Maalox
Är målet fin gräsmatta så finns alla förutsättningar att ha områdets finaste redan till midsommar. Som redan föreslagits: toppdress, gräsfrön och kontinuerlig vattning vid torrt väder. Ogräset försvinner i takt med att du börjar klippa allt oftare.

Jag lagade en liknande skada en vår genom att lappa med förgrodda gräsfrön. Det gick förvånansvärt snabbt, och jag slapp ta trädgården ur bruk under tiden (vilket hunden hade ogillat...).

När frosten är borta och marktemperaturen börjar närma sig ca 4+ grader:

1) Häll en säck toppdress i en skottkärra.

2) Blanda ner gräsfrö i rimlig mängd.

3) Vattna så blandningen är jämnt fuktig - inte blöt.

Ställ skottkärran i garage eller förråd. Det behöver inte vara varmt, bara skyddat från sol och frost. Låt stå i ungefär tre dagar. Då har fröna börjat gro och ser ofta ut som ett litet vitt ludd.

4) Kratta ut blandningen över den skadade ytan. Vattna om marken är torr.

5) Fyll på med ny jord och frö i kärran och upprepa.

Man får ut ungefär två kärror per vecka, så det går att täcka en hel del yta på en månad.

Fördelen är att det börjar växa nästan direkt eftersom fröna redan grott.

Vill man vara extra noggrann kan man lägga en odlingsduk över den nyaste lagningen de första dagarna, så att skotten inte torkar ut.

Om du, som jag, inte bryr dig om renrasighet i gräsmattan (eller lever med konstant torka som vi på Gotland), kan du med fördel blanda ner ~15 % mikroklöver tillsammans med gräsfröna. Det tar sig snabbt som aset, täcker bra och bidrar med kvävefixering och torktålighet. Win win.

• Gilla
trafe
  • Laddar…
Suvi5700
O O skrev:
Nu är det tydligen klart.

Klockan 19 kan det bli vår
"I Skåne, Blekinge och Kalmar län, samt på delar av Gotland, har det varit plusgrader i sex dygn i rad. Om det håller i sig fram till 19 i kväll är den meteorologiska våren ett faktum," skriver Aftonbladet.
Inte fasen har vi haft plus i 7 dagar här i Skåne där jag bor.

Suvi5700
B bigronc skrev:
Hej!

I somras byggde jag altan och pergola. Tyvärr fick gräsmattan ta en del stryk både från grävmaskin och uppgrävda massor som fick spridas ut över befintlig gräsmatta då vår tomt är "låst" av kringliggande tomter och kan därför inte lätt transporteta bort massor.

Gjorde ett försök på sensommaren att rensa från större stenar och plantera nytt gräs. Men inte mycket har tagit sig och ogräs verkar trivas bättre.

Hur hade ni tacklat denna tråkiga yta på gräsmattan för att försöka få till något vettigt för barnen att leka på till sommaren?
Blanda toppdress och kogödsel. Mylla ner rikligt med gräsfrö. Håll fuktigt . Fortsätt gödsla med hönsgödsel i vår när gräset tagit sig.

Ut och så samt lite lätt med långtidsverkande gödsel så blir det där nog fint snart.

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Jag lagade en liknande skada en vår genom att lappa med förgrodda gräsfrön. Det gick förvånansvärt snabbt, och jag slapp ta trädgården ur bruk under tiden (vilket hunden hade ogillat...).

När frosten är borta och marktemperaturen börjar närma sig ca 4+ grader:

1) Häll en säck toppdress i en skottkärra.

2) Blanda ner gräsfrö i rimlig mängd.

3) Vattna så blandningen är jämnt fuktig - inte blöt.

Ställ skottkärran i garage eller förråd. Det behöver inte vara varmt, bara skyddat från sol och frost. Låt stå i ungefär tre dagar. Då har fröna börjat gro och ser ofta ut som ett litet vitt ludd.

4) Kratta ut blandningen över den skadade ytan. Vattna om marken är torr.

5) Fyll på med ny jord och frö i kärran och upprepa.

Man får ut ungefär två kärror per vecka, så det går att täcka en hel del yta på en månad.

Fördelen är att det börjar växa nästan direkt eftersom fröna redan grott.

Vill man vara extra noggrann kan man lägga en odlingsduk över den nyaste lagningen de första dagarna, så att skotten inte torkar ut.

Om du, som jag, inte bryr dig om renrasighet i gräsmattan (eller lever med konstant torka som vi på Gotland), kan du med fördel blanda ner ~15 % mikroklöver tillsammans med gräsfröna. Det tar sig snabbt som aset, täcker bra och bidrar med kvävefixering och torktålighet. Win win.
Kungligt råd! Väbeskrivet. Ska pröva mig på detta! Tack.

