Offeten godkändes aldrig av oss.
Vi har anlitat hantverkare. Gick igenom (på platsen) vad vi behövde ha hjälp med. Fick en offert där det även var 2 st rejäla tillägg för resor och städning. Ej något vi pratat om.

Vi önskade få ny offert specificerad med just de arbetsmoment som vi hade kommit överens om, eftersom vi upplevde offeten den som mycket otydlig.
Vi erhöll ny offert (dock! exakt samma text fortfarande) men utan påslag städning. Resor de haft avser t/r arbetsplatsen inget annat då vi köpt in allt material själva

Vi har trots flera påstötningar (både via sms, mail, telefon) inte erhållit en specificerad offert. Således har offert aldrig godkänts av oss. Helt plötsligt ville de sen påbörja arbetet snabbt och gjorde det. Vid sista arbetsdagen påstods det att vi INTE kommit överens om vissa saker som vi absolut hade kommit överens om muntligen innan vi erhöll offert. Dvs nu står ord mot ord. Faktura anlände med offertens belopp. En offert vi alltså aldrig godkänt. Fakturan bestreds med vändande mail. Vi anser dock att vi självklart ska betala för det arbete vi anser är utfört och helt ok. Men med avdrag för ca 20-25% av arbetstiden samt resor.

Hur gör vi? Så det blir korrekt. De vägrar skicka ny faktura. Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?

Paul-Staffanstorp
Orkar inte ge mig in i några djupare diskussioner och har inte den juridiska kollen på hur ni ska gå tillväga men är väldigt nyfiken på en sak och vill därför bara fråga dig...

- Vem tycker du ska betala reskostnaderna om inte du som kund då det ju faktiskt är för din räkning de transporterar sig till dig för att utföra ett arbete åt dig. 🙄

Detta är väl inget man står och pratar om på plats ska ingå i offerten för det säger sig i min värld ganska uppenbart vem som ska betala för om inte jag skulle utfört ett arbete åt kunden hade jag inte heller haft några kostnader för resor då det är för kundens skull jag transporterar mig till densamme.

* Sen om offerten varit väldigt otydlig eller hur den diskussionen har gått mellan er är det ju bara du som vet.

Lägg gärna upp en bild på offerten men mörka företagsnamn etc.

• Gilla
  • Älska
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Om ni aldrig godkände offert.
Varför tillät ni dom börja jobba då?

• Gilla
Maria T och 17 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T TheGame skrev:
Om ni aldrig godkände offert.
Varför tillät ni dom börja jobba då?
Också en väldigt spännande fråga... 🙈🤔

• Gilla
mrbackstrom och 3 till
  • Laddar…
J
D Devonie skrev:
Vi har anlitat hantverkare. Gick igenom (på platsen) vad vi behövde ha hjälp med. Fick en offert där det även var 2 st rejäla tillägg för resor och städning. Ej något vi pratat om.
Så långt allt ok.
D Devonie skrev:
Vi önskade få ny offert specificerad med just de arbetsmoment som vi hade kommit överens om, eftersom vi upplevde offeten den som mycket otydlig.
Vi erhöll ny offert (dock! exakt samma text fortfarande) men utan påslag städning. Resor de haft avser t/r arbetsplatsen inget annat då vi köpt in allt material själva
Resor tar väl i princip alla hantverkare betalt för ett eller annat sätt..
D Devonie skrev:
Vi har trots flera påstötningar (både via sms, mail, telefon) inte erhållit en specificerad offert. Således har offert aldrig godkänts av oss. Helt plötsligt ville de sen påbörja arbetet snabbt och gjorde det.
Om arbetet har påbörjats kan det tolkas som att ett avtal har ingåtts.
D Devonie skrev:
Vid sista arbetsdagen påstods det att vi INTE kommit överens om vissa saker som vi absolut hade kommit överens om muntligen innan vi erhöll offert. Dvs nu står ord mot ord. Faktura anlände med offertens belopp. En offert vi alltså aldrig godkänt.
Men hur tänker ni om ni inte anser att offerten var ok varför påbörjades arbeterna?
D Devonie skrev:
Fakturan bestreds med vändande mail. Vi anser dock att vi självklart ska betala för det arbete vi anser är utfört och helt ok. Men med avdrag för ca 20-25% av arbetstiden samt resor.
D Devonie skrev:
Hur gör vi? Så det blir korrekt. De vägrar skicka ny faktura. Ska/Kan vi betala för den del av fakturans arbete som är ok?
Jag anser att ni bör betala fakturan!

• Gilla
Dodgen66 och 3 till
  • Laddar…
Gör som tidigare har sagt och lägg upp en maskad version av fakturan och förklara vilka poster ni anser är fel och varför så kan ni få input på om det verkar som en rimlig inställning eller inte.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
T TypRätt skrev:
Gör som tidigare har sagt och lägg upp en maskad version av fakturan och förklara vilka poster ni anser är fel och varför så kan ni få input på om det verkar som en rimlig inställning eller inte.
Nja... offerten hade varit intressantare tänker jag för och se hur otydlig den är.
Fakturan bör ju vara identisk men inte lika specad.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Nja... offerten hade varit intressantare tänker jag för och se hur otydlig den är.
Fakturan bör ju vara identisk men inte lika specad.
Ja sorry. Båda behövs väl här om det nu inte är samma. Men är det punkter som, transport till/från kund, servicebil mm så är det ju inget som normalt står med i en offert där man gör en arbetsbeskrivning. Men har man uttryckligen bett om en specificerad offert där alla kostnadsposter inklusive model samt pris på material ska vara med är det ju en annan sak. Nu verkar inte material vara en del av offerten. Men vill ändå veta mer om vad TS anser har blivit fel.

