Hej forumet! Min dotter råkade ställa en jättevarm kastrull på vår IKEA-bänkskiva med träfanér. Fanéren är rätt tjock, så jag tänkte att det inte var någon fara på taket, tog slipen med fint papper och slippade ner lite försiktigt. Har gjort det förut på träfanéreade möbler och det har gått bra.
Men inte denna gång. Jag kan inte få ytan att se ut som resten av bänkskivan. Den är något mörkare (det kan jag leva med) och mycket mattare än övrig skiva. Jag har oljat och oljat (säkert tio omgångar) med Herdins bänkolja. Både vanlig och sån man ska kunna polera. Även testat bivax och polerat, såg bättre ut ett tag men nu ser det likadant ut igen.
Snälla forumet, har någon av er tips på hur jag ska behandla skivan så den ser ok ut igen?
Men inte denna gång. Jag kan inte få ytan att se ut som resten av bänkskivan. Den är något mörkare (det kan jag leva med) och mycket mattare än övrig skiva. Jag har oljat och oljat (säkert tio omgångar) med Herdins bänkolja. Både vanlig och sån man ska kunna polera. Även testat bivax och polerat, såg bättre ut ett tag men nu ser det likadant ut igen.
Snälla forumet, har någon av er tips på hur jag ska behandla skivan så den ser ok ut igen?
Allvetare
· The Great North
· 1 206 inlägg
Det där ser inte ut som fanér, snarare massiv ek. Prova sickla bort ytan av olja och annat, sen slipar du. Har själv gjort det. Ca 2 timmar i arbetstid. Har du fler bänkskivor lär du väl göra samma med dem så köket blir enhetligt.
Det är fanér. Du ser det på sidorna där det inte matchar med stavarna + ikea skulle aldrig sälja en gigantisk massiv ändträskiva.Manganbangan skrev:
@Anhyan hur fint papper slipade du med? Jag läste på ikea, skivan är hårdvaxoljad vid leverans. Jag tror det kan vara så att din olja blir för matt och bivaxet slits bort för enkelt. Jag hade provat att slipa till iaf 240 korn och sen hårdvaxolja, typ osmo sidenmatt. Lägg på så tunt det går och torka bort överflöd med papper efter en kvart. Lätt slipning 600 korn efter lager 1 och polera med vit skurnylon efter lager 2. Träna på nån annan bit innan du kör skarpt.
Redigerat:
Allvetare
· The Great North
· 1 206 inlägg
Stort tack! Jag funderade på om hårdvaxolja kunde vara lösningen. Då ska jag inhandla sådan och finare slippapper och skurnylon. Håller tummarna och återkommer med resultat!Ola C skrev:
Det är fanér. Du ser det på sidorna där det inte matchar med stavarna + ikea skulle aldrig sälja en gigantisk massiv ändträskiva.
@Anhyan hur fint papper slipade du med? Jag läste på ikea, skivan är hårdvaxoljad vid leverans. Jag tror det kan vara så att din olja blir för matt och bivaxet slits bort för enkelt. Jag hade provat att slipa till iaf 240 korn och sen hårdvaxolja, typ osmo sidenmatt. Lägg på så tunt det går och torka bort överflöd med papper efter en kvart. Lätt slipning 600 korn efter lager 1 och polera med vit skurnylon efter lager 2. Träna på nån annan bit innan du kör skarpt.
Hur gick det?
Kul att du frågar! Det gick bra! Tack för alla tips!Bluegreengrey77 skrev:
Sedan att jag var fullkomligt värdelös på att hantera hårdvaxolja var en annan historia... Det var verkligen en produkt man behövde få lite erfarenhet att jobba med för att det ska bli ett fint slutresultat. Men nu har jag fått adekvat övning och är supernöjd med resultatet!
Klicka här för att svara