Hej! Var precis nere i ett sällan använt utrymme i källaren och hittade då en massa partiklar i springan mellan golv och sockel.
Se bild och videos.
Utrymmet målades i somras vilket innebär att detta tillkommit senaste halvåret.
Vad kan detta vara? Är det insekter? Möss? Något helt annat?
Kanske inte ens djur-relaterat? Mvh nybliven första-hus-ägare
(Ps Videon där jag bankar i väggen inkluderade jag för att jag märkte att det faller ner småpartiklar innanför väggen när jag bankar på den. Vet ej om det är relaterat.)
Se bild och videos.
Utrymmet målades i somras vilket innebär att detta tillkommit senaste halvåret.
Vad kan detta vara? Är det insekter? Möss? Något helt annat?
Kanske inte ens djur-relaterat? Mvh nybliven första-hus-ägare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ps Videon där jag bankar i väggen inkluderade jag för att jag märkte att det faller ner småpartiklar innanför väggen när jag bankar på den. Vet ej om det är relaterat.)
Gissar på ruttet trä och insekter som kryper runt där bakom så skräpet ramlar ner.
myror tror jag. 
Lite update: var nere i rummet igår och såg då att problemet (vad det nu är) finns i i princip varje vägg i rummet. Så det blir ett större ingrepp. Är inte så händig än så länge men jag tänker mig att detta blir ett bra insteg till att bli händigare. Ska försöka fixa upp det själv med andra ord. Har ni några råd att ge innan jag börjar riva? Jag tänkte först riva bort ytskiktet på en vägg för att se vad som finns under.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite speciell placering av rummet, ska försöka förklara. Se planritning. Det är det inringade förrådet på planlösningsritningen det rör sig om. Rummet är beläget under entretrappan. Den del av rummet som har sluttande tak angränsar alltså till entretrappan som i sin tur angränsar till utomhusmiljö. Motsatt del av rummet har vår inre hall över sig.Centano skrev:
”Norra väggen” som angränsar till hobbyrummet på ritningen är den gamla ytterväggen i sten. På andra sidan det inringade förrådet (”södra väggen”) så vätter rummet mot ett större uteförråd (icke uppvärmt) som byggdes till 1999. Vårt lilla problemrum har alltså hamnat i kläm mellan gamla ytterväggen och nya ytterväggen. När jag går in i det större förrådet så ser jag att ”södra väggen” av problemrummet är putsad. Min gissning är att huset byggts till i etapper, där problemrummet under trappen funnits betydligt längre än det större förrådet.
hoppas foton medan ger klarhet:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite mer update. Har inte vågat riva upp på allvar än eftersom jag måste städa undan en del grejer först. Men har öppnat lite hål och granskat närmre.
Detta är det minst används utrymmet i hela huset och det är nog därför jag inte märkt problemet förrän nu. Lite lustigt är det att hantverkarna var inne och målade hela området i somras utan att flagga för att det finns problem i rummet. Det ligger insekter intorkade i den nya målarfärgen, så de måste ju sett att något var knas. Jag borde förstås haft koll på det själv, men lite speciellt att de bara målade över utan att lyfta frågan well well
Till ämnet. Jag är osäker på om det ens är reglar bakom skivan på väggen jag öppnat upp lite. Känner ingen regel när jag bankar. Finns någon typ av kartong bakom. Fuktskadad och porös. Faller sönder direkt när jag rör vid den.
Plattan slutar innan väggen på flera ställen, och då kan man gräva sig neråt mot jorden gissar jag. En annan sak jag noterar är att plattan inte är plan. Se bilden på hur det glipar mellan sockeln och golv.
Huvudsakliga idén jag har nu är att riva de tre väggar i förrådet som är byggt i denna skadade träkonstruktion. Kanske man kan klara sig helt utan dessa väggar och sammanfoga det lilla problemförrådet med det större modernare förrådet som omsluter det. Man skulle då riva östra, västra och södra väggen i problemrummet och endast behålla den norra som är originalytterväggen i sten. Jag hoppas att dessa väggar inte är bärande men det känns inte så.
Någon kanske ser på tidigare bild om konstruktionen av det yttre förrådet bär upp tillräckligt mycket på egen hand?
Skickar en film och lite bilder för den intresserade
Detta är det minst används utrymmet i hela huset och det är nog därför jag inte märkt problemet förrän nu. Lite lustigt är det att hantverkarna var inne och målade hela området i somras utan att flagga för att det finns problem i rummet. Det ligger insekter intorkade i den nya målarfärgen, så de måste ju sett att något var knas. Jag borde förstås haft koll på det själv, men lite speciellt att de bara målade över utan att lyfta frågan well well
Till ämnet. Jag är osäker på om det ens är reglar bakom skivan på väggen jag öppnat upp lite. Känner ingen regel när jag bankar. Finns någon typ av kartong bakom. Fuktskadad och porös. Faller sönder direkt när jag rör vid den.
Plattan slutar innan väggen på flera ställen, och då kan man gräva sig neråt mot jorden gissar jag. En annan sak jag noterar är att plattan inte är plan. Se bilden på hur det glipar mellan sockeln och golv.
Huvudsakliga idén jag har nu är att riva de tre väggar i förrådet som är byggt i denna skadade träkonstruktion. Kanske man kan klara sig helt utan dessa väggar och sammanfoga det lilla problemförrådet med det större modernare förrådet som omsluter det. Man skulle då riva östra, västra och södra väggen i problemrummet och endast behålla den norra som är originalytterväggen i sten. Jag hoppas att dessa väggar inte är bärande men det känns inte så.
Någon kanske ser på tidigare bild om konstruktionen av det yttre förrådet bär upp tillräckligt mycket på egen hand?
Skickar en film och lite bilder för den intresserade
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Intressant, googlar lite och ser att den gick i produktion under 30-talet. Huset är byggt 1938 så då är det kanske inte omöjligt att denna konstruktion är original…C Crille08 skrev:
Tack! Ska kolla