta slutna rum som tidigare utgjorde yttervägg är det enda (uppenbart) fuktdrabbade i huset.

Läser i annonsen att dränering utfördes 2005, förvisso av baksidan av huset, och det drabbade rummet får ändå sägas befinna sig på framsidan. Står också att ”extra stenkista har satts ner i trädgården för att säkerställa dränering vid högt skyfall”. Detta är något som säljaren nämnde flera gånger, men ärligt talat fattar jag inte riktigt vad det innebär (eller vart stenkistan är belägen i trädgården). Ska nog samla ihop ett antal frågor och fråga, han har varit hjälpsam längs vägen.

Någon som har reflektioner kring detta - hur vet man när man måste dränera?

Huset är souterräng där övre våningen är belägen på grannskapets högsta punkt på ett berg. Nedre våningen är delvis belägen ”direkt på mark” och delvis belägen ovanför källaren. Källaren är relativt frilagd dvs endast ca hälften av källarens höjd är under mark. Kanske ännu mindre än hälften.

L longtimelurker skrev:
Det där är nog den allra största frågan. Rummet kommer förhoppningsvis kunna bli rent och fint. Men knäckfrågan är om fukten uppstått tidigare vid en period när dräneringen var kass. Eller om fukten är ett tecken på att dräneringen är kass NU. Säljaren ansåg att dräneringen var förträfflig och att han hade gått the extra mile för att göra den extra bra. Det är fullt möjligt att det är så, men hur ska man kunna veta det? Finns det något objektivt sett att få reda på om man behöver dränera? Givet att detta slutna rum som tidigare utgjorde yttervägg är det enda (uppenbart) fuktdrabbade i huset.

Läser i annonsen att dränering utfördes 2005, förvisso av baksidan av huset, och det drabbade rummet får ändå sägas befinna sig på framsidan. Står också att ”extra stenkista har satts ner i trädgården för att säkerställa dränering vid högt skyfall”. Detta är något som säljaren nämnde flera gånger, men ärligt talat fattar jag inte riktigt vad det innebär (eller vart stenkistan är belägen i trädgården). Ska nog samla ihop ett antal frågor och fråga, han har varit hjälpsam längs vägen.

Någon som har reflektioner kring detta - hur vet man när man måste dränera?

Huset är souterräng där övre våningen är belägen på grannskapets högsta punkt på ett berg. Nedre våningen är delvis belägen ”direkt på mark” och delvis belägen ovanför källaren. Källaren är relativt frilagd dvs endast ca hälften av källarens höjd är under mark. Kanske ännu mindre än hälften.
vad jag förstår så handlar stenkistan om att ta hand om dagvattnet när det regnar. Alltså det som går via hängrännan. Dräneringen brukar väl gå till en brunn, det är ett litet flöde.

Har du någon information om hur dräneringen är gjord ?

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
vad jag förstår så handlar stenkistan om att ta hand om dagvattnet när det regnar. Alltså det som går via hängrännan. Dräneringen brukar väl gå till en brunn, det är ett litet flöde.

Har du någon information om hur dräneringen är gjord ?
Får kolla i materialet jag fick vid köpet. Annars får jag fråga säljaren :)

LOD är begreppet du ska googla på. Det handlar om att ta hand om dagvatten lokalt för att minska belastningen på det kommunala nätet vid stora flöden.

• Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
J jbernspang skrev:
LOD är begreppet du ska googla på. Det handlar om att ta hand om dagvatten lokalt för att minska belastningen på det kommunala nätet vid stora flöden.
Tack! Ska googlas vilt till helgen tänkte jag :)

Kommit vidare i sakta mak. Hinner ca en halvtimmas rivning per kväll, det får bli min ”egentid” :)

Stötte på en fråga som krånglar till det lite. Strömmen som kommer från gatan och via fasadskåpet går sedan tvärs genom det problematiska rummet. Kabeln är fäst innertaket, som jag ju behöver riva.

Nedanstående film filmade jag först för att skicka till min elektriker, men halvvägs in i filmen kommer jag på att det förstås är bättre att fråga här innan jag spenderar pengar på elektrikern.

Hur gör jag med elektriciteten/kablarna? Behöver jag koppla in en elektriker eller kan jag fortsätta och låta kablarna ”dingla i luften” tills rummet är sanerat? Då kan jag ju isf sätta tillbaka allt i samma positioner som tidigare fast på den sanerade stenväggen. Thoughts?

Elkabel fäst längs ett hörn av ett rum med synligt fasadskåp, nära en orenoverad vägg.
Skapa konto
Delvis rivet rum med synliga elledningar och spotlights fästa i taket nära ett osanerat innertak.
Skapa konto
Elkablar fästa i taket som går genom ett rum under renovering.
Skapa konto
Elektrisk kabel dragen längs ett innertak med klamrar nära en vägg där rivningsarbete har påbörjats.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.