Kommunen gräver strax bredvid vårt (par)hus - byggt 2014.
Innan de satte igång gjordes en förbesiktning av omkringliggande fastigheter och det sattes ut vibrationsmätare då husen är byggda på lera.
Redan andra dagen sprack glaset i våra grannars braskamin så efter mycket tjat lyckades vi gemensamt övertyga entreprenören om att använda grävmaskinsmattor för att sprida ut marktrycket och efter ännu mer tjat skulle de även undvika att skaka ut leran ur skopan (hela huset gungar o knakar när det gör det).
När så grannens tvättstuga också sprack i ett hörn (glasfiberväv) gjorde jag en egen inspektionsrunda och upptäckte tyvärr en (1m) lång spricka i en kakelfog mitt på en vägg i vårt ena badrum - som inte fanns med på förbesiktningsprotokollet.
Anmälde genast till entreprenören men de vill vänta med att inspektera tills att alla grävarbeten är klara.
Först då skall ev skador utredas.
Jag hoppas o tror inte att tätskiktet under kaklet är skadat men då det är ett bad/duschrum som används varje dag av vår son så vill jag helst att skadan kontrolleras omgående av nån våtrumskunnig besiktningsman för att minimera risken för fuktskador (om tätskiktet skulle vara perforerat).
Kan jag kräva av entrepenören att de låter inspektera skadan redan nu?
Värt att notera är att de mätinstrument som används vid såna här jobb bara mäter vertikala rörelser.
Regelverket kräver inte att de även mäter horisontella rörelser.
Det är väl ganska självklart att det kan uppstå skador även vid rörelser i sidled!
Entrepenören "gömmer" nämligen sig bakom att mätvärdena är under det gränsvärde när som de uttryckte det "är stor risk för skadlig påverkan".
Innan de satte igång gjordes en förbesiktning av omkringliggande fastigheter och det sattes ut vibrationsmätare då husen är byggda på lera.
Redan andra dagen sprack glaset i våra grannars braskamin så efter mycket tjat lyckades vi gemensamt övertyga entreprenören om att använda grävmaskinsmattor för att sprida ut marktrycket och efter ännu mer tjat skulle de även undvika att skaka ut leran ur skopan (hela huset gungar o knakar när det gör det).
När så grannens tvättstuga också sprack i ett hörn (glasfiberväv) gjorde jag en egen inspektionsrunda och upptäckte tyvärr en (1m) lång spricka i en kakelfog mitt på en vägg i vårt ena badrum - som inte fanns med på förbesiktningsprotokollet.
Anmälde genast till entreprenören men de vill vänta med att inspektera tills att alla grävarbeten är klara.
Jag hoppas o tror inte att tätskiktet under kaklet är skadat men då det är ett bad/duschrum som används varje dag av vår son så vill jag helst att skadan kontrolleras omgående av nån våtrumskunnig besiktningsman för att minimera risken för fuktskador (om tätskiktet skulle vara perforerat).
Värt att notera är att de mätinstrument som används vid såna här jobb bara mäter vertikala rörelser.
Det är väl ganska självklart att det kan uppstå skador även vid rörelser i sidled!
Entrepenören "gömmer" nämligen sig bakom att mätvärdena är under det gränsvärde när som de uttryckte det "är stor risk för skadlig påverkan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Entrepenören ”gömmer sig” inte bakom mätvärdena. De följer de lagar och regler som finns. Så länge de gör det går de fria. Så är du inte nöjd med det, så är det lagarna och reglerna du får ändra på.D doubleH skrev:Kommunen gräver strax bredvid vårt (par)hus - byggt 2014.
[bild]
Hur man mäter vibrationer är noga reglerat i olika mätstandarder, har du synpukter på mätmetoder så får du väl se till att utveckla en ny mätmetod. Det ligger mycket forskning bakom de som finns. Mätningarna utförs förresten av oberoende konsulter, inte av entrepenören.
Får du skador på byggnaden trots att de följt alla regler och därmed hållit sig undrr gällande gränsvärden, så räknas det som att byggnaden hade en svaghet.
Du svarade inte på det jag frågade efter men jag kan upplysa dig om att mätmetoden redan finns som även mäter horisontella rörelser, men de behöver bara använda den vid sk komfortmätningar. Dvs tex när en väg orsakar vibrationer.Nissens skrev:
Entrepenören ”gömmer sig” inte bakom mätvärdena. De följer de lagar och regler som finns. Så länge de gör det går de fria. Så är du inte nöjd med det, så är det lagarna och reglerna du får ändra på.
Hur man mäter vibrationer är noga reglerat i olika mätstandarder, har du synpukter på mätmetoder så får du väl se till att utveckla en ny mätmetod. Det ligger mycket forskning bakom de som finns. Mätningarna utförs förresten av oberoende konsulter, inte av entrepenören.
Får du skador på byggnaden trots att de följt alla regler och därmed hållit sig undrr gällande gränsvärden, så räknas det som att byggnaden hade en svaghet.
Och i det här fallet är det samma entrepenör som utför mätningarna OCH som leder grävarbetet.
Tacksam om man svarar på frågan och inte försöker läxa upp mig som okunnig. Jag har läst på ganska mycket vad som gäller runt själva vibrationsmätningarna.
Frågan var när och vem som utför en besiktning av uppkomna skador.
Tror att alla inser att skador kan uppstå även av horisontella rörelser och inte bara pga vertikala rörelser.
Tänka och uttala sig om tätskiktet kan ha tagit skada hoppas jag att en våtrumskunnig besiktningsman gör.T TheGame skrev:
Frågan var om jag kan begära en besiktning nu eller om vi måste invänta att grävarbetet är färdigt om en månad.
