6 213 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?
Jättedålig rekommendation, betala inte mer än överenskommet för de pengarna lär man aldrig återse.S sandraplate skrev:De har skyldighet att lämna en specificerad faktura. Allt de andra som nämns är väldigt märkligt.
Sitter själv i en sits, dock med en godkänd offert, där sluträkningen ökade med 34%. Jag betalade fakturan i sin helhet under protest och skickade in till arn. Sen hur utfallet blir vågar ja inte sia om. Men då får jag det prövat åtminstone, rekomenderar dig att göra likadant om du känner att det inte är rätt.
Mvh
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Absolut så kan de va, man kan även betala del under protest. Kontentan va mer att du slipper påminnelseavgifter o krav från tex kronofogden.M MartinP666 skrev:
Nu känner jag hantverkaren och vi bor i en liten håla. Så är det så att arn tycker allt ser rätt o riktigt ut ja men då behöver ka inte ha mer med honom o göra, har ja rätt så har jag svårt att se att han inte skulle följa arns rekommendationer. Han är rätt rädd om sitt företag, även om ja hört från flertalet att denne är rätt bra på att salta fakturorna.
Mvh
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jo de blev ju insläppta för att göra arbetet. Så någon form av överenskommelse finns. En annan sak om de hade brutit sig in och börjat jobba. Men vad det är som är överenskommet blir ju väldigt rörigt i ett sådant här fall. Men det är ev. inte bra läge att hävda att överenskommelse inte finns alls. Firman skulle då ev. kunna debitera en väldigt hög timkostnad (vi hade ju inget avtal), upp till vad som max kan anses skäligt. Lite som elbolagen sätter dig på ett högt elpris om du inte tecknar avtal.S sandraplate skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
True True 👍H hempularen skrev:Jo de blev ju insläppta för att göra arbetet. Så någon form av överenskommelse finns. En annan sak om de hade brutit sig in och börjat jobba. Men vad det är som är överenskommet blir ju väldigt rörigt i ett sådant här fall. Men det är ev. inte bra läge att hävda att överenskommelse inte finns alls. Firman skulle då ev. kunna debitera en väldigt hög timkostnad (vi hade ju inget avtal), upp till vad som max kan anses skäligt. Lite som elbolagen sätter dig på ett högt elpris om du inte tecknar avtal.
Oj! Ja detta blev nog lite konstigt skrivetPaul-Staffanstorp skrev:
Jag kommer i dagsläget inte ta upp allt. Men det kommer nog. Tror det här kanske kan bli en intressant diskussion 👍🏻
Vi är oense om VAD som ingått i offerten eller inte som vi aldrig fick specificerad. Därför godkändes den inte.
Vem vet då vad? Jag är 100.
Vi pratar om en offert på drygt 100’. Utomhus.
Besöket var i juni - jag och en person från dem. Nu är det en annan person (chefen) som anser att vi två som var på plats INTE pratat om det eller det…. Det påstods av hen vid avslutet när vi ifrågasatte vissa delar.
Arbetet utfördes i augusti utan någon framförhållning mer än ett dygn. Dvs vi hade inte ens etskap OM de kunde, hade tid eller ville…
Största delen av arbetet är helt ok och det vill och kommer vi självklart att betala för.
Vi tar en liten grej:
I offerten står ”staketbygge”.
Mmm…
Detta skulle då avse en förlängning ca 6-7 m av ett altanstaket. Vilket vi pratade om
Hur hade ni då byggt förlängningen av staketet? 😉
D Devonie skrev:Offeten godkändes aldrig av oss.
Vi har anlitat hantverkare. Gick igenom (på platsen) vad vi behövde ha hjälp med. Fick en offert där det även var 2 st rejäla tillägg för resor och städning. Ej något vi pratat om.
Vi önskade få ny offert specificerad med just de arbetsmoment som vi hade kommit överens om, eftersom vi upplevde offeten den som mycket otydlig.
Vi erhöll ny offert (dock! exakt samma text fortfarande) men utan påslag städning. Resor de haft avser t/r arbetsplatsen inget annat då vi köpt in allt material själva
Vi har trots flera påstötningar (både via sms, mail, telefon) inte erhållit en specificerad offert. Således har offert aldrig godkänts av oss. Helt plötsligt ville de sen påbörja arbetet snabbt och gjorde det. Vid sista arbetsdagen påstods det att vi INTE kommit överens om vissa saker som vi absolut hade kommit överens om muntligen innan vi erhöll offert. Dvs nu står ord mot ord. Faktura anlände med offertens belopp. En offert vi alltså aldrig godkänt. Fakturan bestreds med vändande mail. Vi anser dock att vi självklart ska betala för det arbete vi anser är utfört och helt ok. Men med avdrag för ca 20-25% av arbetstiden samt resor.
