Ska sätta några utvändiga eluttag på framsidan skulle vilja kunna bryta strömmen till dessa på smidigt sätt undrar om någon som har praktiska tips för detta.
Är elektriker själv så har vi detta uträtt från kommentarer!
Tack på förhand
 
E
Framsidan = utsidan av huset?
Beroende på vilka laster du har kan man ju styra med en vanlig strömbrytare som man brukar ha till lampor.
Ett alternativ att köra med separata brunnar så kan du styra två pjäser i ett uttag eller köra ena fast.
Är man orolig att jordfelsbrytare kan komma att detektera jordfel kan man använda tvåpolig brytning.
 
JanneJanne123
Vet inte om jag inte förstår din fråga, men det vanligaste är ju att använda någon form av strömbrytare typ:
Vit strömbrytare av vridtyp monterad på vit yta.

Men det kan ju knappast en elektriker behöva fråga i ett konsumentforum om?
 
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
E
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte om jag inte förstår din fråga, men det vanligaste är ju att använda någon form av strömbrytare typ:
[bild]

Men det kan ju knappast en elektriker behöva fråga i ett konsumentforum om?
Varför är det nu inte tillåtet att fråga.. Hela forumet är väl fyllt av frågor?
 
Ja, eftersom du är elektriker får du nog spelifiera din frågeställning lite för det kan ju knappast handla om "vanliga" frågor om uttag och brytare som ju alla elektriker nog har rätt bra koll på.
 
  • Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Du missförstår mig, klart man får fråga, det jag funderar på är om JAG förstår frågan eftersom jag är rätt säker på att en elektriker vet vad en strömbrytare är.

Edit: kom ett inlägg mellan, men svaret var till El-löken
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vet inte om jag inte förstår din fråga, men det vanligaste är ju att använda någon form av strömbrytare typ:
[bild]

Men det kan ju knappast en elektriker behöva fråga i ett konsumentforum om?
Sorry skulle varit mer specifikt!
Tänker mig två av uttagen ska gå till ex julbel sen ett tvåvägsuttag på garaget för diverse användning.
Min tanke var kanske om ddt finns någon trådlös brytning kanske överkurs uttagen till belysning skulle kunna ligga över astrour
E El-Löken66 skrev:
Framsidan = utsidan av huset?
Beroende på vilka laster du har kan man ju styra med en vanlig strömbrytare som man brukar ha till lampor.
Ett alternativ att köra med separata brunnar så kan du styra två pjäser i ett uttag eller köra ena fast.
Är man orolig att jordfelsbrytare kan komma att detektera jordfel kan man använda tvåpolig brytning.
 
Har du ett befintligt kablage som du kan komplettera eller ska du dra nytt?
 
E
B Blixt 123 skrev:
Sorry skulle varit mer specifikt!
Tänker mig två av uttagen ska gå till ex julbel sen ett tvåvägsuttag på garaget för diverse användning.
Min tanke var kanske om ddt finns någon trådlös brytning kanske överkurs uttagen till belysning skulle kunna ligga över astrour
Har du tittat på Plejd, där kan du få med Astrout.
 
E elmont skrev:
Har du ett befintligt kablage som du kan komplettera eller ska du dra nytt?
Jag har förberrätt med ny kabel o dosat av för detta till garaget ligger det också över egen grupp under undercentral en i garaget
 
E
B Blixt 123 skrev:
Jag har förberrätt med ny kabel o dosat av för detta till garaget ligger det också över egen grupp under undercentral en i garaget
Fler frågor?
 
Troll-tråd?
 
E
snaggletooth snaggletooth skrev:
Troll-tråd?
Definitionen av smidigt är för en kanske inte densamma för den andre.

Min första tanke var en strömbrytare men nu landar det allt mer i att det är en annan lösning som sökes, tror att Plejd kan fungera bra till detta.

Vad har du för förslag @snaggletooth, hur hade du gjort om detta vore i din stuga?

Troll eller inte, tråden blir väl lite till vad svaren gör den till också.
 
Plejd och Shelly är väl det "nya" nu för tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.