E El-Löken66 skrev:
Definitionen av smidigt är för en kanske inte densamma för den andre.

Min första tanke var en strömbrytare men nu landar det allt mer i att det är en annan lösning som sökes, tror att Plejd kan fungera bra till detta.

Vad har du för förslag @snaggletooth, hur hade du gjort om detta vore i din stuga?

Troll eller inte, tråden blir väl lite till vad svaren gör den till också.
Jag hängde upp mig på detta: Är elektriker själv så har vi detta uträtt från kommentarer!
Om man kallar sig för elektriker behöver man inte be om råd för så banala saker på ett konsumentforum.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
E
snaggletooth snaggletooth skrev:
Jag hängde upp mig på detta: Är elektriker själv så har vi detta uträtt från kommentarer!
Om man kallar sig för elektriker behöver man inte be om råd för så banala saker på ett konsumentforum.
Han kanske tänker att det finns någon nättare lösning än tar smacka upp en hel PLC i sin morfars hus för de enkla funktioner som beskrivs. Och det misstänker jag att det gör, även om det finns små PLC idag.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Frågan är helt rimlig och helt ok! (Frågan är ju fri!!!)

Som "Elektriker" vet frågeställaren det han behöver veta om brunt, blått, gul/grönt, kontroll före drifttagning etc, och det är inte heller det frågan handlar om.

Det är mer "materialkännedom" för villabruk. Kanske han jobbar på industrin eller i nyproduktion av lägenheter? Kanske bor på en mindre ort där man inte hittar 5 stora varuhus runt hörnet?

Det som önskas är väl tips på hur man vill styra, med vilken utrustning och så. Vad det finns för kul "godis" nuförtiden helt enkelt.

Mitt svar; tja det beror ju på hur mycket man vill ha... Håller själv på med ett uttag utanför dörren. Det blir ett dubbelt, men jag tar ut en 4-ledare för att kunna styra de två brunnarna var för sig. Genom väggen blir det en 5-ledare till en dosa, sedan går en av tändtrådarna till en utelampa.

På insidan väggen blir det någon styrning, har inte bestämt mig ännu, sätter upp en liten plastlåda med en bit skena i så länge... (Hela området kommer att byggas om inom några år...). Men en sak är säker - någon mobilapp blir det inte. Delar av hushållet vägrar smart-phone, och jag vill inte ha fasta installationer som måste installeras om och ha ny version av stödprogramvara varje byte av telefon eller uppgradering av Android/Apple.

Jag har funderingar på "smart house" för lite diverse i huset, bla fönsterlampor, julslingor etc. Det systemet jag har erfarenhet av (från början från fastighetssidan) var alltid en 2-tråd, men finns numera även i trådlöst. Verkar väldigt smidigt men också robust. När jag fixat en installation vill jag inte "tvingas" dit och pilla igen efter bara 5 år, säkert vid något tillfälle när jag står med armarna djupt ner i någon annan syltburk! Mobiltelefon byter man vart 3:e eller så :-(

Vad jag absolut skulle föreslå är att ett av uttagen på garaget blir ett CEE216-6, dvs ett blått enfas CEE-uttag. Om Du inte redan dragit så dra 2,5mm2 till det för att kunna säkra 16A. Om det är draget utanpåliggande brukar man annars kunna köra 13A i 1,5mm2 (med vissa, rätt ovanliga, undantag, det vanliga med ledningsdimensionering...)

Dra 2,5mm2-an som egen gruppledning från central, eller se till att kopplingar i dosor på vägen är REJÄLT utförda - räkna med full ström och långa tider här. Jag skulle själv inte sätta några "snabbkopplingar" på den ledningen.

Skulle det bli någon elbil/laddhybrid, husvagn eller så, så är de uttagen överlägsna vanliga Schucko!

Andra funderingar från mig är väl att det är bra att ha ute-uttag på egna Jfb i förhållande till "känslig utrustning", som frysar, larm mm inne i huset. Själv tycker jag det är uselt att uttag med Jfb i uttaget är så skamligt dyra i Europa. I USA har det varit standard i vartenda badrum i decenier!
 
  • Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
E
Bra @Soltorp40, fyll gärna på, vilka lösningar har du i sinnet vad erbjuder respektive kostar dessa?
 
S Soltorp40 skrev:
Frågan är helt rimlig och helt ok! (Frågan är ju fri!!!)

Som "Elektriker" vet frågeställaren det han behöver veta om brunt, blått, gul/grönt, kontroll före drifttagning etc, och det är inte heller det frågan handlar om.

Det är mer "materialkännedom" för villabruk. Kanske han jobbar på industrin eller i nyproduktion av lägenheter? Kanske bor på en mindre ort där man inte hittar 5 stora varuhus runt hörnet?

Det som önskas är väl tips på hur man vill styra, med vilken utrustning och så. Vad det finns för kul "godis" nuförtiden helt enkelt.

Mitt svar; tja det beror ju på hur mycket man vill ha... Håller själv på med ett uttag utanför dörren. Det blir ett dubbelt, men jag tar ut en 4-ledare för att kunna styra de två brunnarna var för sig. Genom väggen blir det en 5-ledare till en dosa, sedan går en av tändtrådarna till en utelampa.

På insidan väggen blir det någon styrning, har inte bestämt mig ännu, sätter upp en liten plastlåda med en bit skena i så länge... (Hela området kommer att byggas om inom några år...). Men en sak är säker - någon mobilapp blir det inte. Delar av hushållet vägrar smart-phone, och jag vill inte ha fasta installationer som måste installeras om och ha ny version av stödprogramvara varje byte av telefon eller uppgradering av Android/Apple.

