Hej allihop,
Har ett Myresjöhus byggt 1980 med mekanisk frånluft som ventilationssystem. När vi köpte huset för ett par år sedan så var inte ventilationen igång för att ägaren då hade renoverat köket och ej skaffat en köksfläkt som var anpassad för detta. Fläkten har varit kvar på taket men strömkabeln har bara hängt löst uppe på vinden och ej varit inkopplad.

Men nu har vi kopplat in fläkten för att se hur det fungerar och allt fungerar, luft sugs ut från badrummen samt tvättstuga samt kök... Men herregud vad det låter. Det låter inte trasigt eller osmörjt utan helt enkelt ett högt sus.

Fläkten är av sorten:
SVAB SVF-9
Motortyp ENFAS
220V
50Hz
Effekt 90W
Kondensator 2uF

Kan man koppla in fläkten till någon form av varvreglage så man slipper köra den på max hela tiden, eller ska den alltid snurra för fullt?

Finns grejer på Bauhaus eller är det mer avancerade grejer?

Ursäkta min okunskap, men jag lär mig mycket av dessa äventyr.

Video bifogas från taket!

Mvh Tobias

• Gilla
Dlofgren och 1 till
  • Laddar…
Tobeass Tobeass skrev:
Hej allihop,
Har ett Myresjöhus byggt 1980 med mekanisk frånluft som ventilationssystem. När vi köpte huset för ett par år sedan så var inte ventilationen igång för att ägaren då hade renoverat köket och ej skaffat en köksfläkt som var anpassad för detta. Fläkten har varit kvar på taket men strömkabeln har bara hängt löst uppe på vinden och ej varit inkopplad.

Men nu har vi kopplat in fläkten för att se hur det fungerar och allt fungerar, luft sugs ut från badrummen samt tvättstuga samt kök... Men herregud vad det låter. Det låter inte trasigt eller osmörjt utan helt enkelt ett högt sus.

Fläkten är av sorten:
SVAB SVF-9
Motortyp ENFAS
220V
50Hz
Effekt 90W
Kondensator 2uF

Kan man koppla in fläkten till någon form av varvreglage så man slipper köra den på max hela tiden, eller ska den alltid snurra för fullt?

Mvh Tobias
Nej den ska inte gå för fullt hela tiden. Utan det ör därför den typen ska ha en Alliancefläkt i köket. Den sköter varvtalet på takfläkten.
Den ser till att den körs i ett lägre varvtal och sedan finns det ett forcerat läge där fläkten går på max.
Nu kanske du inte är sugen att byta köksfläkt, då är lösningen en vartalregulator likt denna https://www.luftbutiken.se/varvtals...5kpnPdatyUqkBFpZpOwMjwSGg8b0Z8hgaAnzkEALw_wcB

T Tompafix skrev:
Nej den ska inte gå för fullt hela tiden. Utan det ör därför den typen ska ha en Alliancefläkt i köket. Den sköter varvtalet på takfläkten.
Den ser till att den körs i ett lägre varvtal och sedan finns det ett forcerat läge där fläkten går på max.
Nu kanske du inte är sugen att byta köksfläkt, då är lösningen en vartalregulator likt denna [länk]
Det skulle ha varit en steglös potensiometer. 800 varv i grundläggande är perfekt .Då blir det tyst

• Gilla
NyAnvändare
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Nu kanske du inte är sugen att byta köksfläkt, då är lösningen en vartalregulator likt denna [länk]

Tusen tack för ditt svar, skulle denna fungera också? Blir osäker på vad de menar med "Universalmotor" i beskrivningen på Claes Ohlson då det står "Enfasmotor" på min fläkt.
https://www.clasohlson.com/se/p/36-...IpL2H67FpFHiNY7xvHwzKlHExZg8YyaQaAg6dEALw_wcB

Tobeass Tobeass skrev:
Tusen tack för ditt svar, skulle denna fungera också? Blir osäker på vad de menar med "Universalmotor" i beskrivningen på Claes Ohlson då det står "Enfasmotor" på min fläkt.
[länk] surfaces&gclid=Cj0KCQjwhqaVBhCxARIsAHK1tiM0MzmthFy5MR4uDnsBQWzIpL2H67FpFHiNY7xvHwzKlHExZg8YyaQaAg6dEALw_wcB
Oj ingen aning tyvärr. Fläktfirman som var hos mig avrådde starkt från de steglösa varianterna.

