S sandraplate skrev:
Okej! Ja sista biten visste ja, men antog att även han fick ta det till domstol för att få det prövat :)
Han har inget intresse av att få det prövat eftersom du redan har betalt. Det är alltid den som vill få till stånd en förändring som behöver gå till domstol.

Tack, då blev ja lite klokare ändå ☺️

Rent krasst, ARN är en rätt svag inrättning. Det som kan hända är att företaget hamnar på deras svarta lista, några andra sanktionsmöjligheter har dom inte.

Nej så är det ju, men ryktet sprider sig fort i en småstad som min och han är duktig på att safta räkningarna från offerten som ja fått till mig under resans gång. Min ökade med 34% från offerten. Vissa ändringar gjordes, men aldrig med upplysning om att de skulle kosta mer pengar (jag är så totalt okunnig i byggbranschen så för mig hade vissa saker lika gärna kunnat bli billigare). Men vi får se om det dyker upp pengar eller inte, hur jag gör vidare annars.

Görs det tilläggsarbete/ändringar som inte var avtalat från start, så är det bäst att inhämta skriftligt kostnad för detta arbete, annars är risken att det lätt drar iväg.

Tillstöter det problem under arbetets gång som kan göra att det krävs mer arbete, mer material etc, så ska utföraren inhämta ditt godkännande innan arbetet fortskrider.

Läs på om konsumenttjänstlagen. Den är bra, och är skriven för att skydda den "svaga parten", dvs du som beställare.

Absolut, och det är ju där han har klantat till sig och inte gjort det. Hade han upplyst mig om att det skulle kosta mer så hade ja förmodligen okejat det iallafall.

Men nu gjorde han inte det, och då får man en chock när man får en räkning på 34% mer och det var ju det som gjorde att arn gick på min linje. Han kunde inte ens uppvisa att virkespriser gått upp(som också var en av hans förklaringar i efterhand, inte ens det fick jag till mig).

Som du säger arn är ju inte juridiskt bindande, men man får väll hoppas han ändock gör som de flesta som blivit "fällda" hos arn följer deras rekommendationer.

E etompau skrev:
Rent krasst, ARN är en rätt svag inrättning. Det som kan hända är att företaget hamnar på deras svarta lista, några andra sanktionsmöjligheter har dom inte.
Arn har gett mig helt rätt. Byggaren har ej svarat varken mig eller arn.
Har skickat in till kronofogden där han har svarat på delgivningen och har nu till 2 mars på sig att svara eller bestrida. Bestrider han så ses vi i rätten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.