Vi vill renovera väggen I vår trapp, helst själva, men på ett säkert sätt. Färgen som vi tror är original från när huset byggdes 37 har suttit under ett lager av frigolit och gipsskivor sedan sjuttiotalet. Förmodligen finns partier av gammalt mögel också. Vi skulle egentligen behöva slipa ner strukturen/rappningen men tänker att det är säkrast att bara spackla över och använda inkapslingsfärg. Kanske skulle vi också behöva knacka ner en del puts som sitter dåligt men vi är oroliga för skadligt byggdamm iom blyfärgen. Är det görbart på egen hand?

• Gammal vägg med hål exponerar gipslager, ursprunglig färg syns. Tecken på rost och slitage synliga runt hålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten vägg i trapphus med sprickor och avflagningar, delvis exponerad rå puts och synlig trälist i hörnet.
    Skapa konto
  • Gammal vägg i trappa med tidigare färg, rund öppning och spår av skador. Struktur från originalputs syns tydligt.
    Skapa konto
Hur vet ni att det är blyfärg?
Blyvitt förbjöds inomhus 1860 (enligt uppgift hos färgtillverkare). Eller är det utomhus.
Blymönja var orange.

Blyfärg ?
Det förbjöds, enligt Google, redan på 1860-talet för invändig målning.
Så varför skulle det vara det i ett hus från 1930-talet?

Spikbjörn Spikbjörn skrev:
Hur vet ni att det är blyfärg?
Blyvitt förbjöds inomhus 1860 (enligt uppgift hos färgtillverkare). Eller är det utomhus.
Blymönja var orange.
GoC GoC skrev:
Blyfärg ?
Det förbjöds, enligt Google, redan på 1860-talet för invändig målning.
Så varför skulle det vara det i ett hus från 1930-talet?
Väggen är inomhus. Vi köpte ett blytestkit, det gav utslag på väggen, några av våra innedörrar och lister. Kan det vara ett falskt positiv? Jag vet inte hur bra dessa tester är, min man köpte det på Amazon.

Men tack för utmärkta synpunkter, det Finns kanske inte någon anledning att oroa sig?! Jag visste inte att blyfärg varit förbjudet för inomhusbruk så länge, trodde att det var sjuttiotalet som var brytgränsen.

Frågar man AI får man följande svar

Blyfärgen ersattes gradvis av zinkvitt under 1800-talet när dess giftighet blev känd, och 1860 förbjöds den för invändigt måleri i Sverige
Zinkvitt blev det dominerande vita pigmentet fram till mitten av 1900-talet då titanvitt började ersätta även zinkvitt.
  • Förbud och ersättning:I Sverige förbjöds blyvitt för invändigt måleri år 1860, och zinkvitt tog över som det dominerande vita pigmentet.
  • Zinkvitt var dominerande fram till mitten av 1900-talet, då titanvitt snabbt började ersätta det på grund av sin högre täckförmåga.
Så gissar på att det där testkittet köptes helt i onödan och verkar troligen inte alls fungera eller reagera på Zink

GoC GoC skrev:
Frågar man AI får man följande svar

Blyfärgen ersattes gradvis av zinkvitt under 1800-talet när dess giftighet blev känd, och 1860 förbjöds den för invändigt måleri i Sverige
Zinkvitt blev det dominerande vita pigmentet fram till mitten av 1900-talet då titanvitt började ersätta även zinkvitt.
  • Förbud och ersättning:I Sverige förbjöds blyvitt för invändigt måleri år 1860, och zinkvitt tog över som det dominerande vita pigmentet.
  • Zinkvitt var dominerande fram till mitten av 1900-talet, då titanvitt snabbt började ersätta det på grund av sin högre täckförmåga.
Så gissar på att det där testkittet köptes helt i onödan och verkar troligen inte alls fungera eller reagera på Zink
Tusen tack! Jag trodde jag var kapabel till att Googla men troligen gick det kanske lite för fort, när det stod att bly kunde förekomma I färg ända fram till sjuttiotalet tog jag för givet att det gällde inomhus också. Det besparar oss en hel del ångest och möda!

Det är inte säkert att burken med färg användes korrekt eller inom avsett område men en bättre andningsmask med dammfilter hejdar också blydamm så det är inga problem. För mask vill ni ha vid den typen av arbete.

Blyvitt förbjöds utomhus 1920, numera är även zink något man undviker, ffa kan zink vara toxiskt för vattenlevande organismer, tror jag.
Blymönja (där linolja och blypigment används som rostskydd och träskydd mot fukt, orange-röd färg) fasades ut under 80-talet. Får nu inte säljas till annat än "yrkesmålare" och används ibland för kulturhistorisk restaurering eller sjöfart. MEN järnmönja är ofta ett lika bra giftfritt alternativ.

Z z_bumbi skrev:
Det är inte säkert att burken med färg användes korrekt eller inom avsett område men en bättre andningsmask med dammfilter hejdar också blydamm så det är inga problem. För mask vill ni ha vid den typen av arbete.
Absolut! Vi har ordentligt andningsmask med filter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.