P
Javisst säger de så, och oftast fungerar det. Men för lekmän är det betydligt lättare att få 100% bubbelfritt om man limmar remsan. Kan inte se något tekniskt som gör att det är sämre på något sätt. Att sätta remsan i vått spackel är såklart snabbare.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Vi lekmän har sällan flera projekt att öva skarvspackling och limningsmetoden blir den säkra vägen för ett bra resultat. Dessutom jobbar vi inte på ackord, så tiden det tar spelar mindre roll.

• Gilla
1
  • Laddar…
Använd skivspackel!
Limma tar ju bara tid..

Jag gör som norgips och det går väldigt snabbt och det har hittills hållit bra och även jag som kontorsråtta klarar av det.

Fyller först diket med spackel så det blir uppfyllt i jämn nivå. Viktigt att få ordentligt med blött spackel för att pappersremsan ska fästa utan bubblor.

Sedan sätter jag pappersremsan centrerad i diket och trycker dit den med fingrarna lite lätt.

När den är på plats så drar jag ett tunt lager spackel över remsan och försöker få en jämn strykning.

Låt torka. Slipa om det behövs och lägg sedan ett sista lager spackel i lite bredare profil så att det blir jämnt och fint.

Slipa av och grunda :)

Mazen Mazen skrev:
Det enda som funkar...
[länk]
J spackel är annars specifikt för att spackla remsa...

Dessa trådar blir alltid en blandning av "så har jag alltid gjort" och duktigpettrar som är stolta över att dom kan spackla in en remsa i spackel utan att limma.....i de flesta fall ovetande om att limma är bättre.

Föreslår att församlingen läser http://ybg.nu/index.php, här står det hur man ska göra och varför.

Synd att denna fina sida drunknar i bruset kring hur gips används i våtrum när man söker info.

• Gilla
Disneygrisen och 6 till
  • Laddar…
Haha jag har alltid gjort fel med andra ord.
Jag brukar köpa sån där tejprulle med nät typ.
Drar det över skarvarna och sen trycker spackel som fasen där och sen spacklar över.
Allt i ett svep. Har iofs bara tapetserare aldrig målat väggar.
Kanske tur att jag alltid fått bra resultat som håller :)

O
MathiasS MathiasS skrev:
Dessa trådar blir alltid en blandning av "så har jag alltid gjort" och duktigpettrar som är stolta över att dom kan spackla in en remsa i spackel utan att limma.....i de flesta fall ovetande om att limma är bättre.

Föreslår att församlingen läser [länk], här står det hur man ska göra och varför.

Synd att denna fina sida drunknar i bruset kring hur gips används i våtrum när man söker info.
Jag blir ännu mer förvirrad nu, det står inget om att limma remsan under "6.3 Spacklingens utförande" i YBG skriften 2015. Jag håller på att försöka lära mig så mycket jag kan innan jag ger mig på att spackla mina första gipsväggar. Det är så otroligt förvirrande hur man ska göra, jag har köpt papparemsa och alcros skivspackel. Men så säger någon att man ska limma med vävlim, andra med våtrumslim.

För god vidhäftning mellan remsan och spackel- skiktet är det nödvändigt att detta är ca 1–1,5 mm tjockt. Omedelbart därefter läggs skarvremsan i det våta spacklet och trycks fast genom att spackelverktyget dras längs med skarven så att remsan överspacklas tunt. - 6.3.1 Första spacklingen på fog med försänkt långkant
Är detta då så man ska göra?

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
Spackla först lägg i remsan o spackla direkt tunt utanpå låt torka o spackla en gång till om du har ofasade skarvar kan det vara lättare att spackla i låta torka o limma på remsan med vanligt vävlim låta torka o spackla utanpå våtrumslim är bara besvärligt att använda blir inte bättre det är ju spacklets styrka o remsan som armerar spacklet som är avgörande. Låt remsan ligga klistrad några minuter så den inte bubblar på väggen.

• Gilla
order66
  • Laddar…
O
Bo arnold Bo arnold skrev:
Spackla först lägg i remsan o spackla direkt tunt utanpå låt torka o spackla en gång till om du har ofasade skarvar kan det vara lättare att spackla i låta torka o limma på remsan med vanligt vävlim låta torka o spackla utanpå våtrumslim är bara besvärligt att använda blir inte bättre det är ju spacklets styrka o remsan som armerar spacklet som är avgörande. Låt remsan ligga klistrad några minuter så den inte bubblar på väggen.
ja jag tänkte just att spacklet är speciellt för att spackla gipsskivor med. Och allt jag läst på om eller tittat på instruktioner nämner aldrig lim. Förstår såklart att det funkar om många säger att det funkar. Men som någon skrev i denna tråd har jag liksom inget att öva på med massa olika tekniker.

Redigerat:
O order66 skrev:
Jag blir ännu mer förvirrad nu, det står inget om att limma remsan under "6.3 Spacklingens utförande" i YBG skriften 2015. Jag håller på att försöka lära mig så mycket jag kan innan jag ger mig på att spackla mina första gipsväggar. Det är så otroligt förvirrande hur man ska göra, jag har köpt papparemsa och alcros skivspackel. Men så säger någon att man ska limma med vävlim, andra med våtrumslim.

Är detta då så man ska göra?
Senaste utgåvan, 6.3.2, gör så på alla sorters skarvar. Fyll skarven mellan skivorna så du får en jämn övergång, Limma med vävlim och lägg i pappersremsan.

Angående limmet så är det vävlim med en torrhalt under 20% du ska leta efter. Det är typiskt ett våtrumslim som uppfyller det. Fråga i affären så får du rätt.

Komplicera inte detta i onödan. Det är inte svårt att göra rätt. Även en total nybörjare kan limma remsorna så det finns ingen anledning att försöka spackla in remsorna, speciellt som det ändå inte blir bättre (det går bara fortare vilket inte spelar dig någon roll).

• Gilla
Disneygrisen och 1 till
  • Laddar…
O
MathiasS MathiasS skrev:
Senaste utgåvan, 6.3.2, gör så på alla sorters skarvar. Fyll skarven mellan skivorna så du får en jämn övergång, Limma med vävlim och lägg i pappersremsan.

Angående limmet så är det vävlim med en torrhalt under 20% du ska leta efter. Det är typiskt ett våtrumslim som uppfyller det. Fråga i affären så får du rätt.

Komplicera inte detta i onödan. Det är inte svårt att göra rätt. Även en total nybörjare kan limma remsorna så det finns ingen anledning att försöka spackla in remsorna, speciellt som det ändå inte blir bättre (det går bara fortare vilket inte spelar dig någon roll).
Har du något lim som du rekommenderar?

• Gilla
Majken89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.