Hej!

Vi bor har för ett tag flyttat in i ett radhushus byggt 1979. När vi nu ska påbörja renoveringen av huset har vi stött på ett problem.

Alla innerväggar (gips) är verkar vara tejpade upp mot taket. Denna tejp har på många ställen släppt och behöver tas bort. Frågan är nu hur vi ska åtgärda glipan mellan tak och väggsom uppkommer när tejpen tagits bort.

Ska man spackla igen hålet och använda en pappersrämsa för att stärka upp spacklet eller ska man använda någon annan metod?

Tacksam för tipps!

Glapp mellan tak och gipsskiva där tejp har släppt i ett radhus från 1979.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad tejp mellan tak och tapetserad vägg i ett hörn med synlig spricka där tejpen släppt.
Skapa konto

• Innervägg möter tak där tejpen släppt och skapat en glipa i ett radhus från 1979.
    Skapa konto
Är tanken att slippa taklister?

Skall du sätta taklist eller har du tänkt spackla ihop det och köra utan list? Om du skall använda list, så behöver d u väl inte spackla ihop detta alls. Om det inte är för att få det "lufttätt" I så fall borde det räcka att köra i mjukfog, och sen listen.

Att spackla ihop listlöst, tror jag inte blir bra, då taket verkar vara trä.

M mojjen skrev:
Skall du sätta taklist eller har du tänkt spackla ihop det och köra utan list? Om du skall använda list, så behöver d u väl inte spackla ihop detta alls. Om det inte är för att få det "lufttätt" I så fall borde det räcka att köra i mjukfog, och sen listen.

Att spackla ihop listlöst, tror jag inte blir bra, då taket verkar vara trä.
Tackat för svaret!

Tanken är att inte ha någon list alls. Övriga rummen i huset saknar list, väggen och taket är sammanfogade med hjälp av denna tejp.
Antar att det är dåtidens sätt att slippa spackla.
Taket är också en gipsskiva, framgår inte så bra av fotot.

Får testa att spackla igen hålet helt enkelt.

• Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Du måste helt enkelt välja en stil rakt igenom.
Oftast passar samma årsmässiga still som åldern på huset.
Vill man ha något annat så får man göra om väldigt mycket!
Om man tycker att det är viktigt att saker stilmässigt går ihop.

Du vet bäst själv vad det är för naterial. Men det ser verkligen inte ut som gips. Även skruven där materialet lyft tyder på att det är träskiva.
Närbild av en tak- och väggskarv med en synlig skruv i vad som ser ut att vara en träskiva, inte gips.
Skapa konto

Om det är gips både i tak och vägg, så hade jag spacklat igen glipan med gipsbruk . Sen limmat en skarvremsa för gips i hörnet. Efter det spacklat in den slätt mot tak och vägg. Så gör jag när jag byggt nytt hos mig.

Tack för alla kommentarer!

Har dubellkollat och kan bekräft aatt det är gips i taket, Har tagit en ny bild som visar detta tydligare:

Gammal pappremsa i takvinkel som börjat korva och lossna vid anslutning mot vitmålat tak, med synlig gipsskruv.
Skapa konto

Det verkar vara någon forma av takgips som man använde på den tiden, har en glipa varje meter. Hela huset har detta tak, så inget jag kommer byta ut.

Gipstak med synlig glipa och en fransig pappremsa där tak möter vägg.
Skapa konto

Resterande huset har samma pappremsa runt om där taket ansluter mot väggarna:

Gipstak med synlig pappremsa längs kanten och tapetserad vägg i ett äldre hus.
Skapa konto
Vit takgips med synlig pappremsa vid anslutning mot orange tapetserad vägg.
Skapa konto

På vissa ställen har denna pappremsa börjat korva sig och på andra börjat släppa. Det som är lite konstigt är att man inte har försökt att snygga till pappremsan mot taket på något sätt, tex henom att spaclka in den, utan den framträder ganska tydligt över hela huset. Igen kanske så man gjorde 79?

Redigerat:
Väggen och taket kommer inte sluta röra på sig bara för att du spacklar dit en remsa eller fogar med mjukfog.
Snyggast blir nog att helt enkelt bara att sätta dit en taklist.

Murre78 Murre78 skrev:
utan den framträder ganska tydligt över hela huset. Igen kanske så man gjorde 79?
nej 1979 då satte man skugglist

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.