P
skoge skoge skrev:
det är väl det maskintok gjort ett flertal gånger?
eller ska man skriva i varje svar att man är utbildad & jobbar med skog / träd i varje svar så det finns mer å gnälla på?
Njae, auktoritetsargument fungerar dåligt. Sakliga utredande argument fungerar bättre.

P
Maskintok skrev:
Ska man lämna ett skadat träd är man inte medveten om vad det kan innebära.
Ska man lämna ett skadat träd så ska man vara medveten om vad det kan innebära, menar du väl?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Nä.. den kommentaren fattade jag inte heller..

Groda? Någon?
Om man går tillräckligt långt IN i skogen så kanske man inte hittar ut.

Violina Violina skrev:
Och jag vet också vad jag talar om..

Men att dra en massa tvärsäkra slutsatser INNAN man faktiskt vet hur skadan ser ut är ju inte särskilt smart, eller hur?
Det vore ju allt annat än första gången som någon (utan kunskap) ställer en fråga i stil med "hjälp, mitt tak är förstört, vad ska jag göra??" Och så visar det sig att det bara är en rutten vindskivor och lite kass råspont..

Nu var skadan på ts träd långt värre än man hoppades (man frågar ju sig varför de inte haft mellanlägg under vajern, det borde varit självklart) för precis som du också sagt så är det ju (i princip) enda (vettiga) att göra att fälla trädet..
Jag tänkte ge dig ett svar på varför Maskintok visste det han visste innan han sett bilden.
Det enkla svaret stavas ERFARENHET.
Men svaret går att utveckla lite...

Maskintok läste; "Bärgare" "Träd" "Mothåll" "Skada"
Maskintok VET hur man ska göra när man använder ett träd som mothåll utan att åsamka skada.
Maskintok VET hur det ser ut när man inte gjort rätt och orsakar skada

Bilden strax efter bekräftar att hans antagand var korrekt.
Helt ärligt tycker jag du är skyldig honom en ursäkt.

• Gilla
  • Haha
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du förstod att det var räddningstjänstens egen bil som var i diket va? ;)
Nej det trådsvaret missade jag. Då jag reagerade på att du ansåg det var skadegörelse. Hade jag läst hela tråden så hade jag nog inte svarat alls.

P
F Freda skrev:
Jag tänkte ge dig ett svar på varför Maskintok visste det han visste innan han sett bilden.

Maskintok VET hur man ska göra när man använder ett träd som mothåll utan att åsamka skada.

Maskintok förklarade rätt dåligt vad han baserade sin bedömning på. Att helt sonika tvärsäkert hävda något utan vidare förklaring ger tyvärr intrycket av någon som är skrytsam och inte helt säkert vet vad han pratar om (om man inte har tidigare erfarenhet av skribenten eller känner denne).

Om Maskintok hade förklarat sambanden mellan "Bärgare" "Träd" "Mothåll" "Skada" så hade förmodligen hela den långa och onödiga "debatten" aldrig ägt rum.

Men en vettigare reaktion än att på ett konfrontativt sätt ifrågasätta Maskintoks påstående hade varit att lugnt och sansat be om en utförligare förklaring.

Redigerat:
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men en vettigare reaktion än att på ett konfrontativt sätt ifrågasätta Maskintoks påstående hade varit att lugnt och sansat be om en utförligare förklaring.
Exakt!

A
P pmd skrev:
Ska man lämna ett skadat träd så ska man vara medveten om vad det kan innebära, menar du väl?
Lämnar man ett skadat träd så ska man vara medveten om dess risker med detta.

A
F Freda skrev:

Nä ingen är skyldig mig en ursäkt, men man kan ju börja lyssna lite bättre eller fråga enkelt har du erfarenhet av detta? ;)

A
P pmd skrev:
Maskintok förklarade rätt dåligt vad han baserade sin bedömning på. Att helt sonika tvärsäkert hävda något utan vidare förklaring ger tyvärr intrycket av någon som är skrytsam och inte helt säkert vet vad han pratar om (om man inte har tidigare erfarenhet av skribenten eller känner denne).

Om Maskintok hade förklarat sambanden mellan "Bärgare" "Träd" "Mothåll" "Skada" så hade förmodligen hela den långa och onödiga "debatten" aldrig ägt rum.

Har jag skyldighet att förklara mig medans ni inte?
Har nog fan läst övriga trådar på detta forum, och nog tusan lyckas andra visa sin kunskap och erfarenhet, utbildning på liknande sätt utan att man halshugger, men nu kände man att man var tvungen att ifrågasätta och hoppades att man hade rätt...

om jag hade förklarat detta som du beskriver här så hade inte det ens med TS fråga att göra från början.
När man dessutom skriver om kunskap, erfarenhet, utbildning så bör det ha räckt.

A
S slurppe99 skrev:
Nej det trådsvaret missade jag. Då jag reagerade på att du ansåg det var skadegörelse. Hade jag läst hela tråden så hade jag nog inte svarat alls.
nog är det skadegörelse allt, men sedan om man får lagens arm att lyfta frågan är en helt annan sak. ;).

läser man på nätet om likgiltighetsuppsåt och skadegörelse i åtal så bör man kunna väcka frågan men då vi i Sverige hellre friar än åtalar för brott emot äganderätten så är det inte så konstigt att det inte blir något av detta.

Ingen av er kan någonting om träd. Det är uppenbart. Det är jag som kan mest om träd här.

• Haha
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:

om du läst inlägg 84 så står det,även om det inte är maskintok som skrev det

• Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
om du läst inlägg 84 så står det,även om det inte är maskintok som skrev det
njo @skoge
Men då måste ju förståelsen fortfarande finnas, det var ju den de ville ha hjälp med...

A
G gbgustaf skrev:
Ingen av er kan någonting om träd. Det är uppenbart. Det är jag som kan mest om träd här.
Jag har bättre koll på hur man fäller dessa och apterar ut värdefullt virke än själva dendrologin

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.