D djac skrev:
Självklart är det positivt för bolagen, annars skulle de självklart inte pusha så hårt för det.
Pushar dom så hårt då?
Inget jag märker iaf.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
D daVinci skrev:
Pushar dom så hårt då?
Inget jag märker iaf.
Ja det tycker jag, de senaste 10 åren har det ju varit deras återkommande tema, och är fortfarande så, ovanpå sina egna ansträngningar så anlitar de säljföretag som ringer åt dem, bekant driver sådant, nu har de fått hålla igen i några områden ett tag eftersom installatörerna fått för långa köer men då är lovade att efter sommaren är det "full fart" igen.

D djac skrev:
Ja det tycker jag, de senaste 10 åren har det ju varit deras återkommande tema, och är fortfarande så, ovanpå sina egna ansträngningar så anlitar de säljföretag som ringer åt dem, bekant driver sådant, nu har de fått hålla igen i några områden ett tag eftersom installatörerna fått för långa köer men då är lovade att efter sommaren är det "full fart" igen.
Jag har inte sett något av det rörande mitt energibolag, de har snarare problem med överetablering. De pratar lite positivt i någon tidningsartikel ibland, men de ger ut minimalt med information om hur mycket pengar man kan tjäna på solel osv, definitivt inga solen-i-ryggen-kalkyler. Allt bara för att ge en viss "grön image", men inte mer än så. De hade ett tag försäljning åt ett solcellsbolag, men de har slutat med det också.

I växande kommuner med stabila modern elnät lär det ta låååång tid innan bl.a överbelastning pga solceller sker.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I växande kommuner med stabila modern elnät lär det ta låååång tid innan bl.a överbelastning pga solceller sker.
Nej, det är det lokala nätet som är problemet och de finns ju redan.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är det lokala nätet som är problemet och de finns ju redan.
Ett exempel, en växande kommun där det krävs mer effekt eftersom det bebyggs år efter år, där ca 5% skaffar solceller och förser området. När kommer problemet ?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Problem #1: När mina 40 närmaste grannar (inklusive jag) producerar mer el än vad vi konsumerar. Om vi antar en medelkonsumtion runt lunch på 800W och en produktion på 8kW/anläggning så får 1/10 hushållen skaffa solceller

Problem #2: när produktionen av solel överskrider kapaciteten i transformatorn. Om man har dimensionerat transformatorn för 5kW per hushåll i snitt så sker detta när 5/8 av husen producerar 8kW samtidigt, dvs när 25 hus har solpaneler. Här är problemet större med elbilar som behöver laddas samtidigt. Av denna anledning har exempelvis Göteborg Energi effekttaxa dygnet runt.

Det är problem #1 som är det stora problemet.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Jag är med på det, men #1 bedömer inte jag som ett problem idag eller ens i nära framtid för många av våra kommuner. Möjligtvis i en del nät som är eftersatta eller inte tillräckligt utbyggda, typ fritidshusområde som ska detaljplanera osv.

D daVinci skrev:
En sak att begrunda.
Om jag matar ut effekt så går den till närmaste granne.
Mitt kommunala elbolag köper elen av mig och säljer den till grannen för större belopp. Och med stor marginal, iom att dom inte behöver köpa den och få den transporterad från Harsprånget.
Dom profiterar rejält på min el.
Hej daVinci
En annan sak att begrunda.

På det område där jag bor, matas 28 elabonnenter från en 500 kVA, 10/0.4 kV transformator.

Om en av dessa villor på området installerar en solcellsanläggning på 17,5 kW (ca 25 A trefas) och detta matas ut på området då är det ca 618 W lika fördelat på 28 hus. Mitt hus behövde förra året ca 750 W i medeleffekt under de tre sommarmånaderna juni, juli och augusti.

Det betyder, grovt räknat, att om enbart en granne har 17,5 kW solceller, då levererar han ca 80 % av dygnsmedeleffekten av 28 lika hus som mitt, under soltimmarna en dag.

Men, skulle 2 av 28 (7 %) av mina grannar vardera skaffa 17,5 kW solceller då blir det överskott som skall matas uppåt i elnätet under dagens soligaste timmar. Det blir då för mycket lokalproduktion, för att under soltimmarna, kunna fördelas till grannarna under transformatorn.

