3 316 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ska man foga ända ut mot vägg?
Har nu sätt klinkers och just fogat nu, var lite bökigt själva fogningen då fogmassan torkade och klumpade sig direkt den kom ut på golvet (var smidig och fin i hinken) Troligen var det väll värmen, var 28grader inne så det torkade väll för fort. Men det blev bra till slut.
Men jag kom på att undra på en sak, jag har lämmnat 5-10mm springor mellan klinkers och vägg, som listen kommer att dölja. Men ska man ändå foga igen själva springan mellan klinker och vägg ???
MVH Anders
Men jag kom på att undra på en sak, jag har lämmnat 5-10mm springor mellan klinkers och vägg, som listen kommer att dölja. Men ska man ändå foga igen själva springan mellan klinker och vägg ???
MVH Anders
Har du golvlist i badrummet? Låter inte så praktiskt. Beroende på övrigt väggmaterial och konstruktion så skulle jag överväga att hoppa över golvlisten och bara lägga silikon i skarven.
Normalt lägger man silikon i de skarvar där rörelser kan uppkomma, dvs t.ex. mellan golv vägg. Men silikonets primära uppgift är inte att täta utan att ta upp rörelser.
Tompa
Normalt lägger man silikon i de skarvar där rörelser kan uppkomma, dvs t.ex. mellan golv vägg. Men silikonets primära uppgift är inte att täta utan att ta upp rörelser.
Tompa
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 247 inlägg
Det är ju torrutrymme så då gör du som du vill, men tänk på att en utspillt skurhink kan rinna ner bakom listen och kanske vidare i någon spricka. Se till att det är tätt mot väggen innan du sätter dit listen. Latexfog brukar räcka.abel48 skrev:
------------
En arbetskamrat köpte ett hus som hade satt sig "lite". I ett flertal av rummen krävde försäkringsbolaget spärrskikt längs de lågt liggande kanterna eftersom utspilld vätska ovillkorligen rann ner i mellanbjälklag och innerväggar. Mycket riktigt; en 2-liters saftkaraff tappades av dottern och rann till ett av hörnen i en liten trekantig pöl. Tack vare tätningen stannade saften kvar i rummet.
Klicka här för att svara