Edit. Bra att få igång ventilationen för hälsans skull. Sitter alla rör fast som de ska på vinden?
Är kablage från fläkten intakta? Kommer du åt dem i huset någonstans?

Redigerat:
E etompau skrev:
Varvtalsreglering av dessa motorer funkar bäst med en transformator.
Exempel: [länk]
Precis vad jag hänvisade till längre upp :rofl:

Vad har ni för uppvärmning? Har en likadan fläkt som har styrning via pannan.

Låter som det skulle kunna vara dåliga lager i fläkten tycker jag. Troligen dags att byta lager om man kan annars byta hela takfläkten. Styrning med transformator ger normalt lite lägre ljud än styrning med tyristor/varvtalsregulator. Byt till en Alliancefläkt nästa gång köksfläkten ska bytas så blir det som tänkt.

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Borde de inte mättas upp av en expert, då är de bra med fasta lägen. För mycket frånluft kan skapa för stort undertryck

Då har jag fått tag i ett varvtalsreglage, men min elkunskap är väl ungefär från 8:an högstadiet.

Såhär ser dosan ut när jag öppnar upp den:
Öppen elektrisk dosa med varvtalsreglage och klara märkningar för fas, nolla, och jordningsanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och såhär ser kopplingschemat ut:
Kopplingsschema för varvtalsreglage med beteckningar för fas, nolla, jord och motoranslutningar.
Skapa konto

Fas, nolla jord in och fas nolla jord ut... men hur ska det kopplas?

Tacksam för stöd! =)

Kan nog inte bli mycket enklare, fas in på "pil in".
Fläktmotor ansluts till "våg med pil".

Jord och neutralledare ansluts direkt till motorn.

E etompau skrev:
Kan nog inte bli mycket enklare, fas in på "pil in".
Fläktmotor ansluts till "våg med pil".

Jord och neutralledare ansluts direkt till motorn.
Såhär ser kopplingen ut just nu (tidigare ägare hade som sagt bytt köksfläkt, men inte till en alliancefläkt så han struntade i att koppla in fläkten)
Elektriska kablar med osäker koppling, vita och svarta kablar kopplade med skarvklämmor, mot en plywoodbakgrund.
Skapa konto

Den vita kabeln kommer från fläkten på taket, det svarta går till vägguttaget på vinden.

Så endast fasen skall in i dosan (svart kabel, pil in), samt fläktmotor ut(brun kabel, våg med pil)?
gröngul på gröngul, blå på blå?

Tobeass Tobeass skrev:
Såhär ser kopplingen ut just nu (tidigare ägare hade som sagt bytt köksfläkt, men inte till en alliancefläkt så han struntade i att koppla in fläkten)
[bild]

Den vita kabeln kommer från fläkten på taket, det svarta går till vägguttaget på vinden.

Så endast fasen skall in i dosan (svart kabel, pil in), samt fläktmotor ut(brun kabel, våg med pil)?
gröngul på gröngul, blå på blå?
Ja dimmern ska in i serie med matningen till motorn. Svart ledare i vit kabel till "våg med pil".
Brun ledare i svart kabel till "pil in".
Jord och neutralledare ska ej röras, ska gå gå direkt till motorn.

Tobeass Tobeass skrev:
Hej allihop,

Fläkten är av sorten:
SVAB SVF-9
Motortyp ENFAS
220V
50Hz
Effekt 90W
Kondensator 2uF

Mvh Tobias
Tobeass Tobeass skrev:
Hej allihop,

Fläkten är av sorten:
SVAB SVF-9
Motortyp ENFAS
220V
50Hz
Effekt 90W
Kondensator 2uF

Video bifogas från taket
Mvh Tobias

Hej .äger också ett myrsjöhus byggt 80 .har precis kommit ner från taket fly förbannad över att jag inte klarar av att öppna huven till fläkten.
Den gnisslar och jag hade tänkt ge den lite smörj. finns det något speciellt trick för att få av huven ? Har en exakt likadan som din . Med gångjärn och expand. Låsbeslag på framsidan . Den sitter som fastsvetsad.
mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.