Hej!
Vi bor har för ett tag flyttat in i ett radhushus byggt 1979. När vi nu ska påbörja renoveringen av huset har vi stött på ett problem.
Alla innerväggar (gips) är verkar vara tejpade upp mot taket. Denna tejp har på många ställen släppt och behöver tas bort. Frågan är nu hur vi ska åtgärda glipan mellan tak och väggsom uppkommer när tejpen tagits bort.
Ska man spackla igen hålet och använda en pappersrämsa för att stärka upp spacklet eller ska man använda någon annan metod?
Tacksam för tipps!
Vi bor har för ett tag flyttat in i ett radhushus byggt 1979. När vi nu ska påbörja renoveringen av huset har vi stött på ett problem.
Alla innerväggar (gips) är verkar vara tejpade upp mot taket. Denna tejp har på många ställen släppt och behöver tas bort. Frågan är nu hur vi ska åtgärda glipan mellan tak och väggsom uppkommer när tejpen tagits bort.
Ska man spackla igen hålet och använda en pappersrämsa för att stärka upp spacklet eller ska man använda någon annan metod?
Tacksam för tipps!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Skall du sätta taklist eller har du tänkt spackla ihop det och köra utan list? Om du skall använda list, så behöver d u väl inte spackla ihop detta alls. Om det inte är för att få det "lufttätt" I så fall borde det räcka att köra i mjukfog, och sen listen.
Att spackla ihop listlöst, tror jag inte blir bra, då taket verkar vara trä.
Tackat för svaret!M mojjen skrev:Skall du sätta taklist eller har du tänkt spackla ihop det och köra utan list? Om du skall använda list, så behöver d u väl inte spackla ihop detta alls. Om det inte är för att få det "lufttätt" I så fall borde det räcka att köra i mjukfog, och sen listen.
Tanken är att inte ha någon list alls. Övriga rummen i huset saknar list, väggen och taket är sammanfogade med hjälp av denna tejp.
Antar att det är dåtidens sätt att slippa spackla.
Taket är också en gipsskiva, framgår inte så bra av fotot.
Får testa att spackla igen hålet helt enkelt.
Använd inte spackel, utan mjukfog (av akryl/latex - absolut inte silicon då det inte går att måla över). Spackel tål inte de rörelser som är mellan vägg-tak och kommer obönhörligt spricka inom några månader.
Exvis denna: https://www.bauhaus.se/latexfog-vit...Ch1eKwgoEAQYCCABEgIBnvD_BwE#go-to-description
”Tejpen” är antagligen en pappersremsa som ligger där för att förhindra sprickor.
Exvis denna: https://www.bauhaus.se/latexfog-vit...Ch1eKwgoEAQYCCABEgIBnvD_BwE#go-to-description
”Tejpen” är antagligen en pappersremsa som ligger där för att förhindra sprickor.
Du måste helt enkelt välja en stil rakt igenom.
Oftast passar samma årsmässiga still som åldern på huset.
Vill man ha något annat så får man göra om väldigt mycket!
Om man tycker att det är viktigt att saker stilmässigt går ihop.
Oftast passar samma årsmässiga still som åldern på huset.
Vill man ha något annat så får man göra om väldigt mycket!
Om man tycker att det är viktigt att saker stilmässigt går ihop.
Du vet bäst själv vad det är för naterial. Men det ser verkligen inte ut som gips. Även skruven där materialet lyft tyder på att det är träskiva.
Om det är gips både i tak och vägg, så hade jag spacklat igen glipan med gipsbruk . Sen limmat en skarvremsa för gips i hörnet. Efter det spacklat in den slätt mot tak och vägg. Så gör jag när jag byggt nytt hos mig.
Logga in
Skapa konto
Om det är gips både i tak och vägg, så hade jag spacklat igen glipan med gipsbruk . Sen limmat en skarvremsa för gips i hörnet. Efter det spacklat in den slätt mot tak och vägg. Så gör jag när jag byggt nytt hos mig.
Tack för alla kommentarer!
Har dubellkollat och kan bekräft aatt det är gips i taket, Har tagit en ny bild som visar detta tydligare:
Det verkar vara någon forma av takgips som man använde på den tiden, har en glipa varje meter. Hela huset har detta tak, så inget jag kommer byta ut.
Resterande huset har samma pappremsa runt om där taket ansluter mot väggarna:
På vissa ställen har denna pappremsa börjat korva sig och på andra börjat släppa. Det som är lite konstigt är att man inte har försökt att snygga till pappremsan mot taket på något sätt, tex henom att spaclka in den, utan den framträder ganska tydligt över hela huset. Igen kanske så man gjorde 79?
Har dubellkollat och kan bekräft aatt det är gips i taket, Har tagit en ny bild som visar detta tydligare:
Logga in
Skapa konto
Det verkar vara någon forma av takgips som man använde på den tiden, har en glipa varje meter. Hela huset har detta tak, så inget jag kommer byta ut.
Logga in
Skapa konto
Resterande huset har samma pappremsa runt om där taket ansluter mot väggarna:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På vissa ställen har denna pappremsa börjat korva sig och på andra börjat släppa. Det som är lite konstigt är att man inte har försökt att snygga till pappremsan mot taket på något sätt, tex henom att spaclka in den, utan den framträder ganska tydligt över hela huset. Igen kanske så man gjorde 79?
Redigerat:
Klicka här för att svara