Nu har jag ägnat dagen åt att leta efter erbjudanden på Bosch sticksågar 18 V LI (som vanligt fastnar man när man väl börjat kolla runt). Det vore jättesnällt om någon ville kolla om jag tänkt rätt när jag valt ut dessa två saker att beställa. Är det "rätt" sorts maskin (så jag inte hittat någon särskilt konstig variant), och bör batteriet passa till maskinen?

https://www.amazon.co.uk/Bosch-GST1...AA0Q/ref=aag_m_pw_dp?ie=UTF8&m=A3IIJM7Z2I6PF0

https://www.amazon.de/gp/product/B00ARAUS3M/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A3N60NCZLIVW37

Jag har en laddare till min blå skruvdragare på 14,4 V, och på den laddaren står det 10,8 - 18 V. Funkar den till det här också då?

Stort tack om någon vill hjälpa mig!

Vad är det för laddare du har? AL1820 eller AL1860 passar till batterierna som är till GST18V det kan dock finnas flera som jag inte har koll på. ;)

Om du är intresserad av en bagagnad maskin så kan du höra av dig på PM.

Tycker alla det eller finns det fördelar med den andra modellen också?

Limpa är helt överlägset, har du väl vant dig att såga från undersidan finns ingen återvändo.

Men vänta nu, det beror väl på vad man ska ha den till? Jag kan nog inte se en situation där jag skulle behöva såga från undersidan (eller är det alltid bättre)? Jag ska inte bygga hus (trots sajtnamnet :) ), snarare göra mindre snickeriprojekt som att bygga inredningslösningar och möbler. Har byggt ett sovloft/loftsäng till barnen t.ex. Dessutom har jag förresten små händer (smal kvinna). Spelar det någon roll för vad jag vill ha?

gavagai skrev:
Men vänta nu, det beror väl på vad man ska ha den till? Jag kan nog inte se en situation där jag skulle behöva såga från undersidan (eller är det alltid bättre)? Jag ska inte bygga hus (trots sajtnamnet :) ), snarare göra mindre snickeriprojekt som att bygga inredningslösningar och möbler. Har byggt ett sovloft/loftsäng till barnen t.ex. Dessutom har jag förresten små händer (smal kvinna). Spelar det någon roll för vad jag vill ha?
Tja ska du finsåga så är det nog ännu större anledning att gå på limpan. :)
Du kommer avsevärt närmare arbetsstycket. Och jag tror du vill såga från undersidan när du vant dig. ;)

O.k. Nästa fråga... För det jag vill göra, skulle det egentligen bli någon praktisk skillnad om jag valde 10,8 V istället för 18?

gavagai skrev:
O.k. Nästa fråga... För det jag vill göra, skulle det egentligen bli någon praktisk skillnad om jag valde 10,8 V istället för 18?
Skillnaden i kraft mellan 10,8 och 18 är nog rätt stor.
Man får inte trycka på för mycket med 10,8 medans man kan mosa på rätt bra med 18V - som jag upplever det.

Med tanke på vad TS säger om storleken på händer så kanske en handväska eller en 10,8V är rätt ändå. Jag har en GST135 och jag gillar den verkligen, men jag kan tycka att den är lite stor att greppa runt ibland med mina händer, strl 9 i handskar. Jag gissar att en 10,8V har lite mindre omkrets. Annars är ju greppet på handväskan mindre, men som sagt så tror jag en limpa skulle uppskattas mer. Även om jag sällan sågar underifrån (då min såg som sagt är lite stor till mina händer) så upplever jag kontrollen mycket bättre än med de handväskor jag testat. En skillnad värd att notera är att man på en limpa inte kan reglera farten på knappen som man gör på handväskorna utan det sköts med ett separat vridreglage.

Blir svårt det här. Jag måste nog ta mig iväg til en affär och känna på dem.

Cheesen
Nu är jag nyfiken,
Är det loftsängen som ska sågas?
Kan du lägga upp en bild på laddaren? 10,8v och 18v passar inte i samma uttag.

Sen undrar jag om det inte är smartare om du kollar på en sticksåg med sladd, typ gst90 eller liknande. Både billigare och starkare. Sticksågen använder man ändå så sällan att den kan lika gärna ha sladd.
Om du ska snickra möbler så hade jag nog inte ens haft en sticksåg speciellt högt upp på inköpslistan. Cirkelsåg/sänksåg, för att klyva och kapa dom stora bitarna, japansåg till finliret. En bra slipmaskin, pelarborren, hyveln, och handöverfräs kommer också före sticksåg på inköpslistan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.