Paul-Staffanstorp
T TypRätt skrev:
Ja sorry. Båda behövs väl här om det nu inte är samma. Men är det punkter som, transport till/från kund, servicebil mm så är det ju inget som normalt står med i en offert där man gör en arbetsbeskrivning. Men har man uttryckligen bett om en specificerad offert där alla kostnadsposter inklusive model samt pris på material ska vara med är det ju en annan sak. Nu verkar inte material vara en del av offerten. Men vill ändå veta mer om vad TS anser har blivit fel.
Nja, nu var det ju upptaget reskostnader på offerten vilket var en av sakerna TS inte gillade och nog anser jag att man ska ha med allt på en offert som innebär kostnader för kunden så att de klart och tydligt ser vad som är vad och vad det kostar.

En FastPris offert brukar jag själv speca i tre delar... ARBETE - MATERIAL - KÖRERSÄTTNINGAR/DIVERSE (Diverse kan t.ex vara deponiavgifter etc.)

Sen under varje arbetsmoment omnämns naturligtvis vad som ingår mer konkret.

Städning är dock något jag inte anser man nämner eller tar betalt separat för utan normal avstädning är ju något som jag själv iaf räknar in i tidsåtgången för ett projekt för nog hade jag som kund velat att det skulle vara ordning och reda när jag kommer hem från jobb så själv avslutar jag alltid mina dagar med 10 min där det städas av och ställs i ordning saker och ting.
Betydligt trevligare för kund att komma hem till och för mig själv när jag ska fortsätta dagen efter.

Skulle jag speca städning mer konkret med ett belopp så är det ifall kunden önskar en ordentlig städning vid projektets färdigställande så jag får hyra in en städfirma för detta men det är ytterst sällsynt det önskas.

D Devonie skrev:

Vi har trots flera påstötningar (både via sms, mail, telefon) inte erhållit en specificerad offert. Således har offert aldrig godkänts av oss. Helt plötsligt ville de sen påbörja arbetet snabbt och gjorde det. Vid sista arbetsdagen påstods det att vi INTE kommit överens om vissa saker som vi absolut hade kommit överens om muntligen innan vi erhöll offert. Dvs nu står ord mot ord. Faktura anlände med offertens belopp. En offert vi alltså aldrig godkänt. Fakturan bestreds med vändande mail. Vi anser dock att vi självklart ska betala för det arbete vi anser är utfört och helt ok. Men med avdrag för ca 20-25% av arbetstiden samt resor.

Hur mycket pengar handlar det om? Att låta entreprenören starta utan att vara överens om förutsättningarna var ett misstag. När de var påstridiga och ville börja utan att ni var överens så är det ju en stark varningsklocka om mer strul senare.

Om det inte är för mycket pengar så tror jag det kanske kan vara något du tar på ditt lärokonto att inte försöka lösa tvister efteråt om de redan är kända innan. Då måste de lösas först eller affären avstås ifrån.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Reskostnaden är ju som sagt självklart att de måste ta betalt för, och som en separat post. Reskostnad får inte vara inbakad i timarvodet, i så fall godkänner inte skattverket ROT avdrag. Däremot tror jag att restdiden (som normalt debiteras med samma taxa som arbetstid) brukar bakas in i tidsåtgången. Den tiden är egentligen inte heller ROT berättigad, men jag tror skatreverket ser mellan fingrarna med det.

Sedan detta med att offeretn inte var godkänd skriftligt spelar ingen roll om ni muntligen kommit övverens om att de skall starta arbetet. Det kan bli struligt om grunden för det är en fastprisoffert, om den inte godkänts. Om den muntliga starten av arbetet då skall ses som en muntlig accept av offerten blir struligt att reda ut.

Men vi vet ju inte om "offerten" var en fastprisoffert, eller en prisuppskattning för löpande räkning.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Dom ville börja för dom hade planerat in arbetet i kalendern.

D Devonie skrev:

Så ni släppte in folk i huset.. att göra ett jobb ni inte godkänt? .. och sedan ”klagar” ni på att saker inte gick som planerat?

😳🤔

Vad i hela världen fick er att släppa in dem?
Påbörja ett jobb ni inte var överens om?
Ett företag ni inte hade en vettig kommunikation med?
Ett företag som inte lyssnat?

.. ni kan ju inte på fullaste allvar ha trott att det skulle gå bra ? 😳

Jag hade ringt polisen om de försökt sätta sin fot i huset utan att vi var överens! (Och med tanke på hur du skildrade er bristande kommunikation.. hade de aldrig ens fått jobbet)

• Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Återigen en tråd som startas utan att TS bemöter eller återkopplar en endaste fråga kopplat till huvudfrågan. Oförskämt nonchalant. Varför ids ni ens fortsätta engagera er? Släpp det!

• Gilla
  • Älska
RoTe och 3 till
  • Laddar…
FlygandeHolländaren FlygandeHolländaren skrev:
Återigen en tråd som startas utan att TS bemöter eller återkopplar en endaste fråga kopplat till huvudfrågan. Oförskämt nonchalant. Varför ids ni ens fortsätta engagera er? Släpp det!
D Devonie skrev:

De har skyldighet att lämna en specificerad faktura. Allt de andra som nämns är väldigt märkligt.

Sitter själv i en sits, dock med en godkänd offert, där sluträkningen ökade med 34%. Jag betalade fakturan i sin helhet under protest och skickade in till arn. Sen hur utfallet blir vågar ja inte sia om. Men då får jag det prövat åtminstone, rekomenderar dig att göra likadant om du känner att det inte är rätt.
Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.