Nissens
P paralun skrev:
En entreprenör kan släpa in massvis med utrustning och verka helt trovärdig.
Eftersom nu TS har fått skador så måste man då se vad som ställts som krav i upphandlingen och det vet beställaren. Sen kan det vara beställaren som underskattat riskerna i förutsättningen för entreprenaden.
Så därför är det viktigt med beställarens skriftliga svar. (oavsett att entreprenören bedyrar att det inte är deras fel)
Du verkar inte förstå vad det är jag skriver.
Det finns lagar och regler som gäller för detta i Sverige, det har ingenting med upphandlingen att göra. Möjligen står det att de skall följa de branschregler som gäller.

• Arg
senap
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du verkar inte förstå vad det är jag skriver.
Det finns lagar och regler som gäller för detta i Sverige, det har ingenting med upphandlingen att göra. Möjligen står det att de skall följa de branschregler som gäller.
Fast det är som mest ett rimligt antagande. Det som sägs är ju att kontrollera att antagandet stämmer eftersom entreprenören nu gett sin syn på saken.

Pellegnillot71
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du. Jag har varit i den branschen, och om entrepenören själv gör mätningarna så tror jag de kan få problem. Och de mätstandarderna som används är väl underbyggda.

Normalt är det oberoende konsulter som genomför besiktningar innan arbete påbörjas, sedan mäter de vibrationer, grundvattennivåer, luftstötvågor eller vad det nu är som är aktuellt. Därefter genomför konsulterna besiktningar igen när arbetena är slutförda. Allting protokollförs och sparas i minst 10år.
Det är DU som är rolig!
När vi fick vårt hus söndersprängt så blev det pinsamt klart att den "oberoende" besiktningsmannen jobbade i par med sprängaren.
Inte mycket vi hade att sätta emot när det stod i protokollet att "vi försökte få vårt hus renoverat på sprängarens bekostnad". Skadorna? Vi hade renoverat hela källaren för nästan 800' året innan, med nykaklad tvättstuga, badrum, bastu och ny gillestuga. Så påståendet var absurt! Likväl.....

• Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sprickan i badrumet köper jag. Fogar spricker vid vibrationer men grannens glasruta i kaninen?
Tror han gjort något själv och skyller på annat.
Eldat för hårt eller skruvat fästena som håller glasen för hårt.

Oavsett detta är det ju tråkigt att behöva stå ut med vibrationer från gatuarbeten.
Har källare själv så jag vet hur mycket det kan vibrera.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Det är DU som är rolig!
När vi fick vårt hus söndersprängt så blev det pinsamt klart att den "oberoende" besiktningsmannen jobbade i par med sprängaren.
Inte mycket vi hade att sätta emot när det stod i protokollet att "vi försökte få vårt hus renoverat på sprängarens bekostnad". Skadorna? Vi hade renoverat hela källaren för nästan 800' året innan, med nykaklad tvättstuga, badrum, bastu och ny gillestuga. Så påståendet var absurt! Likväl.....
Så länge mätningarna görs enligt de standarder som finns så är mätresultaten helt avgörande för ansvarsfrågan. Det betyder att mätkonsulterna tex skall kunna visa i en eventuell tvist att allt utförts korrekt.
En byggnad skall klara en viss påverkan av vibrationer, gör den inte det så har byggnaden en inbyggd svaghet. Det är ungefär så regelverket ser ut. Att de oberoende konsulterna var på entrepenörens sida i ert fall berodde sannolikt på att entrepenören helt enkelt inte överskridit gränsvärdena.

Mätvärdena loggas och lagras i regel med automatik.

Redde man ut vad det var som gjorde att ditt hus inte klarade vibrationerna? De som renoverade huset kanske hade missat något?

Nissens
M Marcus123456 skrev:
Fast det är som mest ett rimligt antagande. Det som sägs är ju att kontrollera att antagandet stämmer eftersom entreprenören nu gett sin syn på saken.
Det är ändå så att det är de uppmätta mätvärdena som avgör ansvarsfrågan. Det handlar inte om någon subjektiv bedömning.

Nissens Nissens skrev:
Det är ändå så att det är de uppmätta mätvärdena som avgör ansvarsfrågan. Det handlar inte om någon subjektiv bedömning.
Frågan är om kommunen ställt ytterligare krav på mätning. Sedan har vi även andra i tråden som visat på att frågan jämt kommunen inte är så svartvit.

Nissens
M Marcus123456 skrev:
Frågan är om kommunen ställt ytterligare krav på mätning. Sedan har vi även andra i tråden som visat på att frågan jämt kommunen inte är så svartvit.
Det kan de inte göra. Även kommuner måste följa de lagar och regler som finns. Och väl är ju det.

