64 589 läst ·
430 svar
65k läst
430 svar
Skadat träd ersättning
En allmänt bra princip i diskussioner, och i synnerhet forumdiskussioner, är att motivera sina åsikter och svar. Om man förklarar hur man har kommit fram till sitt svar så accepterar andra det lättare. Om man inte motiverar svaret så blir man oftare ifrågasatt.Maskintok skrev:
Måste jag motivera det här?
Det är väl upp till dig vad du känner att du måste, mig kvittar detP pmd skrev:
det är väl det maskintok gjort ett flertal gånger?P pmd skrev:
eller ska man skriva i varje svar att man är utbildad & jobbar med skog / träd i varje svar så det finns mer å gnälla på?
njo må man googla vad en skogsarbetare håller på med så blir det som med stenmark..skoge skrev:
"hä löns int förklar för den som int begrip"..
Tycker nog att både Violina och Maskintok har varit onyanserade och dogmatiska. Håller dock med Maskintok om att i flera hans exempel så har han haft rätt att träden i fråga borde tas ner. (Allt utifrån min begränsade kunskap.)
Här håller jag till viss del med dig, och jag blir inte det minsta förvånad, jag har aspergerHemmakatten skrev:
vi har haft en eller flera bataljer, men oavsett så tror jag nog vi är eniga om att det där trädet är för gammalt och för skadat för att lämna, det ska fällas.Hemmakatten skrev:
Sedan av vem får TS bestämma.
Men, mirakel inträffar. Att vänta och se, skadar ingen.Maskintok skrev:
Jag har en Kanariefågel som troligtvis blev skadad av en mindre gnagare. Bröstkorgen var helt öppen, med blottade muskler samt lite annat smått och gott. Det konstiga var att pippin inte verkade bry sig nämnvärt. Så istället för att göra processen kort och skicka den tappre krigaren till de sälla jaktmarkerna, lät jag honom vara, i en nyrengjord bur ett par dagar. Trillade han av pinn? Nähä. Han blev bättre och bättre. Numera är han en stolt fader, levandes ett så bra liv någon kan önska sig (i en vouljär).
Så ta inte ut förlusten i förtid.
Staffan
Nä då men jag anser dock fortfarande precis det jag skrivit i tråden.Staffans2000 skrev:
Men, mirakel inträffar. Att vänta och se, skadar ingen.
Jag har en Kanariefågel som troligtvis blev skadad av en mindre gnagare. Bröstkorgen var helt öppen, med blottade muskler samt lite annat smått och gott. Det konstiga var att pippin inte verkade bry sig nämnvärt. Så istället för att göra processen kort och skicka den tappre krigaren till de sälla jaktmarkerna, lät jag honom vara, i en nyrengjord bur ett par dagar. Trillade han av pinn? Nähä. Han blev bättre och bättre. Numera är han en stolt fader, levandes ett så bra liv någon kan önska sig (i en vouljär).
Så ta inte ut förlusten i förtid.
Staffan
Ska man lämna ett skadat träd är man inte medveten om vad det kan innebära.
Hur den där fågeln kom in i bilden vete tusan...
Trädet måste gå till apoteket innan giljotinen slår till. Hoppet är det sista som överger ett träd i nöd.
#räddaträdet
https://www.wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/redskap-verktyg/klippa-beskara/tradbalsam
#räddaträdet
https://www.wexthuset.com/tradgardsskotsel-underhall/redskap-verktyg/klippa-beskara/tradbalsam
Det var liknelseMaskintok skrev:
på att saker och ting, inte alltid blir som man tänkt sig. Oftast, blir det sämre. Men den här gången, blev det bättre.
Samma kan ske med björken. Vänta och se. Istället för, fälla och veta. Nu Då?
Staffans
Fan vad du verkar duktig. Du passar nog bäst i skogen ändå..Maskintok skrev:skadan var långt värre än ni hoppades på.
som kunskapen om vart och hur man tar näver...
Jag bor och verkar i detta.. det är ingen jävla lekstuga för mig.
Det är allvar, tror ni verkligen inte jag sett dessa skador förr... oj oj oj va man tar fel då.. fällt många såna här träd och jag säger jämnt, vilken jävla idiot har lyckats nu då....
kört med traktor och vinsch i skogen och vinschat fram och ner massor av träd och virke... Bara en komplett amatör skulle lyckas med detta...
