Hej!
Har just flyttat till nytt hus som har en CTC-värmepump. Jag saknar helt tidigare erfarenhet av värmepumpar och hur de fungerar.
Idag har pumpen låtit väldigt mycket mer knackande än den gjort sista två veckorna som vi bott här och väsnas högt och rejält.
Undrar helt enkelt om det är ett normalt ljudande? Någon som vet? Kan det bero på att det varit betydligt kallare idag än tidigare (-10 på morgonen jmf med runt 0-gradigt)

Tacksam för input!

• Gilla
ninhuo och 3 till
  • Laddar…
A
G GBV skrev:
Hej!
Har just flyttat till nytt hus som har en CTC-värmepump. Jag saknar helt tidigare erfarenhet av värmepumpar och hur de fungerar.
Idag har pumpen låtit väldigt mycket mer knackande än den gjort sista två veckorna som vi bott här och väsnas högt och rejält.
Undrar helt enkelt om det är ett normalt ljudande? Någon som vet? Kan det bero på att det varit betydligt kallare idag än tidigare (-10 på morgonen jmf med runt 0-gradigt)

Tacksam för input!
taskig fläkt?

electroluxaren skrev:
taskig fläkt?
Ingen aning faktiskt!
Någon aning om hur man ev felsöker (om det nu är fel)..?

Tar den i någonstans den avrostar som den ska ? Låter som fläkten gjort sitt om allt annat funkar bra.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Låter som att fläkten slår mot is i bottentråget. Stäng av värmepumpen och kolla under/bakom fläkten.

• Gilla
GVR4 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra tips! Ska försöka lista ut hur man stänger av och kollar in era förslag.

Min ctc låter lite grann ock. Det beror på att lacken i botten av fläkthuset är lös så ett ljud skapas av luften. Det är för många skruvar att lossa för att jag ska bry mig.

• Gilla
GBV
  • Laddar…
M
Har nog bildats is i någon av kanterna där fläkten snurrar. När fläkten har stannat för eventuell avfrostning så lys med en ficklampa och kolla, peta bort isen med en mejsel om du kommer åt, men såklart bara om fläkten inte snurrar.

Har haft liknande på min Bosch

• Gilla
GBV
  • Laddar…
Varmt vatten funkar bra. Kanske en lyxvara 2022 men funkar mot is.

• Gilla
GBV
  • Laddar…
Tack för era svar! Har inte hunnit stänga av och titta efter men hoppas hinna efter jobbet idag. Låter rimligt med isbildning efter senaste dagarnas väder.

Låter ju som en encylindrig risig gammal diesel maskin....

• Gilla
GBV
  • Laddar…
Så där låter min utedel också ibland när det har bildats is på fläktgallret och fläktbladen slår i.

• Gilla
GBV
  • Laddar…
Lite sen uppdatering så här en tid efter. Det var isbildning som var boven i dramat. Nu när temperaturen legat en bra bit över nollan låter den mer normalt igen.
Tack för alla svar!

• Gilla
Modski
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.