Det är alltså, utifrån de givna förutsättningarna i mitt exempel, någonstans mellan 4–7 % som ”min” transformator tål av solcellsinstallationer innan effektriktningen under soltimmarna har ändrat riktning.

Med andra ord, blir det mer än 28 x 750 W = 21 000 W total solcellsinstallation fördelat på husen på mitt transformatorområde då vänder effektriktningen under soltimmarna en solig dag.

Man skulle sedan kunna skala upp det, och approximativt säga, att där jag bor där vänder effektriktningen soltimmarna en solig dag vid mer än ca 21kW/500 kW = 4,2 % total solcellsinstallation.

Desto bättre vi lyckas med att välja energieffektiv utrustning med lågt effektbehov och låg tomgångseffektbehov desto lägre blir vårt hus tomgångseffekt (lägsta elbehov).

Det kan innebära att effektriktningen vänder, vid en mindre mängd installerad solcellseffekt.

Kom ihåg att vid omvänd effektriktning så kan mitt elnätsbolag få börja betala inmatningsavgift till överliggande nät, förstärka nätet och införa modifierad spänningsreglering. Kostnaderna för detta skall fördelas på de som orsakar kostnaderna.

Redigerat:
Jag är med på det, men #1 bedömer inte jag som ett problem idag eller ens i nära framtid för många av våra kommuner. Möjligtvis i en del nät som är eftersatta eller inte tillräckligt utbyggda, typ fritidshusområde som ska detaljplanera osv.
Precis som @Martin Lundmark just skrev så är detta ett problem i princip alla nät oavsett ålder eller storlek på transformatorn. Det har ingenting med hur modernt nätet är att göra, det är effekten på solpanelerna vs användningen under samma transformator som är det man måste ha koll på.

Javisst, det kan vara/skapa tillfälliga problem på olika platser om det inte finns behov av den effekt som matas in i nätet. Där är vi inte idag men kan hamna om det inte investeras i näten vilket det görs regelbundet.

Javisst, det kan vara/skapa tillfälliga problem på olika platser om det inte finns behov av den effekt som matas in i nätet. Där är vi inte idag men kan hamna om det inte investeras i näten vilket det görs regelbundet.
Du förstår fortfarande inte, det driver ökade kostnader. Transformatorer klarar inte av att hålla nätspänningen korrekt mm. Det tvingar fram byten av transformatorer för att hantera problemet och detta är beslutat att det är en kostnad som inte får belasta de köpande elkunderna utan skall belasta producenterna

pacman42 pacman42 skrev:
Du förstår fortfarande inte, det driver ökade kostnader. Transformatorer klarar inte av att hålla nätspänningen korrekt mm. Det tvingar fram byten av transformatorer för att hantera problemet och detta är beslutat att det är en kostnad som inte får belasta de köpande elkunderna utan skall belasta producenterna
Jag förstår , det är framtiden. Ska solceller förbjudas from ett visst datum eller vad säger spåkulan ?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79

När jag nyligen var på elfack i Göteborg kom några elkraftkunniga och ville diskutera elkvalité och hur man skulle lösa frågorna. De saknade att det fanns fler elkraftkunniga i branschen.

En jag träffade hade upptäckt att elektronikutrustning gick sönder i ökande omfattning, när han mätte spänningen hade han ett ögonblicksvärde över 250 V och han vet inte vad högsta spänningen över ett dygn var.

Han bedömde att problemen hade ökat (den senaste tiden) med ökad solcellsinstallation och önskade att mer forskning/utredning av konsekvenserna för elnäten gjordes.

Det tar inte bara tid att få sin solcellsinstallation klar, godkänd och tagen i drift med den brist det är på (kunniga) ingenjörer. I de fall att fel uppstår som måste åtgärdas, eller att belastningsförändringar skapar t.ex. olämpligt höga spänningar i elnäten, då tar även dessa åtgärder tid och lider av samma brist på (kunniga) ingenjörer.

Samtidigt som vi elanvändare klagar allt mer intensivt och tycker att elbranschen inte anpassar sig till oss, och till våra krav.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
Jag tror att förekomsten av solpanelsinstallationer överdrivs/missbedöms kraftigt, mycket tyckande och lite data, börjar misstänka att det hela är iscensatt av fossillobbyn som, baserat på vad de ser i tex NL, börjar bli lite nervösa, de har enorm räckvidd.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.