Nissens Nissens skrev:
Det kan de inte göra. Även kommuner måste följa de lagar och regler som finns. Och väl är ju det.
Det finns inga lagar eller regler mig veterligen som reglerar att man inte får ställa högre krav som huvudman, däremot kanske det inte är smart.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Du svarade inte på det jag frågade efter men jag kan upplysa dig om att mätmetoden redan finns som även mäter horisontella rörelser, men de behöver bara använda den vid sk komfortmätningar. Dvs tex när en väg orsakar vibrationer.
Och i det här fallet är det samma entrepenör som utför mätningarna OCH som leder grävarbetet.
Tacksam om man svarar på frågan och inte försöker läxa upp mig som okunnig. Jag har läst på ganska mycket vad som gäller runt själva vibrationsmätningarna.
Frågan var när och vem som utför en besiktning av uppkomna skador.
Tror att alla inser att skador kan uppstå även av horisontella rörelser och inte bara pga vertikala rörelser.
det är juh du som försöker läxa upp folk som faktiskt svarar dig, folk som har mer erfarenhet och fakta än vad du har.
Det råder inget tvivel om att grävningarna påverkar din bostad, men är svaret du fått att du får vänta innan du kan få besked hur de sen kommer lösa det, ja då får du vänta.
Alternativt ta fram nya mätmetoder som sen blir praxis.

Nissens Nissens skrev:
Men vi har ju inte tillgång till upphandlingen och hur förfrågningsunderlaget ser ut från kommunen.
Där står allting, förutsättngar och krav. Sen kan det vara så att förfrågningsunderlaget hade brister?

• Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Nissens Nissens skrev:
Så länge mätningarna görs enligt de standarder som finns så är mätresultaten helt avgörande för ansvarsfrågan. Det betyder att mätkonsulterna tex skall kunna visa i en eventuell tvist att allt utförts korrekt.
En byggnad skall klara en viss påverkan av vibrationer, gör den inte det så har byggnaden en inbyggd svaghet. Det är ungefär så regelverket ser ut. Att de oberoende konsulterna var på entrepenörens sida i ert fall berodde sannolikt på att entrepenören helt enkelt inte överskridit gränsvärdena.

Mätvärdena loggas och lagras i regel med automatik.

Redde man ut vad det var som gjorde att ditt hus inte klarade vibrationerna? De som renoverade huset kanske hade missat något?
Suck!
Tro vad du vill om att allt ska funka som det ska för alla parter. Om man överskrider gränsvärdena med 268 procent men en besiktningsman som säger att badrummet är felkaklat och det var därför 30 procent av plattorna sprack och hela golvet lossnade... osv. osv.
Och BEF gjorde inte ett skit fast de hade alla värden från alla sprängningar!

Så...

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
ullet
Nyfiken på hur kommunen bemöter skadeanspåk hos er, du får gärna berätta sen.

Är själv i samma läge med vibrationsmätare uppsatt på huset, men här bilar dom med ett bilningsaggregat som sitter på en grävmaskin för att komma genom kälen i marken.

Bilningen började i fredags, kanske 50 meter från huset, och det kändes och lät som en jordbävning. Men dom jobbar sig närmare, dom kommer bila till en gatubrunn som ligger ca 6-7 meter från fasaden. Sen ska det grävas.

Idag tänkte jag tända en brasa men upptäckte att glaset på vår kamin spruckit, kan inte tänka mig att det beror på nåt annat än vibrationerna från bilningen och ser inte fram emot fortsättningen...

• Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svaret låter initierat.
Det var det jag sade innan också, att det finns väl utarbetade standarder för hur man skall mäta och vilka algoritmer som används.

Om de kan visa att mätningen utförts korrekt, och tex att givaren varit korrekt infäst i stommen så är det ok. Jag har inte sett den typen af infästning tidigare, men Inframätarna är kända på marknaden. Är givaren kalibrerad och fäst ordentligt så borde mätvärdena vara tillförlitliga.

Har entrepenören inte överskridit några gränsvärden så kan den inte klandras…
När det gäller infästningen av mätaren så sitter plattan endast med dubbelhäftande tejp - jag har ingen aning om det anses vara korrekt. Rent teoretiskt så borde väl en "mjuk" tejp vara något dämpande...
Anledning till vald monteringsmetod var att plattan inte går att komma åt nånstans annat än genom att borra genom parkettgolvet (med vattenburen golvvärme...).
Vad jag förstått så bör mätinstrumentet bultas fast.
Bara i garaget som plattan är synlig/åtkomlig, men där ville man inte mäta.

D docboy skrev:
Sprickan i badrumet köper jag. Fogar spricker vid vibrationer men grannens glasruta i kaninen?
Tror han gjort något själv och skyller på annat.
Eldat för hårt eller skruvat fästena som håller glasen för hårt.

Oavsett detta är det ju tråkigt att behöva stå ut med vibrationer från gatuarbeten.
Har källare själv så jag vet hur mycket det kan vibrera.
Både grannens och vår kamin inspekterades och provtrycktes (av sotare) direkt innan grävarbetet påbörjades.
Så din gissning om att de orsakat skadan själva är inte korrekt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.