38 656 läst ·
72 svar
39k läst
72 svar
Ska köpa släpvagn men känner mig fruktansvärt velig och osäker
Blir inte ett hästsläp väldigt begränsande när man kör virke?Wilfa skrev:Begagnat hästsläp är väldigt smidigt. Lätt att lasta i, ståhöjd inuti, täckt och vädersäkert och bra invändiga mått. Nu har jag ett ganska nytt hästsläp så jag har kombiramp, dvs kan öppna bak som en dörr eller lägga ner som läm, perfekt att man kan välja att lätt gå in själv eller lätt komma åt att lasta med truck.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Har ett bromsat tranesläp till salu som har byggskivemått. Det är från 88 och funkar bra. Dock obesiktat nu. Det är ett 800kg släp. Pm om nån vill köpa för några tusingar.
Funkar utmärkt att låta virke sticka ut. Har kört så i 15 år och under ett flertal byggprojekt. Visst, det är enklare att köra virke på någon form av flaksläp, men vill man bara ha ett släp och inte flera så gäller det att hitta det bästa allroundsläpet för de behov man har och då överväger hästsläpets fördelar för många tror jag. Däremot är det nog många som inte håller på med hästar som inte tänker på alla fördelar med ett hästsläp 
Mycket bra inlägg från alla som svarar ! Det tackar jag så mycket för!
Tack så mycket för tipset om grindar ! Har inte haft en tanke på det med det verkar onekligen som en vettig investering !
Har kört en del olika hyrvagnar genom åren och det har ju faktiskt varit lite trökigt att baxa omkring på stora vagnar när man varit och hämtat saker. dessutom när jag tänker efter så har den vagn jag haft oftast bakom bilen varit en hagavagn i just 250 cm storlek och den har då funkat till möbelkörning när det behövts.
Så nu känns det som det bara är att bestämma sig för vilket märke som känns vettigast att köpa.
Är fortfarande både lite sugen men samtidigt lite tveksam till Tiki treiler B275p. Det är ett bra pris på den men samtidigt ser den lite vek ut..... Frågar man säljaren så är det en toppenvagn som slår allt men det ska de väl säga också om de ska kunna sälja nått...
Någon där ute som har erfarenhet av Tiki vagnarna som kan berätta vad ni tycker om dom?
.
Tack så mycket för tipset om grindar ! Har inte haft en tanke på det med det verkar onekligen som en vettig investering !
Har kört en del olika hyrvagnar genom åren och det har ju faktiskt varit lite trökigt att baxa omkring på stora vagnar när man varit och hämtat saker. dessutom när jag tänker efter så har den vagn jag haft oftast bakom bilen varit en hagavagn i just 250 cm storlek och den har då funkat till möbelkörning när det behövts.
Så nu känns det som det bara är att bestämma sig för vilket märke som känns vettigast att köpa.
Är fortfarande både lite sugen men samtidigt lite tveksam till Tiki treiler B275p. Det är ett bra pris på den men samtidigt ser den lite vek ut..... Frågar man säljaren så är det en toppenvagn som slår allt men det ska de väl säga också om de ska kunna sälja nått...
Någon där ute som har erfarenhet av Tiki vagnarna som kan berätta vad ni tycker om dom?
.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tycker inte alls man behöver ha 250cm flakmått. Mitt Respo släp är endast 125x200 men främre lämmen är fällbar så det går bra att lasta byggskivor ändå. Långa brädor och reglar kan man ju lasta uppe på lämmarna eller fälla den främre och haka av den bakre. Smidigt lite släp som är lätt att ställa undan på tomten och inga bromsar att serva. Funkar dock inte om man vill köra några tyngre saker än 5-600 kg.
med den längden får du rejält utstick bak om du ska köra panel eller virke överhuvudtaget.
Även bredden är i mitt tycke för lite då den blir begränsad både vid körning av byggvaror och
möbler. Jag hade satsat på en lite bredare och längre vagn då du får mer flexibilitet då....
Röstar också på en runt 180x340...
/
M
Även bredden är i mitt tycke för lite då den blir begränsad både vid körning av byggvaror och
möbler. Jag hade satsat på en lite bredare och längre vagn då du får mer flexibilitet då....
Röstar också på en runt 180x340...
/
M
Lite mer än hälften framåt och resten bakåt om man har gallersläp eller liknande. Allt bakåt som de flesta gör resulterar i noll kultryck och är farligt för både dig själv och andra. Har man ett vanligt släp med bra längd gör man förstås jämna fina högar med lite vikt framåt.Nyfniken skrev:
Har en tiki trailer 265 med extra hög lem (50 cm) + 70 cm galler.
Om du jämför med std obromsat så är det väldigt praktiskt med 120 hjöd.
Kvaliten är ok.
Det stora problemet är de smala sulorna.
och eftersom axeln är kort kan du inte slänga på tex 185 Opel fälgar.
det är ET -30 på 145, så för 185 behöver du fälgar med ET -70 (snor dyrt) för att annars går dom i chassit...
Så länge du håller dig under 550 kg är det ok.(lagligt)
skulle hämta tak+vägg-gips m.m. Fick åka 2 ggr med rätt tom kärra pga vikten.
samma problem om du ska grus/sand.
Om du jämför med std obromsat så är det väldigt praktiskt med 120 hjöd.
Kvaliten är ok.
Det stora problemet är de smala sulorna.
och eftersom axeln är kort kan du inte slänga på tex 185 Opel fälgar.
det är ET -30 på 145, så för 185 behöver du fälgar med ET -70 (snor dyrt) för att annars går dom i chassit...
Så länge du håller dig under 550 kg är det ok.(lagligt)
skulle hämta tak+vägg-gips m.m. Fick åka 2 ggr med rätt tom kärra pga vikten.
samma problem om du ska grus/sand.
Har även jag en tikitreiler 265 med hemgjord galler grind.
Tycker den är väldigt bra rent allmänt , har fraktat allt från mopeder till soffor på den.
Väldigt smidigt att lasta mopeder eller mc då flaket går att tippa så man kan rulla eller köra upp ekipaget.
Finner inga problem med fälgarna prismässigt då man bara behöver 1 par sommardäck och 1 par vinterdäck till kärran.
Många som lånat släpet av mig tycker det är följsamt samt lättbackat.
Har ägt min sedan 2005 och inget har behövts bytas på den ännu.
Tycker den är väldigt bra rent allmänt , har fraktat allt från mopeder till soffor på den.
Väldigt smidigt att lasta mopeder eller mc då flaket går att tippa så man kan rulla eller köra upp ekipaget.
Finner inga problem med fälgarna prismässigt då man bara behöver 1 par sommardäck och 1 par vinterdäck till kärran.
Många som lånat släpet av mig tycker det är följsamt samt lättbackat.
Har ägt min sedan 2005 och inget har behövts bytas på den ännu.