Huset byggdes 4 år innan vi flyttade in så jag kan bara som du skriver anta att de är korrekt gjorda.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Är du säker att den endast mäter en väg?
De vi sätter ut mäter fler men vi spränger dock så kan va skillnad.
Tänkte på att värdena kanske finns den andra vägen men de vill inte lämna ut dom.
Vi monterar mätarna själva när vi spränger men är ett konsult bolag som får mätningarna och går igenom dom.
Även vi får dom dock.
De vi sätter ut mäter fler men vi spränger dock så kan va skillnad.
Tänkte på att värdena kanske finns den andra vägen men de vill inte lämna ut dom.
Vi monterar mätarna själva när vi spränger men är ett konsult bolag som får mätningarna och går igenom dom.
Även vi får dom dock.
Du är rolig du. Jag har varit i den branschen, och om entrepenören själv gör mätningarna så tror jag de kan få problem. Och de mätstandarderna som används är väl underbyggda.D doubleH skrev:Du svarade inte på det jag frågade efter men jag kan upplysa dig om att mätmetoden redan finns som även mäter horisontella rörelser, men de behöver bara använda den vid sk komfortmätningar. Dvs tex när en väg orsakar vibrationer.
Och i det här fallet är det samma entrepenör som utför mätningarna OCH som leder grävarbetet.
Tacksam om man svarar på frågan och inte försöker läxa upp mig som okunnig. Jag har läst på ganska mycket vad som gäller runt själva vibrationsmätningarna.
Frågan var när och vem som utför en besiktning av uppkomna skador.
Tror att alla inser att skador kan uppstå även av horisontella rörelser och inte bara pga vertikala rörelser.
Normalt är det oberoende konsulter som genomför besiktningar innan arbete påbörjas, sedan mäter de vibrationer, grundvattennivåer, luftstötvågor eller vad det nu är som är aktuellt. Därefter genomför konsulterna besiktningar igen när arbetena är slutförda. Allting protokollförs och sparas i minst 10år.
Om du nu är så insatt, vilka mätinstrument användes, var givarna kalibrerade, och vilken standard mätte de enligt?
Nja, det är inte lagarna som TS ska ändra på. Det är parten som TS talar med som ska ändras. Mätvärdena är ett riktvärde för vad husen borde tåla, men hur mycket det skakar i verkligheten för visa sig. Det reglerar främst ansvaret mellan byggherre - entreprenör, det skyddar inte från skador på tredje man. Entreprenören hävda att de håller sig inom värdena och att det därför inte är deras fel. Skador kan dock ändå uppkomma men då är det normalt byggherren (kommunen i detta fall) som anses ansvarig.Nissens skrev:
Entrepenören ”gömmer sig” inte bakom mätvärdena. De följer de lagar och regler som finns. Så länge de gör det går de fria. Så är du inte nöjd med det, så är det lagarna och reglerna du får ändra på.
TS - ta kontakt med kommunens projektledare och påtala skadorna. Kanske vill de besiktiga direkt men normalt görs det när arbetena är färdiga. Du har noterat skador och finns dessa inte redovisade i förbesiktningen så kommer du få ett skadeutlåtande från kommunens besiktningstekniker där bl a vibrationsvärdena ligger till grund för utlåtandet.
Ingen grävare och ingen konstruktör.. men hur nära har dom grävt och hur djupt och varför? För mig låter det otroligt att hus skall sätta sig så otroligt mycket bara för att man gräver bredvid ett hus. Har man grävt på sin egen tomt div på kommunens mark eller på er mark?
Om huset står på lera kan vibrationer och rörelser fortplantas rätt långt. Vårt förra hus stod på lera, och vi kände stötar och vibrationer från gatan över 10 meter bort. Jag höll på att bli knäpp när det grävdes ledningar i diket utanför och grävmaskinen rasslade fram och tillbaka på larvfötter.Ludde Jakobsson skrev:
Frågan kvarstår. Hur nära och hur mycket har man grävt och varför.. Dessa frågor blir relevanta till om skadan kan ha uppkommit pga grävningen eller om det är så att markarbetet under erat hus kanske är undermåligt gjort. .. Om det är så att dom gräver för en tunnelbana så grävs det ju ganska djupt och då kanske skadorna kan härledas till grävandet och det finns en logisk förklaring till sprickorna men om dom gräver för dagvatten eller avlopp så måste det ändå ses som normal grävning som eran husplatta borde klara av.. Bara för att det finns skador innebär det inte per automatik att det blir ersättningsskyldiga det måste även finnas en orsakssamband mellan grävandet och skadorna.mrsnhp skrev:
Kommunen gräver ner nya VA-ledningar direkt utanför vår tomtgräns, dvs ca 15m från huset.Ludde Jakobsson skrev:
Frågan kvarstår. Hur nära och hur mycket har man grävt och varför.. Dessa frågor blir relevanta till om skadan kan ha uppkommit pga grävningen eller om det är så att markarbetet under erat hus kanske är undermåligt gjort. .. Om det är så att dom gräver för en tunnelbana så grävs det ju ganska djupt och då kanske skadorna kan härledas till grävandet och det finns en logisk förklaring till sprickorna men om dom gräver för dagvatten eller avlopp så måste det ändå ses som normal grävning som eran husplatta borde klara av.. Bara för att det finns skador innebär det inte per automatik att det blir ersättningsskyldiga det måste även finnas en orsakssamband mellan grävandet och skadorna.
Grävdjup ca 3m och det är ca 30cm jord och sen ren lera som leder vibrationer mycket bra - det gungar i hus som ligger 50m längre upp på gatan när de gräver...