Hur gör vi? Så det blir korrekt. De vägrar skicka ny faktura. Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?
Men varför släppte ni ens in hantverkarna och lät dem börja jobba, när ni själva säger att ni aldrig godkänt offerten? Det är ju ett ganska fundamentalt misstag. Ni kan knappast bli förvånade över att ni nu sitter med en faktura – det är ju precis vad som händer när man låter arbete utföras utan att avtalet är klart.
Eller satt ni hemma och drack kaffet och resonerade som att ni helt enkelt skulle komma undan med gratis arbete och material när någon står och arbetar runtomkring er fastighet?
Det finns alltid två sidor av ett mynt och tyvärr har du erbjudit oss en sådan sida som går att tvivla på till max.
Eller satt ni hemma och drack kaffet och resonerade som att ni helt enkelt skulle komma undan med gratis arbete och material när någon står och arbetar runtomkring er fastighet?
Det finns alltid två sidor av ett mynt och tyvärr har du erbjudit oss en sådan sida som går att tvivla på till max.
Hur kan man tillåta att arbetet påbörjades, skyll er själva.D Devonie skrev:Offeten godkändes aldrig av oss.
Vi har anlitat hantverkare. Gick igenom (på platsen) vad vi behövde ha hjälp med. Fick en offert där det även var 2 st rejäla tillägg för resor och städning. Ej något vi pratat om.
Vi önskade få ny offert specificerad med just de arbetsmoment som vi hade kommit överens om, eftersom vi upplevde offeten den som mycket otydlig.
Vi erhöll ny offert (dock! exakt samma text fortfarande) men utan påslag städning. Resor de haft avser t/r arbetsplatsen inget annat då vi köpt in allt material själva
Vi har trots flera påstötningar (både via sms, mail, telefon) inte erhållit en specificerad offert. Således har offert aldrig godkänts av oss. Helt plötsligt ville de sen påbörja arbetet snabbt och gjorde det. Vid sista arbetsdagen påstods det att vi INTE kommit överens om vissa saker som vi absolut hade kommit överens om muntligen innan vi erhöll offert. Dvs nu står ord mot ord. Faktura anlände med offertens belopp. En offert vi alltså aldrig godkänt. Fakturan bestreds med vändande mail. Vi anser dock att vi självklart ska betala för det arbete vi anser är utfört och helt ok. Men med avdrag för ca 20-25% av arbetstiden samt resor.
Hur gör vi? Så det blir korrekt. De vägrar skicka ny faktura. Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?
Nu var det ett utomhusjobb så jag är inte säker på ifall TS ens kunde hindra det. Men oavsett så kanske man bör ställa följande fråga.C cnordi1 skrev:
Varför börjar hantverkarna jobbet innan de är överens om kontraktet. Att en amatör (privatperson) kan göra fel är mer förståeligt. Men hantverkaren förväntas vara proffs och att då påbörja ett arbete medan man fortfarande är oense om kontraktet måste ju anses fullständigt inkompetent. Eller så är det en lurendrejare som drar igång jobbet trots oklarheterna.
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Jag fick rätt i arn i sin helhet. Sen om han betalar återkommer ja till. Men som sagt liten håla, ja har en far som har mycket att säga o de här kommer inte "flyta iväg". Utan vi bor i en liten håla som sagt. Ska bli intressant o se om han tar de till domstol eller betalar. Jag är alltid redo o stå för min sakM MartinP666 skrev:
Fast det är ju du som kommer att behöva ta det till domstol ifall du inte får betalt.S sandraplate skrev:Jag fick rätt i arn i sin helhet. Sen om han betalar återkommer ja till. Men som sagt liten håla, ja har en far som har mycket att säga o de här kommer inte "flyta iväg". Utan vi bor i en liten håla som sagt. Ska bli intressant o se om han tar de till domstol eller betalar. Jag är alltid redo o stå för min sak
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Som sagt om han vägrar följa ARN beslutet, så händer inget såvida inte du tar dte till domstol. Och om du vinner en stämning, så behöver han fortfarande inte betala, utan det är då du som måste ta det till kronofogden, som driver in pengarna åt dig med domstolsbeslutet som grund.S sandraplate skrev:
Du kan välja att gå direkt ill kronofogden, utan att först stämma honom, men om han då bestrider så lägger kronofogden genast ned ärendet, trots ARN.
Medlem
· Västra götaland
· 13 inlägg
Okej! Ja sista biten visste ja, men antog att även han fick ta det till domstol för att få det prövat