• Gilla
trafe och 1 till
  • Laddar…
Råden ni redan fått med toppdress och såning är ju en mycket bra start. Din jord ser på bilderna dock väldigt sliten och kompakt ut, så skulle själv göra fräsch start med gott grundarbete därinnan. Skulle själv sova bäst i att hyra och köra ett varv med hålpipsluftare, kratta ihop pluggarna, så en rejäl mängd gräsfröblandning med mykorrhiza och till sist göra ordentligare toppdress/jordåterföring med sand/jord/torv. Då säkerställer man att gräset har startnäring och fluffar till allting lite grann. Sen är det bara att hålla fuktigt. Ogräset ger utan vidare vika utan kemikalier när gräset ta sig och ni får börja klippa. Bästa tiden vore dock på hösten innan marken frusit, men det kan lyckas okej även nu om gräset gror innan sommarvärmen.

Håller med om att fluffa jorden, ingen har sagt något om vertikalskärning. Den luftar också även om det inte är så mycket gräsmatta just nu.

Det finns frön som har en typ av gödsel på varje frö (jag köpt mina på Granngården) vet inte hur de funkar jämfört med att förgro fröna som beskrivits ovan.

Och när du ändå ska göra jobb, passa på att jämna ut din gräsmatta nu ifall du har ojämnheter i den. Lättare att lägga tjockare lager jord nu än att ta det i flera omgångar efter att du fått igång gräsmattan.

Jag är väldigt bekväm av mig och bevattningssystem är oerhört bekvämt att programmera och så vet man att den får det vatten man bestämt att den ska få.

Men som redan sagts, vänta inte för länge. Kolla temperaturen och börja direkt så hinner det hända mycket innan det blir så varmt att kidsen vill ut och leka.

• Gilla
MaxViking
  • Laddar…
B bigronc skrev:
Hej!

I somras byggde jag altan och pergola. Tyvärr fick gräsmattan ta en del stryk både från grävmaskin och uppgrävda massor som fick spridas ut över befintlig gräsmatta då vår tomt är "låst" av kringliggande tomter och kan därför inte lätt transporteta bort massor.

Gjorde ett försök på sensommaren att rensa från större stenar och plantera nytt gräs. Men inte mycket har tagit sig och ogräs verkar trivas bättre.

Hur hade ni tacklat denna tråkiga yta på gräsmattan för att försöka få till något vettigt för barnen att leka på till sommaren?
När vi byggde vårt hus för 25 år sedan fick vi tips om Olle Berg och har sedan dess en toppenmatta.
www.olleberg.nu

• Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Jag brukar ta gräs från friska områden och sätta i jordplättarna. Det sprider sig snabbare än nysått gräs hinner etablera sig.

Så ta små grästuvor från andra delar av tomten och sprid ut dem.

En variant på sticklingar, fast med gräsmattan.

Nu får man det gräs som redan trivs på tomten.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Grra Grra skrev:
Håller med om att fluffa jorden, ingen har sagt något om vertikalskärning. Den luftar också även om det inte är så mycket gräsmatta just nu.

Det finns frön som har en typ av gödsel på varje frö (jag köpt mina på Granngården) vet inte hur de funkar jämfört med att förgro fröna som beskrivits ovan.
Håller med dig att vertikalskära, speciellt den delen som har "gräs" redan. Den delen ser väldigt tät ut och man anar kanske lite mossa.

Jag skulle köra "skiten" ur gräsmattan som existerar med vertikalskärare och sen plana plana ut hela ytan med högkvalitativ matjord och inte med toppdress för det bryts bara ned och ger bara kortvarig nytta.

Coatade gräsfrön funkar fint, xeed.se har haft olika varianter. Jag skulle satsa på barenburg rpr från xeed. Du får snabb etablering och fördelen med att den innehåller 60% rajgräs är att du kan stödså frekvent efter första etableringen för att täta upp den snabbare.

I princip kan du klippa gräset och bara kasta ut gräsfrön på dom mindre täta ytorna.
Rajgräs gror så snabbt som 3 dagar på ett ungefär.

En gräsmatta med mycket raj är vacker att se på då den har ett speciellt skimmer och är lätt att sköta tack vare att stödsådd är så enkelt.

Nackdelen är att under en kortare period så får man fröstånd som kan upplevas hårda att trampa på barfota.

B bigronc skrev:
Hej!

Ahh, ingen att bekymra sig om , gräsmattan kommer att ta sig igen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.