819 läst ·
3 svar
819 läst
3 svar
Ska man ha brickor när man skruvar fast lådbeslag i låda?
Jag vill minnas att en funktion av brickor är att förhindra att maskinskruvar blir lösa över tid p.g.a. vibrationer/rörelse.
Gäller det även för kullriga träskruvar där skruvhuvudet är mot metall? I mitt fall så är skruvhuvudet på lådbeslag av metall och gängorna går in i trä. Borde jag ha brickor mellan skruvhuvudet och lådbeslaget p.g.a. anledningen i förra stycket? Det blir förstås mycket vibrationer/rörelse eftersom lådorna kommer dras ut och in tusentals gånger över tid. Kommer skruvarna bli lösa om de inte har brickor?
Gäller det även för kullriga träskruvar där skruvhuvudet är mot metall? I mitt fall så är skruvhuvudet på lådbeslag av metall och gängorna går in i trä. Borde jag ha brickor mellan skruvhuvudet och lådbeslaget p.g.a. anledningen i förra stycket? Det blir förstås mycket vibrationer/rörelse eftersom lådorna kommer dras ut och in tusentals gånger över tid. Kommer skruvarna bli lösa om de inte har brickor?
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Jag råkade lägga tråden i fel ämne. Den skulle vara i Byggmaterial & Byggteknik.
Tack.
Jag läste precis att brickor inte hjälper mot det jag beskrev ändå. Det som gäller är snarare låsmuttrar eller Loctite tydligen, vilket förstås inte funkar här.
Det är mycket mer friktion på gängorna när man skruvar i trä jämfört med bult och mutter. Sistnämnda brukar man ju kunna skruva in med bara fingrarna nästan hela vägen.
Jag låter beslagen sitta som de gör med endast skruv.
Jag läste precis att brickor inte hjälper mot det jag beskrev ändå. Det som gäller är snarare låsmuttrar eller Loctite tydligen, vilket förstås inte funkar här.
Det är mycket mer friktion på gängorna när man skruvar i trä jämfört med bult och mutter. Sistnämnda brukar man ju kunna skruva in med bara fingrarna nästan hela vägen.
Jag låter beslagen sitta som de gör med endast skruv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avlopp i plast hur ansluta mot gamla gjutjärn när det ser ut såhär?
Vatten & Avlopp -
Hur öppnar jag panelen till spolknapparna? Ifö vägghängd toalett
Badrum -
Ogräs nära thujahäck?
Häckar, Buskar & Träd -
Parkett i hall bågnar uppåt i mitten
Golv -
Blommande buskar och perenner i havsnära läge? Hur skapa lummighet?
Häckar, Buskar & Träd