Vi vill renovera väggen I vår trapp, helst själva, men på ett säkert sätt. Färgen som vi tror är original från när huset byggdes 37 har suttit under ett lager av frigolit och gipsskivor sedan sjuttiotalet. Förmodligen finns partier av gammalt mögel också. Vi skulle egentligen behöva slipa ner strukturen/rappningen men tänker att det är säkrast att bara spackla över och använda inkapslingsfärg. Kanske skulle vi också behöva knacka ner en del puts som sitter dåligt men vi är oroliga för skadligt byggdamm iom blyfärgen. Är det görbart på egen hand?
Spikbjörn skrev:
Väggen är inomhus. Vi köpte ett blytestkit, det gav utslag på väggen, några av våra innedörrar och lister. Kan det vara ett falskt positiv? Jag vet inte hur bra dessa tester är, min man köpte det på Amazon.GoC skrev:
Men tack för utmärkta synpunkter, det Finns kanske inte någon anledning att oroa sig?! Jag visste inte att blyfärg varit förbjudet för inomhusbruk så länge, trodde att det var sjuttiotalet som var brytgränsen.
Frågar man AI får man följande svar
Blyfärgen ersattes gradvis av zinkvitt under 1800-talet när dess giftighet blev känd, och 1860 förbjöds den för invändigt måleri i Sverige
Zinkvitt blev det dominerande vita pigmentet fram till mitten av 1900-talet då titanvitt började ersätta även zinkvitt.
Blyfärgen ersattes gradvis av zinkvitt under 1800-talet när dess giftighet blev känd, och 1860 förbjöds den för invändigt måleri i Sverige
Zinkvitt blev det dominerande vita pigmentet fram till mitten av 1900-talet då titanvitt började ersätta även zinkvitt.
- Förbud och ersättning:I Sverige förbjöds blyvitt för invändigt måleri år 1860, och zinkvitt tog över som det dominerande vita pigmentet.
- Zinkvitt var dominerande fram till mitten av 1900-talet, då titanvitt snabbt började ersätta det på grund av sin högre täckförmåga.
Produkter som diskuteras: "zinkvitt"
Linoljefärg Vit Titan-Zink Ottosson
För inomhus- och utomhusbruk
75 kr inkl moms
Läs mer
Tusen tack! Jag trodde jag var kapabel till att Googla men troligen gick det kanske lite för fort, när det stod att bly kunde förekomma I färg ända fram till sjuttiotalet tog jag för givet att det gällde inomhus också. Det besparar oss en hel del ångest och möda!GoC skrev:
Frågar man AI får man följande svar
Så gissar på att det där testkittet köptes helt i onödan och verkar troligen inte alls fungera eller reagera på Zink
- Förbud och ersättning:I Sverige förbjöds blyvitt för invändigt måleri år 1860, och zinkvitt tog över som det dominerande vita pigmentet.
- Zinkvitt var dominerande fram till mitten av 1900-talet, då titanvitt snabbt började ersätta det på grund av sin högre täckförmåga.
Blyvitt förbjöds utomhus 1920, numera är även zink något man undviker, ffa kan zink vara toxiskt för vattenlevande organismer, tror jag.
Blymönja (där linolja och blypigment används som rostskydd och träskydd mot fukt, orange-röd färg) fasades ut under 80-talet. Får nu inte säljas till annat än "yrkesmålare" och används ibland för kulturhistorisk restaurering eller sjöfart. MEN järnmönja är ofta ett lika bra giftfritt alternativ.
Blymönja (där linolja och blypigment används som rostskydd och träskydd mot fukt, orange-röd färg) fasades ut under 80-talet. Får nu inte säljas till annat än "yrkesmålare" och används ibland för kulturhistorisk restaurering eller sjöfart. MEN järnmönja är ofta ett lika bra giftfritt alternativ.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden