är det svårt och skarva den?.. den är rätt grov.. hur ska det gå till?

Ciki skrev:
är det svårt och skarva den?.. den är rätt grov.. hur ska det gå till?
Inget du eller någon annan som inte är elektriker ska göra. det är inte svårt om man har rätt grejer och gör som man ska men behörighetskrävande jobb.

ska man ringa till EON eller till en vanlig elfirma?
det är grov kabel så det är nog bäst och ringa eon?

Det beror på vems kabel det är, men den som äger kabeln vill säkert bestämma vad som ska göras.
Som upplysning kan jag nämna att man är skyldig att ta reda på om det ligger kablar i marken om man ska gräva. Den upplysningen får man av nätbolaget (el och tele) och det kostar inget ofta kommer dom och märkr ut kablarna eller så skickar dom kartor där kablarna är utmärkta.

Ciki skrev:
om något fel inträffar går väl säkringen??..
Säkringen löser ju enbart ut om det blir en överström på fasledaren. Säkringen har ingenting direkt med personskydd att göra förutom brandrisk.:S

Ciki skrev:
ska man ringa till EON eller till en vanlig elfirma?
det är grov kabel så det är nog bäst och ringa eon?
? Är det en kabel som tillhör ditt elbolag (EON) ?
Då ska du absolut ringa till dom och förklara vad som hänt. Jag trodde det vare en av dina egna kablar till någon bod eller liknande du pratade om.

jag tänkte mer på vem jag ska ringa.. kan en vanlig elfirma fixa såna skarvar eller är det eon som håller på med grovkablar?

Är det din egen kabel så kan du ringa en seriös el-firma så kan dom fixa en godkänd och säker reparation åt dig.
Eon använder själv bara underentreprenörer för sina reparationer och underhåll och gör alltså inga direkta jobb åt privatkunder.

Är det elbolagets eller kommunens kabel så ring den som äger den.
Skulle det vara din grannes kabel så vill han säkert ha reda på vad som hänt, jag skulle uppskattat om du ringde mig om jag varit din granne:)
Skador på kablar är sånt som händer och inte ovanligt men en felaktig reparation kan leda på skador på sikt och fara för person.

Nej, inget fel med tejpskarvar om det görs på rätt sätt, bara ta vanlig eltejp är värdelöst för det tätar ej mot fukt, värmekrymp däremot är både snabbt och bra.
Men som sagt, är kopparn oskadd så isolera med en gjuthartsskarv slipper du avbrott på kabeln. Och detta ska naturligtvis göras av en van elkunnig person som kan se vad som är fel.
Är den mer skadad kan antingen ledaren eller kabeln skarvas.

Ärgad skärm m.m. låter inte så kul. Fungerar det att megga matande serviskabeln från elcentralen i gatan till fasadmätarskåpet för att följa upp om en snabblagning håller bra flera år senare?

Kommunen grävde ner elkablarna när gatan fick asfalt på 70-talet men just utanför tomten är det nära till berg och kablarna lades tydligen inte på 0,65m djup. När så fiber till stadsnätet skulle plöjas ner i början av 2000-talet fastnade plogen i servisledningarna till flera hus och knivsäkringarna i centralen gick. Naturligtvis var det dessutom hällregn men energibolagets jourelektriker klämde och tejpade ihop allas kablar på ett par timmar men sa om något om "kanske inte håller lika bra i framtiden". Bör man be nätbolaget mäta och följa upp servisledningarna efter ca 10år?

Jag tror inte att nätägarna bryr sig så mycket om i fall nån privatperson talar om att dom bör kolla sina kablar. Dom lagar/byter kabeln när det behövs.

elmont skrev:
Jag tror inte att nätägarna bryr sig så mycket om i fall nån privatperson talar om att dom bör kolla sina kablar. Dom lagar/byter kabeln när det behövs.
Jag tror visst att dom reagerar om man talar om att Kabeln är skadad så man ser kopparn.

Om dom Svenska reglerna kompletterdes med krav på lokala jordtag vid mätarskåp skulle riskerna med skadade mantlar minska:D

"Svaret" gällde sista raden på inlägget före. Angående den skadade kabeln där man kan se kopparn har jag för många inlägg sedan gett min åsikt.

nu till svaret på min fråga..
idag var Bolaget och tittade på den skadade kablen. vi isolerade den som jag sa med tejp först, sen ett hölje och tejp på det sen ett hölje till och slutligen tejp för att va säkra. nu när vi fick reda på att det var Bolaget.s kabel ringde vi till dem igår och dem var ute för att titta på kablen. när dem såg hur kablen var tejpad sa dem att det inte var något fel på isoleringen av kablen. dem mätte något vid elmätaren vid inkommande kabel till huset och så mätte dem säkert ute i gatan det var inget jag såg.
dem lla en plåtkåpa över kablen som skulle skydda lite mer och sen körde dem därifrån..
så nu står dem till ansvar för framtida problem om det skulle vara några för dem har godkänd annläggningen..
det jag tyckte var konstig att dem inte tog bort tejpen och kollade hur pass mycket kablen är skadad men dem ser väl om det är några fel med hjälp utav deras instrument jag vet inte..

Nog lata montörer.. Men det går lätt att hitta felet när det uppstår i framtiden. Problemet med att isolera enbart med eltejp är att limmet och plasten inte håller tätt mot fukt och när skarven fylls tillräckligt så smäller det, detta kan dock dröja länge.
Men nu ligger det ju på deras ansvar som sagt så du kan sova lugnt.

Till Jost, det finns massvis av skarvade kablar i backen och ingen som besiktigar dem. Bara om man gör något jobb med dem så kan man isolationstesta och därigenom upptäcka kommande fel, annars gör man vid felen när de kommer.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.