När jag åkte hem med en flock garagedörrar kom dom också älgandes efter mig, inte för att jag tappat lämmen utan för att dom ville varna för att jag kunde göra det. Det var omtänksamt men på just detta släp sitter det låsbrickor så man ska kunna köra på detta vis.

DSC00168_www.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
har Tiki obromsat 250P släp. Rejält byggd och funkar oklandrigt efter efter kanske 5år.
Valde dom lägre grindarna eftersom man kan nå över dom vilket är guld värt när man lastar. Hyrsläp har oftast dom högre grindarna men då kan man stå på skyddsbågarna runt hjulhusen och då upplevs inte grindarna så höga.
Tror nog aldrig jag har uppfattat grindarna som för låga.

Mina hemmabyggda grindar är ca 60cm höga och lasthöjden blir då ca 80cm från botten upp till toppen på grindarna.
Tycker det är lagom höjd för att lasta grenar och häckrens då man når att lyfta över (kort som man är):p

Jag har en obromsad Kafo-vagn (Kafo Trailer) på permanent lån. Det jag stör mig på är den låga lastvikten (~420 kg) samt att den saknar kåpa! Så den dagen jag köper ett eget släp så blir det något som lastar runt tonnet, samt med kåpa. Värdelöst att täcka med pressar om det kan komma lite nederbörd... Det positiva är att vagnen var billig (för personen som köpte den). Ligger runt 8000:-.

P
Mitt släp är 350x170cm så jag får plats med en del. T.ex ett gäng byggskivor och plats över för annat. Just långt virke blir så mycket schysstare att köra med längre släp. Man slipper åka så många gånger med isolering och annat volymkrävande också.

En annan fördel är att man kan ofta slippa plocka isär grejor som t.ex gungställningar och annat stort otyg och det brukar vara ganska bekvämt och sparar en del tid.

Ja, stora kärror har sina fördelar....

Släpvagn.jpg
Skapa konto

Det där var snyggt. Men var fasen är axeln, har man den ovanpå lastytan?!

trattalask
Jag har sett iallafall en liknande släp på gammal Ikea i Malmö. Så godkänd borde typen va. Funderade just på samma sak. Var är axeln?

ullberg
"Axeln" är väl fyrkantsröret framför däcket, sen är det väl inddividuell hjulupphängning antar jag. Smart lösning, kunde verkligen tänka mig ett sådant, men jag vill inte ens veta priset på den där.

Undrar om det är "överlastsäkrat" typ lägger sig på mage när man överskrider maxlast?

Å andra sidan, ramper har ju funkat länge och har man rullat upp en minigrävare på 2 ton kanske den där principen inte är lika listig. Antar att man vevar upp till normal höjd på något vis.

ullberg
MathiasS skrev:
Antar att man vevar upp till normal höjd på något vis.
Elhydrauliskt, tyskar du vet...

Ja, ramper är bra, men att kunna köra en pallyft rakt av släpet är inte helt fel. Stora nackdelen som jag ser det är den extra vikt man sannolikt får, minskar nyttolasten...

Det finns ju stora varianter av dessa släp också och det verkar inte som att hissfunktionen kostar mer än 300 kg:

Der absenkbare Anhänger PT35 hat ein zulässiges
Gesamtgewicht bis zu 3.500 kg. Die Nutzlast ist
abhängig von der Größe des Anhängers (max.
Nutzlast bis 2.700 kg).

500kg tjänstevikt för ett släp av denna storlek är ju normalt.

Såg inläggen om huruvida man ska ha brädorna framåt eller bakåt och kom osökt in på en händelse för några år sedan på Byggmax i Helsingborg. En fin sommardag och många på ta-själv-lagret. När jag lastar mitt släp råkar jag titta lite längre bort och ser denna manmen som lastar och lastar och lastar. Folk runtomkring skrattade, och virrade på huvudet, men jag tyckte faktiskt synd om mannen (jo jag tog en bild men det var mer i eget utbildnings syfte) så jag gick bort till honom och förklarade att det såg riktigt farligt ut. Han blev lite överraskad när han tog några steg bort från bilen och tittade hur det såg ut. Han slutade som tur var lasta mer men körde faktiskt iväg med bilen såhär som bilden visar trots mina varningar om hur illa det såg ut! Ingenting var fastsurrat heller. Hoppas det gick bra... :confused:
släp.png
Skapa konto

Som sagt, lite mer än hälften framåt och resten bakåt så blir det bra. På Hornbasch har jag sett motsatsen till det där också. Ungefär samma lass men bakåt istället. Minns jag rätt var det en Renult Berlingo som knappt hade bakhjulen i marken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.