Jag har funderingar på "smart house" för lite diverse i huset, bla fönsterlampor, julslingor etc. Det systemet jag har erfarenhet av (från början från fastighetssidan) var alltid en 2-tråd, men finns numera även i trådlöst. Verkar väldigt smidigt men också robust. När jag fixat en installation vill jag inte "tvingas" dit och pilla igen efter bara 5 år, säkert vid något tillfälle när jag står med armarna djupt ner i någon annan syltburk! Mobiltelefon byter man vart 3:e eller så :(

Vad jag absolut skulle föreslå är att ett av uttagen på garaget blir ett CEE216-6, dvs ett blått enfas CEE-uttag. Om Du inte redan dragit så dra 2,5mm2 till det för att kunna säkra 16A. Om det är draget utanpåliggande brukar man annars kunna köra 13A i 1,5mm2 (med vissa, rätt ovanliga, undantag, det vanliga med ledningsdimensionering...)

Dra 2,5mm2-an som egen gruppledning från central, eller se till att kopplingar i dosor på vägen är REJÄLT utförda - räkna med full ström och långa tider här. Jag skulle själv inte sätta några "snabbkopplingar" på den ledningen.

Skulle det bli någon elbil/laddhybrid, husvagn eller så, så är de uttagen överlägsna vanliga Schucko!

Andra funderingar från mig är väl att det är bra att ha ute-uttag på egna Jfb i förhållande till "känslig utrustning", som frysar, larm mm inne i huset. Själv tycker jag det är uselt att uttag med Jfb i uttaget är så skamligt dyra i Europa. I USA har det varit standard i vartenda badrum i decenier!
Det stämmer det du säger att jag jobbar inom nyproduktion bygge.
Vad jag ville ha svar på var kunna stänga strömmen helst via app om det är möjligt ända jag känner till är dosdimmer med wifi men dimmer funktion är inte aktuellt
 
E
B Blixt 123 skrev:
Det stämmer det du säger att jag jobbar inom nyproduktion bygge.
Vad jag ville ha svar på var kunna stänga strömmen helst via app om det är möjligt ända jag känner till är dosdimmer med wifi men dimmer funktion är inte aktuellt
Dimmer funktion via app är helt klart möjligt, inklusive astrour, sök, Plejd På Youtube.
 
  • Gilla
Blixt 123
  • Laddar…
B Blixt 123 skrev:
Vad jag ville ha svar på var kunna stänga strömmen helst via app om det är möjligt ända jag känner till är dosdimmer med wifi men dimmer funktion är inte aktuellt
Ska det funka på distans?
Finns det internet?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ska det funka på distans?
Finns det internet?
Jepp finns internet
 
B Blixt 123 skrev:
Jepp finns internet
Shelly. Det finns brytare utan dimmer.
 
Senaste reklambladet från Malmbergs hade 2 uppslag med app-styrda pryttlar som jag inte läste något om eftersom jag inte själv är så intresserad, lade bara på minnet att de finns...
 
  • Gilla
Blixt 123
  • Laddar…
Tack för intresset - men jag kan/vill inte skriva en ren "reklamtext" för ett fabrikat i detta forum.

Speciellt inte som jag (i princip) kan sälja sådana prylar själv också - även om jag aldrig gjort det hittills, då jag mest jobbar mot industri och fastighetssidan, där jag accepterar att kunden själv köper in enligt mina anvisningar.

Det jag tänker på är ett av de system som finns på marknaden för hemautomation - där man kör hela huset i en och samma styrning. Jag tror att man kan få motsvarande funktioner även ur andra system som säljs som "smart elsystem" för villabruk.

Givetvis är tröskelkostnaden för "centralutrustning" och "kom-igång" fullständigt orimligt om man skall styra en julgran och en utelampa, men tämligen rimlig om man tar hela huset, all belysning, säkerhetstimer på spis, larmpunkter, kanske styrning av några markiser etc etc. Om man ändå tänker bygga om sitt hus med något sådant system är också startkostnaden något man förr eller senare måste ta, så varför inte till jul?

Dock går det att "smygstarta" det system jag känner bäst genom att köra med enklaste sortens kanalgenerator, som inte har någon PLC-funktion i sig, då kan man använda I/O-moduler som reläklumpar i dosan bakom vägguttag eller motsvarande bakom strömbrytare för ingång. Det går alltså att använda för styrning av uttag på annan grupp/central än vad brytaren sitter utan att man blandar 230-V i dosor - det blir 2 trådar för signalbussen som "går igenom", men ändå kan man överföra över 100 "signaler".

Prylarna håller "industrikvalitet", där jag byggt ut anläggningar som redan har 25 år på nacken och tryggt tuffar vidare utan obehagliga behov av uppgraderingar. För 25 år sedan var "app" ett tydligt exempel på att man till och med kan stava fel på ordet "apa"!

Prislappar vill/kan jag inte slänga ur mig - de här prylarna har jag hittills inte sett på hyllan hos något byggvaruhus. Men för julgranen blir det utan tvekan mycket billigare att handla hos Kjell, eller Classe, eller något av alla byggvaruhusen, eller den lokala elaffären och kanske till och med på Maxi-affären!

Jag skriver inte och säger att "min lösning" är bättre eller att någon annan är sämre. Det får var och en välja vilka förutsättningar och önskemål den har - jag ville bara ge TS en liten notis om att det finns alternativ till "hempularkvalitet" också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.