Demmpa Demmpa skrev:
Jag känner inte till någon kabel som har vakum/undertryck, däremot vet jag att man övertrycksätter en del ”blymantlade pappisolerade” kablar (har för mig att det trycksätts med kvävgas) för att hålla papperet torrt.
Självklart är det övertryck, ursäkta min tankevurpa.

Gräv upp nån meter till och se om du det finns nån beteckning på kabeln.
På bilderna du har lagt upp så går det inte att bestämma kabeltyp

Fadai
Som tidigare inlägg sa: Gå in på ledningskollen, där får du all info som behövs för att ta reda på vad det är. Ingen mening med att alla spekulerar bara......

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Man ska alltid, alltid, alltid, alltid, alltid begära utsättning av kabel om man ska gräva och det spelar ingen roll om det så är ute i skogen egentligen.......Gör man inte det så får man betala för skadorna och reparation och det kan sluta i vad som helst.
Grannen grävde av en armtjock telekabel på en åkerkant när han lagde ner jordvärme och står man och tittar så kan man inte ens föreställa sig varför det i hela friden skulle ligga en telekabel där men det gjorde det........
Skanova var här samma dag och grannen gick omkring och yrade om minst hundratusen och sen sades det inget mer om den saken så jag antar att det vart ungefär så............Han som grävde var försäkringslös för det var ju på sidan om så att säga och beställarens fb backade direkt när de inte gjort utsättning. Nu är ju detta en mindre skada men ändå. Utsättning är helt gratis och till för att undvika såna här saker och så man är "skyddad"

Ja, det stämmer som Stefan1972 säger att man är ansvarig så fort man sätter spaden i marken... Dock ska ju kabeln vara förlagd på ett visst djup och låg den 30 cm under mark skulle jag säga att det inte är "godkänt" för någon typ av kabel så det är bara att hänvisa till att den låg grunt och du bara skulle "skrapa på ytan".
Vid varje grävprojekt om du ska gräva mer än ca. 50 cm (skulle jag hävda) måste du kontrollera om det finns några kablar. Hittar du en kabeln inom 1 meter från utsatt på kartan är det bra nog tillförlitlighet tycker nog kabelägaren och du hamnar att betala.

Jag vet inte vad som händer i mitt fall där jag fått svaret att "ingen markering" finns p.g.a. att min tomt är inom militärskyddsområde... Dock har jag grävt både pool, diken och dränerat garage utan att hitta (och grävt v) annat än mina egna kablar...

Trist att komma med tips nu, men ledningskollen var sjukt användbart när vi skulle gräva. Fick svar från tiotalet nätägare inom ett dygn.

13th Marine 13th Marine skrev:
Det skulle också kunna vara något från försvaret, tror inte de märker ut sina kablar.
En bekant till mig grävde en damm hemma ute på ett stycke.
Kabelutsättning gjordes enligt alla regler och grävaren började gräva.
Plötsligt såg grävaren en kabel och avbröt grävandet. Det konstaterades att en större optokabel grävts av.
Grävaren o min bekant kliade sig i huvudet och undrade hur det kunnat gå till, o varför den låg där. Dessutom låg den ganska djupt, tydligen djupare än vanligt.
Innan de kliat sig färdigt i huvudet dök det först upp ett sedan ytterligare något militärt fordon med förgrymmade militärer.

Det visade sig att det var en väldans viktig kabel som blivit avgrävd.
Min bekant förklarade att han hade begärt utsättning, men militärerna var inte helt nöjda med det.
Dessutom hävdade de, och visade, att de hade servitut för kabel över markerna.
Något min bekant inte hade en aning om.
Det visade sig att det fanns ett servitut, men det var hemligstämplat.:rolleyes::rofl:
Tydligen visste inte heller Ledningskollen om att kabeln låg där.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
Jag snackade med en, han hade jobbat som grävmaskinist när en militärförläggning skulle rivas.

Det slutade med att norra sverige blev utan telefoni när man grävde av en stor ledning som gick rakt över förläggningen.

K knipo skrev:
En bekant till mig grävde en damm hemma ute på ett stycke.
Kabelutsättning gjordes enligt alla regler och grävaren började gräva.
Plötsligt såg grävaren en kabel och avbröt grävandet. Det konstaterades att en större optokabel grävts av.
Grävaren o min bekant kliade sig i huvudet och undrade hur det kunnat gå till, o varför den låg där. Dessutom låg den ganska djupt, tydligen djupare än vanligt.
Innan de kliat sig färdigt i huvudet dök det först upp ett sedan ytterligare något militärt fordon med förgrymmade militärer.

Det visade sig att det var en väldans viktig kabel som blivit avgrävd.
Min bekant förklarade att han hade begärt utsättning, men militärerna var inte helt nöjda med det.
Dessutom hävdade de, och visade, att de hade servitut för kabel över markerna.
Något min bekant inte hade en aning om.
Det visade sig att det fanns ett servitut, men det var hemligstämplat.:rolleyes::rofl:
Tydligen visste inte heller Ledningskollen om att kabeln låg där.
Lite kul är att jag hörde ungefär samma beskrivning av en händelse på grannmarken men det var grävaren som berättade om det när han var och gjorde jobb hos oss. Så antingen är du bekant med grannbonden eller också är detta något som händer lite titt som tätt. :D

harry73
Oj, har ni såna viktiga och hemliga kablar där? Då får man akta sig:oops::thinking:

harry73
Frun som jobbade ett tag för en entreprenör fick höra när vi byggde vårt hus att de hände ofta att man skadade hemliga kablar. Hade man tur var de knte i bruk, annars kom militärerna direkt för att laga.
Detta var för över 10 år sen och i samma område som @jac
När grannarna på andra sidan vägen började bygga, stannade plötsligt också några militära fordon längs vägen.

J
A Avle skrev:
Vandrade runt lite i området och hittade denna stolpen. Står ju Televerket klart och tydligt
Du är inte så anonym om du lägger ut bilden, men det är du kanske medveten om?

harry73
Det där med anonymitet börjar oftast som en bra tanke, men det går alltid fel nånstans :(

Och pratar man sedan om hemliga militära ledningar finns det säkert några myndigheter som kollar lite extra.:seenoevil:

C
  • Gilla
MrJozk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.