BirgitS
Duschkabin eller badkar är bra för att förhindra att det rinner vatten över sprickan. Då åker ju vattnet ner direkt i golvbrunnen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Ingen som frågat vad det är för typ av golv under mattan? Är det trägolv så är det ju mer "akut" än om det är nåt gjutet........Personligen skulle jag ha använt kemsvets och sen låtit det vara så. Ju mer man kan peta och föra mattkanterna ihop desto bättre blir det.

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
Duschkabin 👍 om det får plats
Golvet låter hårt. I hallen när jag la nytt klickgolv var det betong under. Det känns väl stumt och hårt för att vara trä men helt 100 är jag inte...

BirgitS
Eget hus?
Några tekniska dokument eller om det står i prospektet hur huset är uppbyggt?

Lägenhet?
Hör med styrelsen om det är träbjälklag eller betongvalv mellan våningsplanen.

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ingen som frågat vad det är för typ av golv under mattan? Är det trägolv så är det ju mer "akut" än om det är nåt gjutet........Personligen skulle jag ha använt kemsvets och sen låtit det vara så. Ju mer man kan peta och föra mattkanterna ihop desto bättre blir det.
BirgitS BirgitS skrev:
Eget hus?
Några tekniska dokument eller om det står i prospektet hur huset är uppbyggt?

Lägenhet?
Tack för tips, det är lägenhet.

Jag börjar fundera på hur sjutton man gör rent vattenlåset om jag ställer dit en duschkabin 🙈

BirgitS
M Melgo skrev:
Tack för tips, det är lägenhet.
Inte så kul om det börjar droppa hos grannen under.
M Melgo skrev:
Jag börjar fundera på hur sjutton man gör rent vattenlåset om jag ställer dit en duschkabin 🙈
Det finns väl hårsilar även för duschkabiner och som då sätts i utloppet i kabinen. Då dröjer det mycket längre tid innan golvbrunnen behöver rensas. Nu har jag ingen erfarenhet i modern tid av duschkabiner, men jag tror att vissa har avtagbara sidoplåtar som man kan lossa vid rengöring.

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du bör dock vara medveten om att om någon i styrelsen uppfattar antydningar om en vattenskada kan det aktivera en process som du kanske inte vill aktivera precis nu.

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
M Melgo skrev:
I vår duschkabin sitter det en sil i utloppsröret som går till golvbrunnen, så vi räknar med att det mesta fastnar där. Eller ja, det mesta fastnar nog där, eftersom silen blir täppt stup i kvarten.

• Gilla
Melgo och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du bör dock vara medveten om att om någon i styrelsen uppfattar antydningar om en vattenskada kan det aktivera en process som du kanske inte vill aktivera precis nu.
Jag har tänkt att jag behöver prata med styrelsen just eftersom det är lägenhet. Vad för process tänker du på? 😬
En duschkabin borde dom inte ha något emot, eller? Om det behöver utredas om det gått ner fukt i golvet får dom gärna göra det för min del. Det behöver ju fixas...

M Melgo skrev:
Vad för process tänker du på?
Ingen speciell mer än att du bör välja en tidpunkt som passar dig om du väljer att informera styrelsen. Eftersom jag givetvis inte har minsta aning om hur din styrelse ser ut eller kan tänkas reagera får du ta mina råd utifrån denna total okunskap från min sida. Det finns dock en och annan tråd här om inkompetenta styrelser i bostadsrättsföreningar som i vissa fall har reagerat tämligen oprofessionellt och panikslaget.

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
Ok jag förstår vad du menar. Mitt första egna boende var i förening med en sådan ordförande 😭 Suck... Vi är en liten förening (ca 25 lgh) och ordförande är inte alls så. Han är jättebra. Jag är suppleant och har bra kontakt med honom. Hoppas att han om inte annat kan ge något bra råd och så vill jag så klart att dom ska veta om föreningen vill kolla upp det oxå...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Någon som har erfarenhet av en sån här fuktmätare och kan ge råd. Är det möjligt att mäta själv om förhöjd fukthalt finns kring skadan? Eller behöver man skära upp mattan och mäta i betongen (det är betongbjälklag).

• Fuktmätare Elma DT-128M med digital display och metallsond.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Samtidigt är det föreningens ansvar (om det nu är en BRF) för att torka upp och eventuellt åtgärda bjälklaget. De ska också ta kostnaden för detta.

Det som eventuellt kan sätta käppar i hjulet är om styrelsen menar att det kan anses att du har agerat försumligt, och du därför kan bli skadeståndsskyldig. Om ni fortsätter att använda duschen väl medveten om skadan, skulle kunna vara ett sådant beteende.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tack, instämmer. Pratat med ordförande och fått tips på vem som kan göra bedömning om fukt har gått ner i bjälklag eller ej. Jag vill inte "mörka" något utan reda ut det på ett bra sätt. Jag vill inte göra en höna av en fjäder men inte heller neglegera en potentiell fuktskada. Ska försöka hitta någon som kan mäta och ge ett utlåtande...

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Har du någon aning om när skadan skedde?
I ett betongbjälklag så behöver man inte vara superorolig, men man ska inte stunta i det heller så klart utan det måste åtgärdas snarast.
Om du inte bor allt för avlägset så borde du kunna få en golvläggare att svetsa igen det där för 500-1000:- i handen.

Vill den som mäter fukt öppna lite mer så tänk till innan ni skär upp, är det torrt så ska du kunna laga ihop utan att det blir för stora problem.

Man kan göra en kul grej om du skär upp det lite, skär ut som en fot, ett hjärta, en stjärna eller nåt annat mönster 🙂

• Gilla
Melgo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.